اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : روز هفتم و هشتم مهرماه در تقویم رسمی کشور بنام بزرگداشت شمس و مولانا نامگذاری شده است بطوریکه عاشقان فرهنگ ایران اسلامی همه ساله برنامه های بمناسبت این ایام در سراسر جهان برگزاری می کنند.به گزارش ایسنا ؛ شمس تبریزی آن انسان و عارف شوریده حالی که توانست مولانا جوان را شکار نماید و مولانا بعد از ملاقات شورانگیز و اسرار آمیز با شمس تبریزی تحولات روحی و معنوی عظیمی یافت و توانست این تحولات و تغییرات اندرونی را در قالب آثاری همچون مثنوی معنوی و دیوان غزلیات شمس به رشته تحریر در آورد بطوریکه مولانا به شمس وجودش رسید و ره بسوی دوست گشود.
جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا جایگاه شمس را در  بین دوستداران ادب و فرهنگ بسیار والا دانست و اظهار کرد : مقبره شمس در خوی محفل عشاق عرفان اسلامی از سراسر جهان است و همه ساله مراسماتی در محل مقبره شمس برگزار می شود .
وی تصریح کرد : میراث فرهنگی کشور و استان در سال های اخیر با تمامی توان برای احیای بارگاه شمس همت گماشته اند.
وی با بیان اینکه  ساخت المان بارگاه شمس را امسال اجرایی می شود تصریح کرد : طرح در پژوهشگاه میراث تایید شده است .
جباری ادامه داد : ساخت بارگاهی باشکوه در حد نام و اندازه شمس در دستور کار مسئولین کشوری و استانی قرار گرفته است .
 مجید مقدم رییس شورای اسلامی شهر خوی هم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد : شورای اسلامی شهر خوی برای توسعه فرهنگی این شهر تلاش های فراوانی انجام می دهد .
وی افزود : یقینا احیای اخلاق و مکارم اخلاقی باید در دستور کار متولیان فرهنگی قرار گیرد و مقبره شمس در خوی عامل و وحدت و دوستی در شهر  باشد .
استاد ولی محبوبی رئیس انجمن خوشنویسان خوی و نویسنده کتیبه ورودی مقبره شمس تبریزی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد : وقتی می خواستم‌کتیبه ورودی بارگاه شمس را بنویسم احساس سبکبالی می کردم .
وی تصریح کرد: وقتی قلم برای مولانا و شمس به رقص در می آید انگار زیبایی های جهان یکی پس از دیگری نمایان می شوند .
محبوبی لزوم ارزش گذاری به دلسوزان و زحمکتشان عرصه فرهنگ و هنر بخصوص شمس و مولانا را یادآور شد و گفت : افرادی برای احیای مقبره شمس از جان و زندگی شان گذشتند ضروری است متولیان امور در صدد دلجویی از این افراد باشند .
با توجه به اینکه اندیشه های  شمس و مولانا محور انسانیت و تعالی جامعه است ضروری است در مسایل و همایش های مربوط به شمس تبریزی اخلاق و مهربانی در سرلوحه و محور برنامه ها قرار گیرد تا جامعه بواسطه این مفاخر در مسیر مهربانی و صلح پیش رود .
مقبره شمس در شهرستان خوی قرار دارد و عاشقان طریق عشق و معرفت از اقصی نقاط جهان برای زیارتش بارگاهش بدانجا می شنابند .
گزارش از علی محبوبی خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست