اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : باز نزدیک تابستان شد و مسئولان یاد تدوین «طرح جامع گردشگری دریاچه ارومیه» افتادند. طرحی که سال گذشته با اتلاف وقت پر کشید و امسال هم اگر در گیر و دار بروکراسی های اداری نیافتد، کرونا بهانه خوبی برای تعلل در اجرای آن است.

افزایش حجم و تراز آب دریاچه ارومیه در بهار ۹۸، مسافران و گردشگران زیادی را برای دیدن روزهای طلایی دریاچه ارومیه به سوی این پهنه آبی در شمال غرب کشور روانه کرد و  برای اولین بار افزایش ۱۰۰ درصدی ضریب اشغال در اماکن اقامتی شهر ارومیه رخ داد.

با افزایش بیش از ۴ میلیارد مترمکعبی آب دریاچه، قایق های تفریحی دوباره آغاز به کردند و حتی کشتی آرتمیا که از سال ۱۳۹۱ به دلیل پایین رفتن سطح آب دریاچه زمین گیر شده بود، به دلیل افزایش تراز آبی مجددا و پس از گذشت ۷ سال شناور شد.

فرصتی که پر کشید..

شناگران و داوطلبان استفاده از خاصیت لجن درمانی تن خود را به آب دریاچه سپردند و ساحل پر شد از شناگرانی که سال ها بود دریاچه ارومیه را خشک و بی آب دیده بودند. اما متاسفانه نبود زیرساخت های مناسب در ساحل دریاچه در همان سال سبب چندین مورد غرق شدگی شد.

این افراد که عمدتا سالمندانی بودند که با هدف استفاده از خاصیت درمانی آب دریاچه ارومیه و به قصد آب تنی وارد آب شدند، به دلیل عدم آشنایی با مهارت شنا و نبود محیط مناسب برای شنا جان باختند.

از این رو اواسط تابستان سال گذشته مسئولان استانی در آذربایجان غربی به فکر افتاند؛ تا با برنامه ریزی برای برپایی پلاژهای شنا در سواحل زیبای دریاچه ارومیه زمینه را برای شناساندن استان و جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم کنند.

در آن زمان، استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت افزایش ظرفیت گردشگری در این استان گفت: دولت در استفاده بهینه از همه ظرفیت‌های گردشگری طبیعی در شمال غرب کشور تاکید دارد و به زودی کار ساماندهی پلاژهای قدیمی و ساخت پلاژهای مناسب جدید با استاندارهای روز جهانی برای شنای مردان و زنان در دریاچه ارومیه آغاز می‌شود.

رضا حسینی معاون اقتصادی استانداری آذربایجان غربی نیز بر اصلاح و بهسازی مسیر میان‌گذر و مسیرهای دسترسی تاکید داشت تا بدین وسیله بتوان گردشگران زیادی را به استان و شهرستان ارومیه سوق داد و درآمدزایی و ثروت منطقه‌ای برای استان کسب کرد.

اما تابستان از نیمه گذشته بود و فرصت زمانی برای ایجاد این طرح در کنار افزایش آمار غرق شدگان در دریاچه از دست مسئولان پر کشید.

طرح های گردشگری دریاچه ارومیه دوباره به روی کاغذ آمدند

امسال نیز با نزدیک شدن به تابستان دوباره همان طرح ها مطرح شده و اینبار معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی خواستار تدوین «طرح جامع گردشگری دریاچه ارومیه» تا قبل از خشک شدن آن شد.

آیدین رحمانی در جلسه ساماندهی زیر ساخت های سواحل دریاچه ارومیه که با هدف رونق گردشگری در ساحل این دریاچه برگزار شد با اشاره به اینکه این دریاچه می تواند یکی از قطب های بزرگ گردشگری در کشور تبدیل شود، ادامه داد: خوشبختانه در سالهای اخیر با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید و اجرای بیش از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه و همچننین بارشهای مناسب ، دریاچه ارومیه در حال احیاست.

او اضافه کرد: برای بهره برداری کامل از قابلیت ها و پتانسیل های دریاچه ارومیه و کسب ثروت و ایجاد فرصت های جدید اشتغال در این منطقه، به دور از طرح های کوچک و زود گذر، طرح جامع گرشگری دریاچه ارومیه در اسرع وقت توسط اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و با مشارت سایر دستگاه های اجرایی با رعایت پیوست های فرهنگی ، اجتماعی ، زیست محیطی تدوین شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه برای توسعه گردشگری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باید از تصمیمات جزیره‌ای پرهیز کرد، گفت: ایجاد زیرساخت‌هایی برای شنا، قایق‌رانی، راه‌اندازی تورهای دریاچه‌گردی، ایجاد اسکله‌های گردشگری و استفاده از کشتی‌های تفریحی را از جمله اقدامات ممکن برای توسعه گردشگری در این منطقه دانست.

در کنار پیشنهادات توسعه گردشگری دریاچه در این جلسه مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی ضمن تاکید بر توسعه گردشگری در اطراف سواحل دریاچه ارومیه اظهار کرد: باید از توسعه گردشگری در اطراف پل میانگذر دریاچه جلوگیری کرد و هر اقدامی در جهت ساماندهی و ایجاد تاسیسات گردشگری در اطراف دریاچه ارومیه باید با تایید و مجوز محیط زیست انجام گیرد و همچنین در این طرح‌ها باید برای جمع‌آوری پسماند و زباله‌های ساحل دریاچه تدابیر لازم اندیشیده شود.

ضرورت حذف بروکراسی اداری در توسعه گردشگری دریاچه ارومیه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی ضمن تایید نبود زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از گردشگران دریاچه در تابستان سال گذشته اذعان کرد: امسال باید با برنامه‌ریزی مناسب آمادگی لازم برای میزبانی از گردشگران فراهم شود

جلیل جباری افزود: در صورت مهار کرونا بی‌شک تابستان امسال و نوروز سال ۱۴۰۰ تعداد گردشگران دریاچه ارومیه چندین برابر خواهد شد بنابراین برای ایجاد آمادگی هر چه بیشتر ضروری است تا دستگاه‌های مربوطه نهایت همکاری را در این زمینه داشته باشند.

مدیرکل گردشگری آذربایجان‌غربی با تاکید بر حذف بروکراسی اداری گفت: برای توسعه گردشگری دریاچه ارومیه دولت می‌تواند از ظرفیت بخش خصوصی نیز بهره ببرد اما باید بروکراسی اداری که باعث دلزدگی سرمایه‌گذاران می‌شود تسهیل شده و از آنها حمایت‌های لازم انجام شود

او بیان کرد: سال گذشته یک ردیف بودجه تحت عنوان ساماندهی دریاچه ارومیه ایجاد شد که امسال برای افزایش این اعتبارات نیاز است تا با مسئولان کشوری رایزنی شود و همچنین یک ردیف اعتبار استانی هم در این ارتباط ایجاد شود.

ساحل دریاچه ارومیه و رویایی توسعه/ پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی کمپینگ گورچین قلعه

در حال حاضر تنها اقدام انجام گرفته در ساحل دریاچه، کمپینگ گورچین قلعه مشتمل بر آلاچیق، دیوارکشی و سنگ فرش محوطه، است که تا کنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری در تلاش اند کار ساخت آن امسال به اتمام برسد.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان؛ در سال گذشته با خرید کانکس‌های سرویس بهداشتی و دوش‌های سیار و نصب آن در منطقه کاظم داشی ارومیه که یکی از سواحل پرتردد دریاچه ارومیه بوده، مشارکت کرده است.

همچنین اقداماتی برای محوطه سازی و افزایش ظرفیت پارکینگ‌ خودروها و نصب سطل‌های زباله انجام شده است. مسیر دسترسی به این بخش از ساحل دریاچه ارومیه یعنی از طرف گورچین قلعه به طول دو کیلومتر تعریض و آسفالت شد و نیز ۱۲ آلاچیق نیز در این مکان نصب و محوطه‌سازی در این مکان انجام شد که امسال نیز این اقدامات ادامه دارد.

جباری با اشاره به نصب ۳۰ دستگاه کانکس در سواحل دریاچه ارومیه، اضافه می کند: برای تهیه این کانکس‌ها مبلغ چهار میلیارد ریال هزینه شده و این کانکس‌ها سازگار با محیط‌ زیست و دارای چاه‌های حمل و نگهداری فاضلاب هستند که به ‌منظور حفظ و نگهداری و استفاده بهینه از آن‌ها به دهیاری روستای گورچین قلعه واگذار شده است.

به گزارش کردپرس، دریاچه ارومیه سال ۱۳۴۶ به عنوان پارک ملی نام‌گذاری و تحت حفاظت سازمان محافظت از محیط زیست قرار گرفت که با داشتن ۱۰۲ جزیره زیبا، میزبانی از ۲۵۰ گونه مختلف جانوری و دو نوع پوشش گیاهی  به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در سایت کنوانسیون رامسر و جز ۱۰ پارک ملی بین‌المللی کره زمین در یونسکو به ثبت رسیده است.

ساماندهی ساحل دریاچه ارومیه، ایجاد مجتمع های تفریحی- گردشگری، معرفی صنایع دستی و ظرفیت های گردشگری استان در ساحل دریاچه و… علاوه بر درآمد زایی می تواند زمینه ساز اشتغال و توسعه استان نیز قلمداد شود.

در کنار آن افزایش ضریب گردشگران داخلی و خارجی، فروش محصولات صنایع دستی، اقدام برای برند سازی محصولات کشاورزی، رونق کسب و کارهای خانگی و هزاران فرصتی که می توان در سایه «طرح جامع گردشگری دریاچه ارومیه» برای استان متصور شد اما این فرصت محدود است و بهتر است مسئولان قدر عافیت را بدانند.

گزارش/ تانیا شعفی – کردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست