اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مسئولان آذربایجان غربی یک ماه است همچنان به دنبال بازارهای جدید صادراتی برای محصول سیب استان هستند و پس از ناامیدی از بازار کشورهای همسایه، این بار دست به دامن هندوستان شده اند.

سیب آذربایجان غربی امسال مازاد بر نیاز تولید شده و در یک ماهه اخیر مسئولان آذربایجان غربی در تلاش اند تا بازاری برای فروش سیب های دپو شده این استان پیدا کنند. اولین گزینه در این مدت کشورهای همسایه چون عراق، افعانستان و پاکستان بود اما این کشورها به بهانه های مختلف از خرید سیب از ایران خودداری کردند.

به گفته رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی؛ «امروز روابط خوبی با کشورهای دیگر نداریم و قادر به صادرات مفید سیب نیستیم چرا‌که بازارهای هدف برای صادرات تنها برخی کشورهای همسایه هستند که تا حدودی به خودکفایی رسیده و برخی دیگر با بهانه‌های مختلف از خرید سیب کشور ما خودداری می‌کنند که باید نسبت به حل مشکلات چاره‌ای اساسی اندیشیده شود».

در این مدت که مسئولان از خرید سیب ها توسط کشورهای همسایه ناامید شده بودند، به سراغ  مشتریان آسیایی رفتند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی چندی پیش اعلام کرد: یک کشور آسیایی به عنوان متقاضی سیب درختی این استان و کشور اعلام آمادگی کرده و به زودی یک هیات بلند پایه خارجی برای خرید سیب درختی به ارومیه سفر می‌کند.

تاکنون تنها ۳۰ هزار تن از سیب‌های ذخیره شده در سردخانه‌های استان خارج شده و ۷۲۰ هزار تن سیب هنوز در سردخانه‌ها موجود است به نحوی که برخی از سردخانه‌ها حتی فروش به صورت عددی هم نداشته‌اند.

با این ناکامی در بازار فروش و صادرات سیب، اخیرا استان به دنبال بازارهای جدید صادراتی این محصول است و به همین منظور هیاتی از تجار استان برای بازاریابی و معرفی ارقام مختلف سیب آذربایجان غربی به کشور هندوستان اعزام کرده است.

معاون اقصادی استاندار آذربایجان غربی نیز اظهار کرد: علاوه بر هند، بزودی هیاتی ازتجار کشور ویتنام نیز برای خرید سیب به آذربایجان غربی سفر می کنند که امیدواریم بتوانیم بخشی از سیب استان را به این کشور صادر کنیم.

شهدی با اشاره به برخی از موانع صادرات سیب استان از جمله تعرفه و درجه بندی سیب های صادراتی ، گفت: موانع و مشکلات با امضای استاندار محترم به وزارت صمت ارسال شده که امیدواریم با مساعدت وزیر محترم صمت این مشکلات رفع شود.

گفتنی است؛ امسال انباشت دو برابری سیب در سردخانه های آذربایجان غربی با  ۷۶۰ هزار تن سیب ذخیره شده و مسئولان استانی در تلاش اند که این میزان سیب دپو شده را حتی به صورت شبانه روزی از مرز تمرچین هم صادر کنند.

به گزارش کردپرس ؛ هیات وزیران در جلسه ۱۷ آذر امسال، به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی به منظور حمایت از صادرات سیب درختی، واردات هر کیلوگرم انبه یا آناناس را صرفاً در مقابل صادرات سه کیلوگرم سیب درختی تا پایان سال ۱۳۹۸ مجاز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست