اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : آمار ثبت نام کنندگان در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر به نسبت دوره قبلی کاهش یافته است و اکنون در استان ۴ و نیم نفر برای کسب هر کرسی شورای شهر در کل استان با هم به رقابت می پردازند.به گزارش خبرنگار کردپرس، در رقابت های پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در آذربایجان غربی ۲ هزار و ۳۶۰ نفر ثبت نام کرده بودند که صلاحیت که یک هزار و ۹۲۷ نفر از این تعداد معادل ۸۲ درصد ثبت نام کنندگان در شهرها احراز شد و در نهایت در روز ۲۹ اردیبهشت این افراد جهت تصدی کرسی های شوراهای شهر به رقابت پرداختند.

در ششمین دوره از انتخابات شورای شهرهای آذربایجان غربی، نیز بر اساس آمار دریافتی از فرمانداری های ۱۷ گانه استان آذربایجان‌غربی در موعد مقرر یک هزار و ۹۴۱ نفر برای انتخابات شورای شهر در این استان ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۸۹ درصد مردان و ١١ درصد را زنان تشکیل می دهند.

در مجموع ۴۲۵ نفر به عنوان اعضای اصلی و علی البدل در شوراهای شهر نیاز است و با توجه به تعداد ثبت نامی ها برای هر کرسی شورای شهر، ۴ و نیم نفر به رقابت می پردازند.

شهرهای ارومیه، مهاباد، بوکان و خوی  دارای بیشترین ثبت‌نام بوده و ثبت نام آنها سه رقمی بوده است.بر اساس آمار شهرستانها شهر ارومیه تا ۳۰۷ نفر ثبت‌نام بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان را داشته و قوشچی با ۸ نفر کمترین ثبت نام کننده را داشته است.

۱۶ و نیم درصد از این تعداد دارای سابقه نمایندگی در ادوار مختلف شورای اسلامی شهرهای استان را دارا هستند و ۸۳ درصد هم برای اولین بار در این دوره از انتخابات شرکت می کردند.

از مجموع ثبت نام کنندگان، یک و نیم درصد از لحاظ مدرک تحصیلی زیر دیپلم بودند، ٣ درصد دارای مدرک تحصیلی دیپلم، ۵ درصد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم، ۵۳ درصد دارای مدرک لیسانس، ۳۲ درصد دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و ۳ درصد دارای مدرک تحصیلی دکترا و ۲۲ درصد دارای مدرک معادل و حوزوی بودند.

کاهش آمار ثبت نام کنندگان در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر به نسبت دوره قبلی نیازمند واکاوی است. عده ایی از صاحب نظران، دلیل استقبال کمتر در این دوره را برخوردهای قانونی با شوراهای شهر و روستا در سال جاری عنوان کرده اند.

عده ایی دیگر هم موضوع عدم استقبال کم رنگ جهت ثبت نام در گردونه انتخابات شوراهای شهر را نا امیدی مردم از عملکرد شوراهای شهر می دانند.

ثبت نام از داوطلبان نامزدی ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در کشور از ٢٠ اسفند ماه آغاز شد و تا روز ۲۶ اسفندماه جاری ادامه داشت؛ اما نکته حائز اهمیت در این دوره، تعداد کم داوطلبان به ویژه در روزهای نخست و رونق کم ثبت‌نام‌هاست.

در روزهای نخست ثبت نام نیز رونقی مشاهده نمی شد و حتی برخی از شهر تا روز چهارم بدون حتی یک ثبت نامی بودند.

آمار سه روز نخست نشان می‌دهد که میزان ثبت نام کنندگان در ششمین دوره انتخابات شورای شهرها در آذربایجان‌غربی به شدت کاهش یافته است و چهارمین روز از ثبت‌نام‌ها، نشانی از آن شوق و ذوق دوره‌های گذشته نیست.

اما شتاب ثبت نامی های در دو روز آخر شدت گرفت و مهلت ثبت نام از ساعت ۱۸ عصر تا ۲۴ بامداد تمدید شد و در این دو روز بیشترین ثبت نامی ها انجام گرفت.

حضور زنان در این دوره هم همچنان دوره های قبلی کمتر است و در مجموع ۱۱ درصد از کل ثبت نام شدگان را تشکیل می دهند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به طور همزمان در روز ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست