اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : وضع عوارض صادراتی برای محصول سیب درختی در آذربایجان غربی که توسط کارگروه تنظیم بازار کشور مصوب شده بود مورد اعتراض اتاق بازرگانی ارومیه و اداره کل صمت این استان واقع شد.

دریافت عوارض بر صادرات محصولات کشاورزی زمانی پاسخگو خواهد بود که صادرات موجب افزایش قیمت محصولات کشاورزی شود، بنابراین دولت می تواند برای تنظیم بازار از دریافت “عوارض بر صادرات” استفاده کند تا از این طریق از افزایش قیمت محصولات در مصرف داخلی هم جلوگیری به عمل آید و هم درآمدی  پایدار برای دولت شکل بگیرد.

تیر ماه سال جاری بود که وزارت جهاد کشاورزی به منظور کنترل صادرات و قیمت داخلی محصولات کشاورزی عوارض صادراتی را وضع  و این پیشنهاد در مصوبه ای توسط سران سه قوه تصویب شد.

بر اساس این مصوبه در شرایطی صادرات کالای کشاورزی ممنوع می شود که هر شش عضو کمیته مربوطه که در وزارت صمت تشکیل می شود و دبیر خانه اش در سازمان توسعه و تجارت است، رای به ممنوعیت دهند که این شش عضو هم شامل کمیته شامل وزارت جهاد کشاورزی، صمت، گمرک، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و اتاق بازرگانی ایران می شود.

با این روش ضمن انجام صادرات، درآمد آن صادرکننده کنترل می شود و دولت می تواند از سرعت صادرات محصولاتی که به شدت از بازار کشور تخلیه می شوند، بکاهد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس هم معتقد است؛ تنظیم بازار از طریق دریافت عوارض صادرات ممکن خواهد بود و نه ممنوعیت آن. از این طریق تولید کشاورزان تلف نمی شود و آن ها نیز می توانند جوابگوی نیازهای جانبی نگهداری محصولاتشان باشند.

اما در هفته اخیر رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در در جلسه ستاد تنظیم بازار استان نسبت به برقراری عوارض صادراتی برای محصول سیب درختی اعتراض کرده و خواهان تجدید نظر در این مصوبه شدند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور مبنی بر برقراری عوارض صادراتی برای محصول سیب درختی گفت: پیرو دستور مقام عالی استان نسبت به این مصوبه در راستای حفظ بازارهای صادراتی استان به قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اعتراض نموده ایم.

بابایی افزود: علیرغم اینکه روند صادرات سیب استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اما برای حفظ بازارهای صادراتی به مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور اعتراض کردیم که نسبت به تجدیدنظر در آن خوشبین هستیم.

او گفت: خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده از مجموع ۷۵۰ هزار تن سیب موجودی در سردخانه های استان، کمتر از ۳۰۰ هزار تن باقیمانده و روزانه شاهد صادرات ۳ هزار تنی این محصول هستیم.

مدیرکل صمت آذربایجان غربی افزود: آمار سیب درختی استان به صورت روزانه از سردخانه ها اخذ می شود و با روند فعلی صادرات، مشکلی در این مسیر وجود ندارد.

اتاق بازرگانی ارومیه مخالف وضع عوارض صادراتی برای سیب درختی آذربایجان غربی

در این جلسه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه نیز گفت: با پیگیری‌های استاندار آذربایجان غربی و اتاق بازرگانی ارومیه روند صادرات سیب به بازارهایی چون اوراسیا و روسیه بسیار مطلوب است.

بهنام تاج‌الدینی افزود: با هر گونه ممنوعیت در صادرات که به منافع استانی ضرر وارد کند مخالفت می‌شود و مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور مبنی بر وضع عوارض صادراتی برای سیب درختی غیرکارشناسی و به ضرر استان است.

او با بیان اینکه نسبت به این مصوبه نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های اعتراضی از سوی استاندار و اتاق ارومیه به وزرای صمت و جهاد کشاورزی انجام شده است گفت: امیدواریم متولیان کشوری که مسبب این تصمیم غیرکارشناسی هستند نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه تاکید کرد: یکی از دستاوردهای مثبت تعامل بخش خصوصی و دولت در آذربایجان غربی رفع موانع صادراتی در رابطه با سیب درختی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست