اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : با پایان روند بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی هیات نظارت، در استان آذربایجان غربی، علاوه بر رد صلاحیت بیش از نیمی از نمایندگان دوره دهم مجلس، حدود ۷۰ درصد از نامزدهای ثبت نام کننده نیز رد صلاحیت شدند.

 مراحل ثبت‌نام یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در نیمه آذرماه امسال، انجام و پس از آن به مدت یک ماه روند بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی و نظارت آغاز شد تا اخبار رد یا تایید صلاحیت‌ها به بازار گرمی در رسانه بپردازد.

با پایان روند بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور از سوی هیات نظارت، در آذربایجان غربی از مجموع ۵۳۱ نامزد ثبت‌نامی، با انصراف ۲۵ داوطلب از حضور در عرصه انتخابات مجلس یازدهم و رد صلاحیت ۳۷۳ نفر در هیات‌های اجرایی، تنها ۱۳۳ نفر برای رقابتی تنگاتنگ باقی مانده اند که باید برای ۱۲ کرسی انتخابات مجلس در این استان رقابت کنند.

البته با توجه به فرصت شکایت و اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده، اسامی نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده ممکن است تغییراتی داشته باشد.

بررسی شکایات در این دوره به عهده شورای نگهبان بوده تا صلاحیت ۱۶ هزار کاندیدا در سراسر کشور را بررسی کند. در همین راستا قانونگذار این فرصت را فراهم کرده تا افرادی که اعتراض دارند مجددا بتوانند در یک مهلت پنج روزه – از ۲۲ تا ۲۶ دی ماه اعتراضات خود را با مراجعه حضوری اعلام کنند.

بنابراین لیست نهایی در موعد مقرر ( ۲۲ بهمن ماه ۹۸ ) و پس از ارسال اسامی از سوی شورای محترم نگهبان به حوزه های انتخابی ازطریق روابط عمومی فرمانداری به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

اما بر اساس داده‌ها و آمار اولیه حدود بیش از ۱۱۰ نفر از نمایندگان مجلس فعلی در کل کشور ردصلاحیت شده‌اند ضمن اینکه برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان نیز در هیات اجرایی یا هیات‌های نظارت ردصلاحیت شدند و گفته می شود این دوره بی‌سابقه‌ترین ردصلاحیت ها در تاریخ برگزاری انتخابات کشور شکل گرفته است.

به نحوی که در استان آذربایجان غربی، حدود نیمی از نمایندگان دوره دهم مجلس، صلاحیت حضور دوباره در مجلس را کسب نکردند یا صلاحیت آنان احراز نشده است.

عدم احراز به این معنی است که شرایط اثباتی یا نفی آنها احراز نشده است و در مراحل بعدی رسیدگی، با ارائه مستندات از سوی کاندیداها صلاحیت آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آذربایجان‌غربی ۱۲ نماینده در مجلس دهم دارد که سه نفر از آنان شامل “جهانبخش محبی‌نیا” و “همایون هاشمی” نمایندگان مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی و همچنین “محمدقسیم عثمانی” نماینده بوکان در برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام نکردند.

از ۹ نماینده باقی مانده نیز تاکنون تنها ۳ نفر شامل “روح‌الله حضرت‌پور” نماینده ارومیه، “سیدتقی کبیری” نماینده خوی و “جلال محمودزاده” نماینده مهاباد تایید صلاحیت شده‌اند.

رد صلاحیت ۶ نماینده دیگر برای حضور در مجلس آینده هم عجیب به نظر می رسد یکی از این افراد، “عبدالکریم حسین زاده” نماینده نقده و اشنویه است که در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد؛ “به استناد بند مربوط به عدم التزام به نظام رد صلاحیت شده است”.

رد صلاحیت ها در این دوره در زمان بررسی توسط هیات های اجرایی نیز در آذربایجان غربی دارای شگفتی هایی بود که از آن جمله می توان به آمار بالای رد صلاحیت شده ها در شهرستان کوچک اشنویه اشاره کرد.

در حوزه انتخابیه اشنویه که با شهرستان نقده مشترکا یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارند، ۱۶ نفر رد صلاحیت شدە است که ۱۱ نفر آن تنها از اشنویه بودند. به این ترتیب اشنویه با این تعداد نامزد رد صلاحیت شده در صدر استان قرار گرفته است. این  در حالی است که این حوزه امسال بعد از ارومیه بیشترین ثبت نام کاندیداهای انتخاباتی را داشت.

از سوی دیگر علاوه بر نمایندگان فعلی از میان چهره های شاخص داوطلب انتخابات مجلس یازدهم می توان به رد صلاحیت«حاکم ممکان» از حوزه انتخابیه ارومیه و «علیرضا رادفر» معاون سابق سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی از حوزه انتخابیه خوی، همچنین «شهلا تاجفر» و «مسعود حاجی‌علیلو» به ترتیب مدیرکل سابق امور بانوان استانداری آذربایجان‌غربی و فرماندار سابق سلماس از این حوزه انتخابیه از جمله این افراد هستند.

به گزارش کردپرس ؛ بررسی نهایی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان در روز ۲۲ بهمن امسال اعلام می‌شود تا در نهایت رقابت برای کسب ۱۲ کرسی مجلس یازدهم  کشور در روز دوم اسفند امسال آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست