اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : فصل برداشت سیب در آذربایجان غربی آغاز شد. کارخانه ها کمتر از نرخ خرید تضمینی، خرید کردند. سیب های کنار جاده ایی باز هم دپو شدند و این داستان در سایه بی تدبیری مسئولان استانی چندین سال است، ادامه دارد.

شروع پاییز در آذربایجان غربی با جاده هایی ملون و رنگارنگ همراه است. امتداد جاده ها سرخ و زرد می شود و پاییز به تمامی در حاشیه جاده ها نمایان است.

اما این تصویر خوشایند رنج و زحمت باغدارانی است که در سایه بی برنامگی مسئولان در کنار جاده ها جا خوش کرده است. دیر زمانی است با سر رسیدن ماه مهر و  فصل برداشت سیب، حاشیه جاده ها با کوهی از سیب های رنگارنگ فرش می شود.

باغ های سیب استان در مساحت حدود ۶۰ هزار هکتار بوده و طبق پیش‌بینی ها، باید امسال یک میلیون و ۵۰ هزار تن سیب تولید شود. از این میزان هر ساله بیش از ۳۰۰ هزار تن با عنوان سیب صنعتی در کنار جاده ها دپو می شود. مابقی هم وضعیت بهتری ندارند اگر شانس داشته باشند صادر شوند در غیر این صورت خبری از خرید حمایتی نیست و سردخانه ها ماوای این محصول بهشتی استان می شوند.

همه تلاش ها، همه هشدارها در راستای ساماندهی بازار سیب در آذربایجان غربی، یک شعار تکراری است که هر ساله از سوی مسئولان تجدید می شود و دیگر حنای ساماندهی سیب در قطب تولیدش رنگی ندارد.

چند سال است که در هنگامه فصل برداشت سیب جلسات متعددی برگزار می شود و سخن از قیمت خرید تضمینی، راه اندازی مراکز فروش سیب صنعتی و …تمامی ندارد. اما چه سود که همه در حد شعار اند و بس.

امسال هم ۵۲ مرکز مجاز فروش سیب صنعتی در آذربایجان غربی راه اندازی شد و صاحبان کارخانه‌ها موظف به خرید از این مراکز شدند اما واقعیت چیز دیگری است…

اواسط شهریور ماه، استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به تجربه ناموفق ورود دولت برای خرید حمایتی سیب در سال گذشته و جولان واسطه ها اعلام کرد؛ «سال قبل سود خاصی عاید کشاورزان نشد، از این رو امسال پیش از شروع خرید سیب، نرخ ۱۲۵۰ تومان به عنوان قیمت پایه تعیین شد، تا کشاورزان بتوانند با فروش مستقیم محصول به کارخانجات از میدان داری واسطه ها برای کسب سودهای نامتعارف جلوگیری کنند».

اما به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار شهرداری ارومیه ؛ «امسال خرید تضمینی سیب در استان وجود ندارد، قیمت تضمینی که دولت برای خرید سیب اعلام کرده ۱۲۵۰ تومان است، اما کارخانجات به این قیمت پایبند نیستند و سیب صنعتی را با قیمت ۸۵۰ تومان خریداری می کنند».

در نبود خرید حمایتی، سیب ها در جولان دلالان خرید و فروش می شوند و سیب های صنعتی هم امسال در سایه عدم نظارت و ساماندهی بازار، بهتر از سال گذشته به فروش می روند.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار ارومیه نیز معتقد است: «با وجود اینکه مسئولان امر در جلسات تصمیم بر ممنوعیت سیب در کنار جاده می‌گیرند اما هم اکنون محصول سیب در کنار جاده رها شده و امسال از سال گذشته فروش مناسب‌تری دارد».

قاسم عزتی با اشاره به اینکه سیب کنار جاده ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان خریداری می‌شود می گوید: «منع فروش سیب صنعتی کنار جاده ها فقط در حد شعار است.  دولت باید بانظارت بر بازار جلو این سودجویی ها و تخلفات را گرفته و علت نخریدن سیب صنعتی با نرخ مصوب دولت را جویا شده و کمک حال کشاورزان باشد».

فصل برداشت سیب آغاز شد و تا ساز و کارهای اداری مسئولان آغاز شود، برداشت به پایان خواهد رسید و باغداران تا روشن شدن چراغ های سازمان تعاون روستایی استان و کارخانه داران و هماهنگی های انجام شده منتظر نمی مانند و سیب هایشان را به قیمت مناسبتری به فروش می رسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست