اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : قطب دامپروی کشور همچنان با مشکل قاچاق دام دست و پنجه نرم می کند و راهکاری اساسی برای ریشه کن کردن این مشکل در آذربایجان‌غربی وجود ندارد. اخیرا رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان، از کشف بیش از چهار هزار راس احشام از ابتدای سال جاری تاکنون از قاچاقچیان خبر داده است.

در آذربایجان غربی برخلاف سایر استان های کشور حجم اقتصاد و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دامی بیشتر از صنعت است، اما با وجود منابع غنی در حوزه کشاورزی و دامپروری، بهره برداری خوبی از این بخش در این استان صورت نگرفته است. این درحالی است که این استان ظرفیت تامین نیاز بازارهای داخلی و حتی بازارهای خارجی را در بخش کشاورزی و دام دارد.

با گذشت ۸ ماه از سال جاری تا کنون بیش از ۴ هزار راس دام قاچاق کشف شده است. عمده‌ترین دلیل افزایش قاچاق دام به خارج از مرزها، نوسانات شدید قیمت ارز و افزایش کسب سود دام‌پروران و دامداران در فروش دام به دلالان خارجی است.

همچنین تفاوت قیمت برخی از اقلام مورد مصرف استان با کشورهای همسایه موجب شده برخی افراد سود جو به قاچاق این اقلام خصوصا احشام و دام زنده از مرزهای استان مبادرت کنند.

ادامه روند قاچاق دام و عدم ارائه راهکاری کارساز در راستای توقف این اقدام، ضربه ایی مهلک به اقتصاد کشور و استان آذربایجان غربی که قطب دامپروری کشور محسوب می شود، وارد می سازد.

 اخیرا رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی گفت: چهار هزار و ۲۰۰ راس احشام از ابتدای سال جاری تاکنون از قاچاقچیان در سراسر این استان کشف و ضبط شده است.

سرهنگ بهمن رستمی به ایرنا اظهار داشت: ارزش ریالی این احشام که قاچاقچیان قصد داشتند آنها را از کشور خارج کنند به بیش از ۹۰ میلیارد ریال می رسد و در این رابطه ۷۶ پرونده قاچاق احشام تشکیل و ۱۱۷ نفر متهم نیز دستگیر شده اند. همچنین ۹۴ دستگاه انواع خودرو نیز که در امر قاچاق احشام مورد استفاده قرار می گرفت، با تلاش ماموران انتظامی توقیف و به همراه متهمان در اختیار مقام قضایی قرار گرفته است.

به گفته رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی؛ مقابله با قاچاق احشام از جمله مهمترین برنامه های پلیس امنیت اقتصادی است زیرا به علت مرزی بودن آذربایجان غربی، بسیاری از افراد سودجو اقدام به قاچاق دام زنده به خارج از کشور برای کسب سود اقتصادی می کنند که این امر در افزایش قیمت بسیار موثر است.

در همین راستا نایب رییس کمسیون کشاورزی مجلس پیشنهادی می کند؛ دولت با نرخ جهانی نسبت به خرید گوشت و یا دام از دامداران و دام‌پروران اقدام کند و با پشتیبانی امور دام این محصول را به صورت یارانه‌ای در میان مردم توزیع کند و با این اقدام می‌توان ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور به توانمندسازی تولیدکننده داخلی همچون دامداران و دام‌پروران نیز کمک شایانی کرد.

به عقیده جلال محمودزاده؛ در حال حاضر سیاست‌های اشتباه دولت سبب شده تا گوشت مورد نیاز مصرف داخل با پرداخت هزینه‌های بسیار سنگین‌تر وارد کشور شود این در حالی است که دولت می‌تواند همان هزینه‌هایی را که بابت خرید گوشت به دامدار خارجی پرداخت می‌کند، صرف دامدار داخلی کند.

به گزارش کردپرس، با توجه به ظرفیت آذربایجان غربی برای تامین نیاز بازارهای داخلی و خارجی در بخش کشاورزی و دام، مسئله قاچاق دام همچنان پر رنگ است و از سال ها قبل این مسئله در استان وجود داشته داشت، در حالیکه لازم است تا این مسئله به صورت ریشه ایی چاره یابی شود، نه اینکه کشف محموله های بزرگ قاچاق در محورهای مواصلاتی یا مرزها، مبارزه و کنترل قاچاق دام تلقی شود و یا با این کار به پاکسازی صورت مسئله اقدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست