اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : اختلاف قیمت آرد دولتی و بازار آزاد سبب شکل گیری سودجویی هایی شده و در همین خصوص فرمانده انتظامی نقده از کشف ۲۰۵ کیسه آرد ۴۰ کیلویی از محتکران در این شهرستان خبر داد.

 صف های طولانی نان از هفته گذشته در شهرهای آذربایجان غربی شکل گرفته بود و در شرایط بحرانی کرونا این تجمعات خطر بزرگتری را گوشزد می کردند.

مسئولان دلیل عمده شکل گیری این بحران را شایعه سازی های در خصوص کمبود آرد دانستند و مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی نیز گفت: مشکل تهیه نان در تنها تفاوت قیمت آرد دولتی و بازار غیررسمی است و سودجویان از این فرصت استفاده کرده اند.

به گفته زارعی؛ «هیچگونه افزایش قیمت در قیمت های مصوب آرد و نان صورت نگرفته و به  روال سابق در حال توزیع این اقلام هستیم».

اما صف های نان همچنان طویل تر می شدند و مردم از نبود نان در فروشگاه ها هم خبر دادند. بلافاصله سهمیه توزیع آرد در نانوایی های سطح استان افزایش یافت و پخت نانوایی های به دو شفیت رسید و استاندار آذربایجان غربی بابت مشکل شکل گرفته از مردم عذر خواهی کرد.

از سویی دیگر؛ نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تایید اختلاف قیمت آرد سهمیه دولتی و بازار آزاد در شکل گیری بحران نان، در آذربایجان غربی به خبرنگار کردپرس گفت: در پی اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به میزان ۴ هزار تومان در سال آتی، قیمت این محصول ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد و این مسئله سبب افزایش قیمت آرد هم شد. به نحوی که هر کیسه آرد سهیمه ایی به قیمت ۴۵۰۰۰ تومان به نانوایی ها تحویل داده می شود هم اکنون در بازار آزاد با قیمت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می رود و ۲ و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.

با اینکه سهمیه آرد افزایش یافت اما همچنان خبرهایی از کمبود نان و یا صف های طولانی جلوی نانوایی های به گوش می رسد و همچنان که فرماندار ارومیه اعلام کرد «آرامش نسبی برقرار شده است».

اما همین آرامش نسبی که به دلیل افزایش اختلاف قیمت آرد دولتی و بازار آزاد شکل گرفته بود سبب شد بخش قابل توجهی از آردهای سهمیه ایی از گردونه پخت خارج و در بازار آزاد به فروش برسد و بحران نبود نان دامنگیر مردم استان شود.

اخیرا در نقده فردی منزل شخصی خود اقدام به نگهداری ۲۰۵ کیسه آرد کرده بود که رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس این شهرستان قرار گرفت و ماموران با کسب مجوز لازم، محل مورد نظر را مورد بازرسی قرار داده و کیسه های حاوی آرد را کشف کردند.

سرهنگ کیومرث پاکدل، فرمانده انتظامی نقده گفت: از این محل ۲۰۵ کیلوگرم آرد نیمه یارانه‌ای که به صورت احتکار شده تلمبار شده بود، کشف و ضبط و یک نفر متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقام قضایی شد.

در آذربایجان غربی دو برابر میانگین کشوری نانوایی وجود دارد و بنا به گفته معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی؛ همین موضوع دستگاه‌های نظارتی را با مشکل روبرو کرده است.

به گزارش کردپرس ؛ در همین راستا نیز جلال محمودزاده نائب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است؛ با اینکه کمبود آرد وجود ندارد، اما با افزایش بدون نظارت سهمیه آرد دولتی در نانوایی ها هم باز این بحران ادامه خواهد داشت و باعث افزایش سودجویی دلالان و واسطه ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست