اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

سالمندی جمعیت یکی از نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب است، که در چند سال اخیر بارها در این مورد صحبت کرده‌اند.بنابراین می‌طلبد دستگاه‌های اجرایی به ویژه شبکه بهداشت و درمان در این زمینه مقدمات لازم را فراهم کنند چرا که افزایش جمعیت، ضرورتی انکارناپذیر است، که برای تحقق آن باید تلاش شود.

ارائه مشاوره فرزند آوری به ۲۷ درصد از زوجهای واجدین شرایط در آذربایجان غربی

محمدامین ولی‌زاد، رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی و آموزشی ویژه زوجین در حال انجام است، اضافه کرد: زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره هنگام ازدواج، از سال ۱۳۹۸ آموزش‌های لازم را در مدت ۶ ساعت و براساس مباحث تایید شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسط مربیان اداره‌های مختلف اعم از  بهزیستی، دادگستری، تبلیغات اسلامی و بهداشتی دریافت می‌کنند.

وی گفت: به خاطر اینکه موضوع از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است، حتی در زمان شیوع ویروس کرونا نیز کارگاه‌های آموزشی تعطیل نشد و  این دوره‌ها به صورت مجازی و حضوری برای همه زوجین برگزار شده است.

ولی‌زاد ادامه داد: سایر زوجین همسردار واجد شرایط فرزندآوری، از سال ۹۳ با ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری آموزش‌های لازم را درخصوص مقوله فرزندآوری و ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت دریافت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چه آموزش‌هایی برای زوجین ارائه می‌شود نیز گفت: برای زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره هنگام ازدواج چهار موضوع سلامت باروری، زناشویی فرزندآوری، اخلاق و احکام، حقوق خانواده و روانشناسی خانواده آموزش داده می شود.

ولی‌زاد با بیان اینکه، زوجین ناباور زیرپوشش مراکز خدمات جامع سلامت شناسایی شده برای دریافت خدمات درمانی به مراکز تخصصی درمان ناباروری ارجاع می شوند، خاطرنشان کرد: همچنین به گروه‌های هدف برای پیشگیری از ناباروری اکتسابی آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در سال گذشته، ۲۶ هزار و ۹۶۹ زوج در کلاس‌های مشاوره هنگام ازدواج شرکت کرده‌اند و ۲۷ درصد زوجین واجدین شرایط مشاوره فرزندآوری دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه، برنامه‌های آموزشی ویژه پرسنل علوم پزشکی برای افزایش جمعیت در برنامه گنجانده شده است، گفت: تمامی دستور العمل ها فرزندآوری ارسالی از وزارت بهداشت با رویکرد افزایش جمعیت و ماده هایی از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مرتبط با حوزه وزارت بهداشت مطالعه و آموزش داده می‌شود، مواردی نظیر پیشگیری از ناباروری اکتسابی، پیامدهای تک‌فرزندی، مشکلات جمعیتی و سالمندی جمعیت، کاهش ازدواج و افزایش طلاق به پرسنل آموزش و موارد نیاز تعلیم داده می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال همه کارکنان ارائه دهنده خدمت در سطح اول بهداشت اعم از پزشک، ماما، مراقب سلامت و بهورز که آموزش، مشاوره و مراقبت گیرندگان خدمت را به عهده دارند، در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند، گفت: غیر از کارگاه، اقداماتی برای نهادینه‌سازی فرزندآوری در دستور کار داریم، که تشویق و پرداخت حق‌الزحمه فرزندآوری به ارائه دهندگان خدمت و تشویق کارکنانی که امسال ازدواج و فرزندآوری داشته باشند، از جمله این موارد است.

فرزندان بیشتر نشاط به خانواده می‌آورند

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا از آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: مسئولان با کارمندان زن خود که مادر هستند بیشتر مدارا کنند و از آنها حمایت به عمل آورند.

فریده کوهی با بیان اینکه در دوره‌ای شعار «فرزند کمتر و زندگی بهتر» از تلویزیون پخش شده و آرام آرام در ادارات، مراکز بهداشت و درمان سپس بین خانواده‌ها جان گرفت، اضافه کرد: از همان موقع مخالف این شعار بودم و بر این باور هستم فرزند بیشتر نشاط و شادابی را برای خانواده خود به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این به واسطه برخورداری از جمعیت جوان و کارآمد، کشورمان را در مقابل تهدیدهای مختلف مصون نگه می‌داریم.

این کارشناس ارشد رشته مامایی با بیان اینکه، بدون شک در خانواده‌هایی که هیچ کودک و نوجوانی وجود ندارد، آن سرزندگی موردانتظار را هم نمی‌توان سراغ داشت، گفت: این اقشار بدون‌شک روزگاری یکنواخت، ساکن و کسل کننده‌ای را تجربه می‌کنند، حال آنکه به تجربه ثابت شده است، فرزندان می‌توانند امید به زندگی را بین والدین خود بالا ببرند.

وی با بیان اینکه برخی، مشکلات اقتصادی را مانعی برای بچه‌دار شدن مطرح می‌کنند، اضافه کرد: خانواده‌های زیادی هستند که از نظر مالی و رفاهی موقعیت ممتازی دارند، ولی با این همه به تک‌فرزندی یا زندگی بدون اولاد علاقه‌مند هستند، که باید این دیدگاه را اصلاح کرد.

محدثی با بیان اینکه، کسی مشکلات اقتصادی و تنگنای معیشتی را کتمان نمی‌کند، اضافه کرد: ولی باید بدانیم اگر کسی به خاطر واهمه از هزینه‌ها اولاد نخواهد، در واقع به خداوندی که روزی‌دهنده است، اعتماد ندارد.

به گزارش ایسنا؛ همه دستگاه‌های اجرایی اعم از سازمان‌های موثر در اشتغال و متولیات فرهنگی باید تلاش کنند، تا آمار جمعیت بالا برود، اما هیچ ارگانی به اندازه دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی تاثیرگذار نیست.
بنابراین لازم است که شبکه بهداشت و درمان در راس فعالیت‌های خود اقدامات مرتبط با افزایش جمعیت را قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست