اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :حسن انتظار با بیش از ۵۰ سـال سابقه فعالیت تجاری ، تولیدی و بنیانگذار اتاق نوین ارومیه ؛ مردی آشنا در حوزه تولید ، صنعت و اشتغال آذربایجان غربی است ، مردی که در حال حاضر به رغم همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی و حاشیه ای نان بیش از ۶۰۰خانواده را به صورت مستقیم می دهد و حدود ۳۰۰۰ نفر از قبل فعالیت تولیدی مجموعه های تحت مدیریتی وی ارتزاق می کنند.

از احترام ویژه برخوردار است و همه همکارانش او را با نام حاج حسن خطاب می کنند ؛ حاج حسن برای همکارانش و پرسنلش واقعا حاج حسن است ، تاکنون صدها نفر از قبل فعالیت شرکت های تحت مدیریت وی صاحب خانه و کاشانه شده و صدها نفر زندگی مشترک خود را زیر یک سقف آغاز کرده اند؛ امثال حاج حسن انتظار که مردی آرام ، خستگی ناپذیر و بابرنامه است در این استان کم نیستند که به رغم همه نامهربانی ها ، مشکلات و چالش ها توانسته اند نقش اساسی در توسعه اقتصادی و اشتغال این منطقه داشته باشد.

مردی که با بیش از ۷۴ سال عمر هنوز سودای کارآفرینی و اشتغال دارد و معتقد است که اشتغال تمامی ندارد و باید برای جوانان این سرزمین از خود گذشت.

هر چند برخی از سیاسیون و صاحبان مسند خیلی سعی کردند تا حسن انتظار و تیمش بخصوص شخص وی نتواند در این دوره انتخابات اتاق بازرگانی پیروز میدان شود اما انتظار مرد این روزهای پیروز سر لیست ائتلاف فراگیر در نهمین دوره انتخابات بار دیگر ثابت کرد که می شود و می توان با تعامل و همکاری و ارائه یک لیست قوی پیروز میدان بود.

انتظار در این دوره هم با کسب بیشترین رای انتخابات و موفقیت ۱۰۰ درصدی لیستش توانست بار دیگر پیروز میدان رقابتی شود که خیلی ها سعی می کردند تا نتواند صاحب این رای شود ولی با این حال رای آواری ائتلافش تحت عنوان « ائتلاف فراگیر استانی » نشان داد محبوبیت انتظار و تیمش در بین همکاران و هم صنف های خود به قوت خود باقی ست.

وی که در حال حاضر مدیر عامل مجموعه بزرگ اروم آدا که فعالیتش آوازه نام تولید در جهان است در مدت فعالیت تجاری و اقتصادی ۲۳ سال عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ، ۶ سال نائب رییس اتاق بازرگانی ارومیه و ۱۶ سال هم رییس اتاق بازرگانی ارومیه بوده  و عضویت مشترک اتاق های ایران و ترکیه – ایران و آلمان – ایران و انگلیس – ایران و استرالیا – ایران و ایتالیا از دیگر سوابق حسن انتظار است.

حسن انتظار بیستم فروردین سال ۱۳۲۳ در روستای دیزج شیخ‌ مرجان از توابع شبستر، در خانواده‌ای بازرگان و روستایی به دنیا آمد. فرزند سوم از خانواده‌ای پنج فرزندی بود و پدرش بین تبریز، ارومیه و شهرستان‌های اطراف به تجارت کالا مشغول بود. او کودکی و نوجوانی‌اش را در زادگاهش گذراند و در ۲۱ سالگی (سال ۱۳۴۴) به ارومیه رفت و وارد بازار کار شد و سال‌ها در زمینه‌های مختلف کار کرد تا اینکه در سال ۱۳۵۵ به فکر راه‌اندازی واحد تولیدی مواد غذایی افتاد و اولین واحد تولیدی خود را با نام «تاتائو» با ۷۷ نیرو تاسیس کرد و البته برای رسیدن به موفقیت شکست‌های بسیاری را هم تجربه کرد. خودش در بخشی از داستان زندگی‌اش نوشته است: «تاتائو،‌اولین واحد تولیدی که احداث کردم، برایم آزمون و دانشگاهی بود پر از تجربیات ارزشمند و ایده‌های جدید که منجر به خلق اروم‌ آدا شد. موفقیت فقط در گرو پذیرش شکست‌های کوچک و بزرگ است.»

البته بین راه‌اندازی مجموعه صنعتی تاتائو تا اروم آدا که هردو نام را همسرش از نام‌های ایرانی و فرهنگ آذری برای این مجموعه‌ها انتخاب کرده است، حدود ۱۵ سال طول کشید و زمانی حسن انتظار به فکر راه‌اندازی مجموعه جدید افتاد که تاتائو (که همچنان هم فعال است) به کارخانه‌ای بزرگ با بیش از ۳٫۲ هکتار مساحت و ده‌ها نفر نیروی حرفه‌ای تبدیل شده بود.

انتظار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید که کارآفرینی و اشتغال را عاشقانه دوست دارد و در طول سالیان کارش آموخته است که «عشق به کار» و «اعتمادبه‌نفس»، به اندازه سرمایه اولیه مالی برای شروع کار مهم و اثرگذار است. او در متنی که درباره زندگی‌اش نوشته، آورده است: «در حقیقت باید انرژی مثبت و احساس رضایتمندی را در خود به وجود آورید، در غیر این صورت در روزهای سخت، همه‌چیز بر باد خواهد رفت. بارها تا لبه پرتگاه رفته‌ام، اما تا آخرین لحظه ایستاده‌ام، چون به شغلم عشق می‌ورزم و به لطف خدا ایمان دارم که هیچ تلاش صادقانه‌ای را بی‌پاسخ و اجر نخواهد گذاشت.

من بلندپرواز بودم و به افق‌های دور نگاه می‌کردم. با این حال، همیشه با قدم‌های کوچک و با برنامه‌ریزی شروع کردم. اندیشه‌های افراطی و بزرگ، انرژی و توان انسان را هرز می‌دهد. «شروع کارهای کوچک، ولی قابل اجرا» شما را به موفقیت‌ نزدیک می‌کند و احتمال پیروزی‌تان را افزایش می‌دهد. این قسمتی از یک مدیریت ریسک است. ضرر خطای کوچک قابل جبران است ولی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، ریسک‌های بزرگ را می‌طلبد. به همین دلیل بلندپروازی زیباست، ولی جاه‌طلبی خطرناک است.»

 اروم آدا چگونه شکل گرفت؟

 

مجموعه صنعتی اروم آدا در ابتدا با هدف تولید رب گوجه‌فرنگی در ۱۵ آبان سال ۱۳۷۰ (۱۷ سال پیش ) و در ۹ کیلومتری شهر ارومیه راه‌اندازی شد ولی بعد به تدریج و باتوجه به نیاز مشتریان و سیاست‌گذاری‌های شرکت توسعه یافت تا جایی که هم‌اکنون در این مجموعه ۱۸۵ نوع محصول تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در طول حدود دو دهه فعالیت مجموعه اروم آدا حالا به گروه صنعتی بزرگی تبدیل شده است که مساحت تقریبی آن ۵۲ هزار متر مربع و زیربنای آن حدود ۲۰ هزار متر مربع است.

حسن انتظار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید: «وظیفه اصلی یک کارآفرین، ساخت یک نام تجاری مستحکم و قوی و حفظ آن نام است. کیفیت یک‌شبه اتفاق نمی‌‌افتد و یک هدف نیست، بلکه سبک تولید است که تمام‌شدنی نیست، رسیدنی نیست، پویا و جاری است. دست یافتن به یک برند مطرح، کار سختی نیست. کافی است تبلغ کنید، ولی رمز ماندگاری شما کیفیت پایدار محصولاتتان است. مراحل اولیه تولید، ساده‌ترین مراحل کارآفرینی است، ولی بعدها نیازمند صرف زمان و توان و انرژی زیادی هستید برای ماندگاری آن. به قول حافظ «که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکل‌ها».»

علاوه بر اینها او به کار گروهی و خرد جمعی هم معتقد است و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید که همیشه از همکاران و رقبایش و از موفقیت و شکست‌هایش آموخته‌است. او همچنین نگاه ویژه‌ای به تبلیغات و مشتری در کار دارد و این موضوع را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان در شعارهای کارخانه تاتائو و اروم آدا، «حق با مشتری است» و «کیفیت افتخار ماست»، دید. انتظار درباره اهمیت این موضوع در متنی نوشته است: «از نظر من همیشه حق با مشتری است.»

پیروی از سلایق مصرف‌کننده به من اعتماد‌ به‌نفس و اعتقاد بیشتری خواهد داد. تمامی رفتارهای شما باید مشتری‌محور باشد، سیاست‌های تولید، خط‌مشی، ضمانت‌ها، تخفیفات و حتی تبلیغات. زیرا هرقدر هم که محصولتان خوب و عالی باشد، باید آن را به مصرف‌کننده معرفی کنید. در عین حال باید به شعور مصرف‌کننده احترام بگذارید، زیرا تبلیغات درست و صادقانه، ‌سرمایه‌گذاری بلندمدت است. شما باید از سبد کالای مصرف‌کننده و تغییرات آن اطلاع داشته باشید. در حقیقت، دادن اطلاعات به بازار (تبلیغات) و گرفتن اطلاعات از بازار (سلایق مشتری) ضروری است. اگر خودتان به آنچه تولید می‌کنید از صمیم قلب ایمان نداشته باشید، موفق به نفوذ به قلب مصرف‌کننده نخواهید شد. آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.

 

بنیان‌گذار اروم آدا در کار به ریسک البته با بررسی تمام جوانب معتقد است و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید که تنها دیکته نانوشته غلط ندارد. «زمانی که یک طرح کلی در ذهن دارم، تمامی جوانب را می‌سنجم. سعی می‌کنم هیچ نکته مبهمی باقی نگذارم. برای هریک از سوالات مطرح‌شده در خصوص طرح جدید، جواب مناسبی می‌یابم و کنار می‌گذارم و بعد از طرح‌ریزی کلی ماجرا، باید شروع کرد. باید ریسک کرد. مدیر خوب کسی است که تمامی اطلاعات را جمع و پردازش و نهایتا برنامه‌ریزی می‌کند و تصمیمی قاطعانه می‌گیرد و برای اجرای آن تصمیم، قاطعانه و مقتدرانه می‌ایستد. تغییرات زیاد و برنامه‌ریزی‌های تکراری، شما را خسته و تکیده می‌کند. به هر حال هر کاری ریسک دارد و شما باید دل بزرگی داشته باشید. همیشه در لحظه‌هایی که همکارانم از یک تصمیم پرریسک می‌هراسند، می‌گویم: «یا مکن با پیل‌بانان دوستی – یا بنا کن خانه‌ای درخورد پیل».»

او همچنین مشکلات را ذات کار تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داند: «وقتی یک مشکل پیش آمد، اول باید آن را بپذیریم و سپس تیم مربوط را فراخوانیم و از همه نظرات استفاده کنیم. مشکل حل‌نشده‌ای باقی نگذارید. شاید ساعت‌ها کار برای حل یک مشکل لازم باشد، ولی به هر حال راه‌حلی خواهید یافت. باید از صاحب‌نظران اصلح، نظر بخواهید. بهتر بگویم، بگردید مشکلات را بیابید، قبل از آنکه خودشان قد علم کنند. ارتقای سازمان در گرو جمع‌آوری اطلاعات درست است. موفیت همیشه در گرو کار تیمی است. شما باید بازوان قوی داشته باشید تا بتوانید خوب کشتی بگیرید. مشتریان شما، دوستان شما، مدیران شما، همه و همه می‌توانند بازوانی محکم و مضاعف برای شما باشند. یک تولید‌‌کننده وابسته به مشتریان، توزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگانش است.»

برای انتظار محیط کارخانه، خانه اول او و کارکنانش است. البته به گفته خودش هرگز به دنبال دفتری شیک، مدرن و مجلل نبوده‌ و همیشه عقیده داشته منابع مالی باید همیشه صرف گسترش تولید و سرمایه‌گذاری‌های پایه‌ای شود.

«سرمایه‌گذاری و خرید خط جدید در شرکت تمام نمی‌شود، همیشه یک محصول جدید و ایده جدید هست و این رمز سبد کالایی ۱۸۵ قلمی اروم‌آدا است. انگیزه خلاقیت محصول جدید را همیشه در ذهنم می‌پرورانم. به قول یکی از دوستان، انتظار همه‌چیز را به این شکل می‌بیند که آیا قابلیت تولید یا بسته‌بندی و ایجاد ارزش افزوده دارد؟»

او همیشه برای پیگیری کیفیت محصولات کارخانه اروم آدا حتی به کوچک‌ترین خواروبارفروشی‌ها هم سر می‌زند و خودش با اشتیاق در جلسات مدیران فروش و ویزیتورهای نمایندگی‌ها شرکت می‌کند و به درددل‌ها و مشکلات به دقت گوش می‌‌دهد و معتقد است نکاتی که بیان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود از مهم‌ترین برگ‌برنده‌های او در ارائه کالای مرغوب است و بهترین منبع اطلاعاتی برای دسترسی به مصرف‌کننده و خواسته‌هایش محسوب می‌شود. همچنین او در مجموعه صنعتی‌اش مدیریت منابع مالی‌ را خود همیشه تحت نظر دارد و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید به دلیل اینکه کارش را با حسابداری شروع کرده است همیشه موجودی انبار، موجودی کالا و موجودی منابع مالی را در ذهنش دارد. او همچنین دفتر یادداشتی دارد که همه نکات و موضوعات مهم را در آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسد.

حسن انتظار همچنین به همراه تعدادی از دوستانش چند سال پیش شرکت سرمایه‌گذاری «آتیه سپید» را در حوزه سرمایه‌گذاری در معادن راه‌اندازی کرد. خود او دراین‌باره نوشته است: «یکی از کارهای زیبای گروهی که انجام داده‌ایم تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری آتیه سپید است. ما با کمک کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان و یک‌کاسه کردن سرمایه‌های آنان و در راستای اجرای اصل ۴۴، شرکت آتیه سپید را با هدف سرمایه‌گذاری در بخش معدن احداث کردیم و در راستای خصوصی‌سازی، گامی بزرگ برداشتیم که امیدوارم زمینه‌ساز ایجاد اتفاقات مهم در استان آذربایجان‌ غربی باشد.»

حسن انتظار حالا بعد از بیش از ۵۰ سال تلاش و فعالیت‌های اقتصادی معتقد است معلم اول او در تجارت، پدرش بوده است؛ کسی که سحرخیزی و سختکوشی را از او آموخت و حساب و چرتکه را به او و دیگر فرزندانش با حوصله یاد داد که حالا به بهترین میراث و امانت خانوادگی آنها بدل شده است. حسن انتظار مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت اروم آدا همچنان با تمام توان و پشتکار به توسعه و کار فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

روز کاری او از صبح بسیار زود شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و حتی گاهی زودتر از بسیاری از کارمندانش در اداره و کارخانه حاضر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. خودش در این‌باره نوشته: «یک بار دختر کوچکم پرسید شما تا الان هرگز مرخصی رفته‌ای؟ و من در دل خندیدم و گفتم مرخصی برای چه؟ کار برای من ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌‌روز تعریف شده است. حتی ذهنم در خواب هم فعال هست. در حال حاضر رویای زیبایی برای فرزندان شهرم در نظر دارم. احداث «دانشگاه کارآفرینی و اقتصاد» که ایده‌اش را با رفتن به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ترکیه گرفتم. امیدوارم که با کمک و حمایت اتاق بازرگانی ایران و مردم فهیم شهر تاریخی ارومیه و با همفکری و همدلی اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی آذربایجان غربی بتوانیم خدمتی ماندگار برای کارآفرینان و کارآفرینی انجام دهیم و ارتباطی حقیقی بین صنعت و دانشگاه ایجاد کنیم. به قول مارتین لوترکینگ، من رویایی دارم، و برای من آن رویا «کارآفرینی» است.»/ منبع / ولی خلیلی – آینده نگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست