اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی: از آمدن محمد مهدی شهریاری به عنوان یک دیپلمات فرنگ رفته به استان آذربایجان غربی چیزی بیشتر از یکسال و نیم می گذرد و این مدت برای یک مدیر عمری نیست که بتواند هم برنامه بچیند و هم اجرایی کند.

وقتی وارد استان شد ، آذربایجان غربی حال و روز خوشی نداشت ؛ نقل بود شاخصه های توسعه یکی از پس از دیگری پایین بودند و میانگین درآمد مردم استان هم نصف درآمد کشوری بود! نرخ سواد مردم پایین اعلام شده بود! شاخص های بهداشتی و سلامت مردم در جایگاه ۲۵ به بالا قرار داشت! وضعیت واحدهای تولیدی و اشتغال استان خوب نبود! اوضاع کشاورزی و خدمات هم جابجا شده بود! تجارت مرزی و صادرات به حداقل رسیده بود! به قول برخی ها استان بعد از ۴۰ سال هنوز برنامه آمایش نداشت!

می گویند ؛ در حوزه آسیب های اجتماعی استان در جایگاه نامناسبی قرار داشتیم ! بطوری که بر اساس آمار اعلامی سازمان پزشکی قانونی در نزاع و درگیری جزو استان های اول کشوری بودیم! در بخش فرهنگی هم همگان خوب می دانند از ۱۹ سینمای استان فقط ۳ مورد فعال است، شاخص های فرهنگی استان هم تعریفی نداشت! اوضاع اقتصادی هم به تبع اوضاع اقتصادی کشور می لنگید و می لنگد.

بدون شک نتایج و اوضاع نامناسب ایجاد شده ماحصل کارکرد همه مسوولان اجرایی و اداری، نمایندگان مردم در خانه ملت، صاحب مسندان، نخبگان، مدیران و کارشناسان، اصحاب رسانه، فعالین ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ، همه و همه از ادوار گذشته تاکنون بوده و قرار هم نیست بقول برخی ها شهریاری غیربومی در این مدت اندک معجزه کند و استان را به مدینه فاضله تبدیل نماید، به همین اندازه که بتواند با همراهی همه مدیران ، مسئولان و کارگزاران استانی و عموم مردم و با برنامه مدون تعریف شده در بخش های مختلف جو سیاسی غبارآلود و مسموم این منطقه را مدیریت کرده و حاشیه ها را کم کند و با یک برنامه منظم کاری ۴ سال بتواند اندکی از شاخصه ها را ارتقا بخشد، بدون شک توانسته رضایت مردم را جلب نماید و طی کردن این مسیر سخت به یک همگرایی و همکاری عمومی همه جریان های فوق نیازمند است که باید کمک کنند تا مسیر توسعه استان هموارتر شود.

هر چند اقدامات و عملکرد استاندارشهریاری در این مدت در راستای مبارزه با فساد و رانت مورد رضایت و تایید بسیاری از جریان های سیاسی ، مدیریتی و افکار عمومی استان قرار گرفته ؛ اما ادامه این راه نیازمند تعامل و حمایت بیشتر همه مسوولان و همین جریان ها و نهادهای قضایی و نظارتی بخصوص نمایندگان مردم در خانه ملت است، نمایندگان با توجه به جایگاه قانونگذاری و ارتباط با بدنه اداری وزارتخانه ها و وزاری مربوطه باید کمک کنند تا از حداکثر امکانات کشوری برای ارتقای جایگاه استان بهره ببرند و  در این شرایط سخت و بحران زای اقتصادی تنش و حاشیه جز ضرر چیزی برای مدیریت در استان و کشور ندارد و عواقب ناخوشایندی پیش پای توسعه استانی که مالامال از تاریخ کهن ، منابع غنی و شرایط جغرافیایی و نیروی انسانی توانمند است بدنبال خواهد داشت ،پس با این شرایط آرامش و آسایش عمومی و همدلی و همراهی پیشران و پیش نیاز توسعه و پیشرفت و کاهش مشکلات پیش رو در آذربایجان غربی خواهد بود.

حال که شرایط کشور و استان مساعد نیست و این روزها مردم بشدت دچار مشکلات معیشتی و اقتصادی هستند و مشکلات اقتصادی باعث ایجاد مشکلات اجتماعی و فرهنگی خواهد شد پس ضروری است همه مدیران ، مسئولان و نمایندگان و هر صاحب منصبی که صاحب جاه و مقام می باشد در کنار انتقادات و پیشنهادات بدور از هر گونه تنش  و جنجال و حاشیه کمک کنند تا شهریاری به عنوان استاندار آذربایجان غربی و پیشقراول این کاروان در این مسبر پرتلاطم بتواند این مسیر را هموارتر کند.

باید همه به فکر اعتلای توان اقتصادی و منافع ملی و کمک به اوضاع استان و کشور و حل مشکلات باشیم تا بتوانیم در سایه آن منتفع شویم. بنابراین اگر اولویت در توجه به مسائل اقتصادی را بدون افراط و تفریط سرلوحه تصمیمات و اقدامات خود قرار دهیم حتما با پرهیز از ورود به حاشیه‌ها در اجرای برنامه‌ها و تحقق اهداف پیروز خواهیم شد و ان‌شاءالله به قله‌های رشد و توسعه و رفاه صعود خواهیم کرد. بنابراین تمام نحله‌های فکری و صنفی باید این نکته را آویزه گوش کنند که پاشنه آشیل کشور توجه به مسائل اقتصادی و همدلی و همراهی همگانی است و پیش‌نیاز آن رعایت تعادل و اعتدال در جهت ایجاد ثبات اقتصادی – سیاسی و اجتناب از حاشیه‌سازی‌های داخلی و خارجی و همدلی و همراهی با همدیگر در هر پست و مقامی است و در حال حاضر منطقه بیشتر از هر زمان دیگری به تعامل و همفکری نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست