اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / تانیا شعفی :  تنها یک هفته تا آخرین زمان قابلیت نگهداری سیب ها در سردخانه های آذربایجان غربی باقی مانده و با وجود این هنوز ۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان تلمبار شده است. رییس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با امید به باقی نماندن حتی یک کیلو سیب، می گوید: «روزانه هزار تا هزار و ۲۰۰ تن سیب از استان صادر می‌شود».

 سپری شدن زمان نگهداری سیب های تولیدی آذربایجان غربی در سردخانه های استان، قصه ایی پر غصه است و انگار تمامی ندارد.

هم اکنون حدود ۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان تلمبار شده و به گفته رییس جهاد کشاورزی «این میزان کمتر از ۵ درصد سیب تولیدی استان است». اکبر کرامتی همچنین امیدوار است در یک هفته پایانی اردیبهشت و آخرین مهلت نگهداری سیب ها در سردخانه، «روند صادرات شتاب بگیرد و با هماهنگی صورت گرفته و تسهیل‌گری و همکاری گمرک حتی یک کیلو سیب در سردخانه‌ها باقی نماند».

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی می گوید: «صادرات فشرده سیب و ارایه مشوقات و تسهیل‌گری برای این منظور انجام شده و هم اکنون روزانه هزار تا هزار و ۲۰۰ تن سیب از استان صادر می‌شود».

با وجود این تا پایان اردیبهشت ماه، تنها ٩ روز باقی مانده در این صورت با احتساب صادرات روزانه هزار و ٢٠٠ تن سیب از کل ۵٠ هزار تن محصول باقی مانده، ١٠ هزار و ٨٠٠ تن سیب صادر می شود و حدود ٣٩ هزار تن باقی خواهد ماند!

دقیقا مثل سال ٩٨ که ۴٠ هزار تن سیب انبار شده در سردخانه ها تلف شده و خوراک دام ها شد و آماری که از میزان تلفات سیب در سال ٩٩ در دسترس نیست!!

آذربایجان‌غربی با سطح باغات بیش از ۶۰ هزار هکتار، قطب تولید سیب کشور است و سال گذشته توانست بیش‌از یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن از این محصول را تولید کند، اما این سیب ها تا دومین ماه سال ١۴٠٠ با هزاران راه و ترفندی که در پیش گرفته شد در نهایت صادر شدند. اما هنوز هم انبارهای مملو از سیب دامنگیر استان است.

وابستگی شدید ایران به ارمنستان برای انتقال و صادرات محصولات کشاورزی روی دیگر سکه است. ایران بیشتر از امکانات حمل و نقل کشور ارمنستان برای حمل و نقل محصولات کشاورزی خود استفاده می‌کند. در این حالت علاوه بر اینکه سودی نصیب صادر کننده نمی شود، بلکه هزینه اضافی نیز به ایران تحمیل می شود، در نتیجه بخش کشاورزی متضرر شده و به کاهش میزان صادرات هم منجر خواهد شد.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم با تایید این مسئله می گوید: «مسایل مختلف و اساسی مانند جنگ قفقاز سبب شد یکی از مقاصد اصلی و هدف صادرات به کشورهای اورسیا را از دست دهیم، طغیان کرونا و مشکلات تعرفه گمرگی با شمال عراق همگی از جمله دلایل مهمی بودند که صادرات سیب از استان را امسال با مشکل مواجه کرد».

او اضافه می کند: «اما با توجه به پیگیری‌های انجام گرفته و همکاری سازمان‌ها و گمرگ و فعالیت چشمگیر تجار، صادرات سیب به صورت فشرده انجام شد و هم‌اکنون کمتر از ۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان باقی مانده است».

کرامتی معتقد است؛ «توجه به سورتینگ و بسته‌بندی میوه و صادرات  اصل اساسی است که خوشبختانه بخش خصوصی به خوبی در این مسایل پیش قدم شده و توانسته است به پیشرفت های خوبی به ویژه در جذب سرمایه گذار جهت صنایع تبدیلی نایل شود».

به گزارش کردپرس، ضعف آشکار در بخش حمل و نقل محصولات کشاورزی، نبود سورتینگ و صنایع بسته بندی، نبود کامیون های یخچالدار و وابستگی به کشورهای همسایه جهت انتقال محصولات کشاورزی بارها باعث شده هزاران تن از محصول کشاورزی در مرزها و بنادر روزها معطل شوند تا اجازه انتقال پیدا کنند، در حالیکه تولید سیب در آذربایجان‌غربی مازاد بر مصرف داخلی بوده و تنها راه نجات این محصول صادرات منطقی و توجه به صنایع تبدیلی به روز است.

دو موردی که در کشور و آذربایجان غربی کمترین توجهی به آن ها نمی شود و همه ساله باغ های سیب آذربایجان غربی قربانی ندانم کاری ها و بی تدبیری ها می شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست