اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : کرونا که آمد قیمت مسکن از کنترل خارج شد و و سر به فلک کشید همان یک درصد روزنه امیدی هم که در دل اقشار ضعیف برای خانه دار شدن بود از بین رفت و به طور کلی قید خانه دار شدن را زدند.

 تا پیش از کرونا و سال ۹۹، حق مسکن در نظر گرفته شده برای کارگران تنها ۱۰۰ هزار تومان بود اما پس از کرونا و با آغاز سال جدید، این حق مسکن ۱۰۰ هزار افزایش یافت و به ۲۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که حالا دیگر ارزانترین مسکن که می تواند همان مسکن مهر باشد در سنندج به حدود ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است و اگر حق ۲۰۰ هزار تومانی را برای کارگران در نظر بگیریم سالانه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می شود و با این حساب حدود ۱۶۵ سال طول می کشد تا یک کارگر با این حق مسکن در نظر گرفته شده یک واحد مسکن بتواند تهیه کند!

حالا روز گذشته پس از ساعت ها مذاکره اعضای شورای عالی، بالاخره قرار شد حق مسکن کارگران ۱۰۰ هزار تومان دیگر افزایش یابد و به ۳۰۰ هزار تومان برسد. اما آیا ۳۰۰ هزار تومان هم می تواند این وضعیت وخیم بازار مسکن را برای کارگران جبران کند و آنها را صاحب خانه کند اگر ۳۰۰ هزار تومان را هم در نظر بگیریم سالانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می شود و این بار یک کارگر باید حدود ۱۱۰ سال صبر کند تا بتواند صاحب خانه شود!

بازار مسکن بسیار متلاطم شده است و با این وضعیت اگر پیش برود قشر کارگر با این دستمزدها  دیگر نمی توانند حتی خانه ای اجاره کنند چه برسد به اینکه بخواهند سرپناهی خریداری کنند. شرایط مسکن به گونه ای شده است که در استان کردستان اغلب کسانی که اندوخته ای دارند وارد بازار مسکن شده اند و به شدت در حال خرید و فروش هستند و جالب است که با وجود این گرانی افسار گسیخته، خریدار هم خیلی زود پیدا می شود و خانه به فروش می رسد. مشاهدات میدانی نشان می دهد یک واحد آپارتمان ۸۰ متری ۱۰ سال ساخت در مرکز شهر یک ماه پیش به قیمت ۴۳۰ میلیون تومان خریداری شده و حالا پس از یک ماه به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان به فروش رسیده است و این فرد خریدار هم قصد دارد دوباره آن را با قیمت بالاتر به فروش برساند!

اجاره ها هم  که دیگر سر به فلک کشیده است و هر صاحبخانه ای هرطور که دلش می خواهد قیمت اجاره را تعیین می کند. اجاره هایی که دیگر از عهده یک کارگر خارج شده است و به نظر می رسد دیگر کارگران نتوانند حتی سرپناهی اجاره ای داشته باشند چرا که حالا دیگر اجاره ها بیش از یک میلیون تومان شده و این اجاره ها با حقوق یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی یک کارگر هیچ تناسبی ندارد و باید حتی قید خانه اجاره ای را هم بزند.

همین چند وقت پیش بود که بازار خودرو هم به یکباره از کنترل خارج شد و قیمت های سرسام آور بازار آن را متلاطم کرد اما  دستگاه های نظارتی به آن ورود کردند و آرامش را به بازار خودرو تا حدودی برگرداندند اما آیا لازم نیست که دستگاه های نظارتی به حوزه مسکن هم ورود پیدا کنند و آرامش را به این بازار هم برگردانند؟

گزارش: زیبا هوشمند /  کردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست