اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: شرکت آزاد راه ارومیه به تبریز، طی ۱۲ سال به تعهدات خود در قبال نگهداری از پل میانگذر عمل نکرده و این امر تقصیر وزارت راه و شهرسازی است و باید به سرعت تعیین تکلیف شود. در غیر این صورت تا یک ماه آینده به همراه دادستانی وارد عمل شده و عوارضی این مسیر را پلمب خواهیم کرد.

پل شهید کلانتری طولانی‌ترین پل ساخته‌شده در ایران (سه برابر طولانی‌ترین پل پیشین) به طول یک‌هزار و ۷۰۹ است که بر روی دریاچهٔ ارومیه ساخته شده‌است و فاصلهٔ میان دو شهر تبریز و ارومیه را به ۱۳۵ کیلومتر کاهش داده‌است.

تیر ماه سال ۹۸، جلسه بررسی وضعیت میان‌گذر دریاچه ارومیه و طرح ساماندهی آن، برگزار و تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح در قطعه نخست این طرح، تکمیل روشنایی‌های مسیر و عرشه پل، ایمن سازی و نگهداری و مراقبت از قطعات سازه‌ای پل مطرح شد.

در آن جلسه پیمان آرامون، معاون عمرانی سابق استاندار آذربایجان غربی اظهار امیدواری کرد: «تا پایان نیمه نخست سال ۹۸، این عملیات به اتمام برسد». اما با گذشت یک سال وعده های اصلاح و ساماندهی پل میان گذر انجام نشده است.

واگذاری مسئولیت تأمین ایمنی پل میانگذر شهیدکلانتری به راه و شهرسازی آذربایجان غربی

در خرداد ماه امسال طی جلسه ایی با حضور مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با نمایندگان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و شرکت آزادراه ارومیه- تبریز در خصوص تعیین تکلیف مسئولیت نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه (شهیدکلانتری) تشکیل شد.

در این جلسه مسئولیت عقب مانده، نگهداری و تأمین ایمنی پل میانگذر شهیدکلانتری به ویژه راه‌اندازی سیستم روشنایی آن به اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی واگذار شد.

در این نشست مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت پل میانگذر دریاچه ارومیه در سهولت حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو قطب اقتصادی شمال غرب کشور گفت: «این پل کریدور بزرگراهی غرب کشور را به آزادراه ارومیه- تبریز متصل می‌کند و در بهبود شبکه حمل‌و‌نقل منطقه نقش کلیدی دارد بنابراین باید توجه ویژه‌ای به افزایش شاخص ایمنی آن صورت بگیرد».

سیدمحسن حمزه لو افزود: «مجموعه راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی از آمادگی کامل برخوردار است تا مسئولیت نگهداری و تأمین ایمنی پل میانگذر شهیدکلانتری به ویژه راه‌اندازی سیستم روشنایی را عهده‌دار شود».

همچنین در این نشست مقرر شد، به‌روز رسانی وضعیت فنی و اجرایی پل میانگذر دریاچه ارومیه، شفاف‌سازی منابع مالی تخصیص‌یافته برای نگهداری این ابنیه فنی در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود

راه و شهرسازی آذربایجان غربی: اطلاعی از وضعیت پل میانگذر دریاچه در دست نیست

اما در مهر ماه ۹۹، سید محسن حمزه‌لو در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: «اطلاعی از وضعیت پل میانگذر دریاچه ارومیه در دست نیست و وزارت راه و شهرسازی متولی این امر است و هرگونه سهل انگاری در نگهداری یا تعمیر پل میانگذری که هزینه به روز احداث آن چند صد میلیون دلار است و مسیر اصلی ترانزیتی منطقه نیز محسوب می‌شود، به طور مستقیم متوجه این وزارت‌خانه خواهد شد».

 او در ادامه با تایید اینکه سالانه باید ۱۵ درصد از درآمد عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه برای نگهداری از این پل هزینه می‌شد، افزود:« متاسفانه تا آنجا که اطلاع داریم این امر محقق نشده است».

دو سال تمام است که به‌روز رسانی وضعیت فنی و اجرایی پل میانگذر دریاچه ارومیه همچنین شفاف‌سازی منابع مالی تخصیص‌یافته برای نگهداری از این ابنیه فنی طی جلساتی بحث بررسی می شود اما در حال حاضر کسی متولی امر نیست!

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی؛ طبق قرارداد، قرار بوده تا سال ۱۴۰۱ درآمد حاصل از عوارضی پل میانگذر به بانک ملی و صندوق بازنستگی کشور که پیمانکاران این طرح بودند، اختصاص یابد ولی اخیرا با درخواست پیمانکاران، واگذاری درآمد حاصل از عوارضی این مسیر به آنان تا سال ۱۴۱۲ تمدید شده است

دریافت عوارضی سنگین ارومیه به تبریز از مردم و بلاتکلیفی درآمد حاصل از آن!

عوارضی سنگینی که خود هزاران حاشیه داشت، چرا که دریافت عوارض برای آزاد راه ارومیه به تبریز که ۱۲ سال است همچنان در دست ساخت قرار دارد و تا کنون به صورت کامل به بهره برداری نرسیده است، بارها از سوی مردم مورد اعتراض قرار گرفته بود و در این سال ها هر سال نیز بر نرخ عوارض، افزوده می شد.

تا اینکه استاندار آذربایجان غربی تیر ماه امسال دریافت عوارض برای آزاد راه ارومیه به تبریز را غیر منطقی دانست و گفت: این مسیر هنوز تکمیل نشده و اخذ عوارض تردد هم در آن درست نیست. انتظار می رود علیرغم اینکه این مسیر توسط ۲ شرکت پیمانکاری احداث می شود، وزارت راه و شهرسازی در خصوص تجمیع و کاهش میزان عوارضی اقدام نماید.

پس از درخواست ها و اعتراضات مکرر بابت پرداخت عوارض سنگین، وزیر راه و شهرسازی، اواخر مرداد ماه در سفر به آذربایجان غربی، از راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض طبق پیمایش در آزاد راه ارومیه- تبریز خبر داد و گفت: بر اساس این سامانه هر کسی باید به اندازه مسیری که پیموده است پرداخت عوارض داشته باشد و پرداخت از یک مبدا به یک مقصد دیگر وجود نخواهد داشت.

اما این عوارض که ۱۲ سال است دریافت می شود، کجا صرف شده که هنوز هم ساماندهی پل معلق مانده است، جای سوال دارد؟!

عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه به نگهداری از این پل اختصاص نیافته است

دیروز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اختصاص نیافتن بخشی از عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه به نگهداری از این پل به ایرنا گفت: این بخش باید تا پایان آبان ماه جاری تعیین تکلیف شود.

آیدین رحمانی با بیان اینکه شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه تعهد کرده که تا ۲۰ سال نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه را برعهده بگیرد، اظهار داشت: متاسفانه با گذشت نزدیک به ۱۲ سال از این قرارداد، هنوز نسبت به نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه هیچ اقدامی نشده است.

او در رابطه با این شرکت خصوصی گفت: مدیریت این شرکت معلوم نیست برچه روالی بوده و برعهده کیست؛ متاسفانه هر ۲ ماه یک مدیر برای شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه معرفی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه وزارت راه و شهرسازی باید هرچه سریع‌تر بحث نگهداری از پل میانگذر را تعیین تکلیف کند، گفت: اینکه این شرکت طی ۱۲ سال به تعهدات خود در قبال نگهداری از پل میانگذر عمل نکرده، تقصیر وزارت راه و شهرسازی است که باید در این خصوص به سرعت تعیین تکلیف شود.

رحمانی با اشاره به اینکه در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی راه، اولتیماتوم جدی به شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه داده شده است، بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی را نیز از این موضوع مطلع کرده ایم. تا ۲ هفته دیگر به همراه مدیران استانی مرتبط با این موضوع با معاون وزیر راه و شهرسازی جلسه اختصاصی خواهیم داشت تا کمتر از یک ماه دیگر این موضوع تعیین تکلیف شود.

تکلیف درآمد عوارضی پل میانگذر مشخص نشود، دریافت آن را پلمب می کنیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی همچنین با بیان اینکه براساس درآمد از عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه،  شرکت طرف قرارداد مکلف به نگهداری از پل است، به ایرنا گفت: اگر تا یک ماه دیگر این موضوع تعیین تکلیف نشود، به همراه دادستانی وارد عمل شده و عوارضی این مسیر را پلمب خواهیم کرد.

او به دستور ویژه استاندار آذربایجان‌غربی برای ورود به موضوع نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی از محل این عوارضی هیچ خدماتی به مردم ارائه نشود، نباید درآمدی نیز توسط شرکت خصوصی روی این پل حاصل شود.

رحمانی با بیان اینکه هیچ ارزیابی دقیقی از وضعیت پل میانگذر دریاچه ارومیه به عمل نیامده، افزود: متاسفانه اطلاع دقیقی از درآمد حاصل از عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه در دست نیست و شرکت مربوطه اطلاعات دقیقی را در این رابطه ارائه نمی‌دهد.

به گزارش کردپرس، طرح ملی آزادراه ارومیه – تبریز به طول ١٢٠ کیلومتر اجرا می‌شود که قطعه اول و دوم آن از ورودی شهر ارومیه تا آق‌گنبد به جز دو تقاطع غیرهمسطح تکمیل شده و در قطعه سوم  نیز دو دستگاه تونل احداث می شود. قطعات ۴و۵ در محدوده راه‌های آذربایجان‌شرقی اجرا می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست