اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : پس از ۴ سال وعده های ناکام مانده. عاقبت امروز طرح توسعه پایانه مرزی رازی خوی روز پنجشنبه با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

در قالب طرح توسعه، سالن تجاری و مسافری پایانه مرزی رازی به صورت رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و روزانه هزاران نفر از شهروندان ایرانی و ترکیه‌ای می توانند با کمترین زمان معطلی از این مرز تردد کنند.

عملیات احداث این پایانه در سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت بیش از ٨ هزار مترمربع آغاز شد و ٣ هزار میلیارد ریال (۳۰۰ میلیارد تومان) برای آن هزینه شده است. ساختمان جدید این پایانه پس از ۵ سال انتظار امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

این پروژه در ٣ طبقه شامل طبقه اول مخصوص ورود و خروج مسافران، طبقه دوم مخصوص ترانزیت و طبقه سوم قسمت اداری ساخته شده است.

اجرای طرح جدید پایانه طی ۴ سال اخیر وعده های بیشماری را برای افتتاح پشت سر گذارنده است و از زمستان ١٣٩٩ تا زمستان ١۴٠٠ و از بهار ١۴٠٠ تا بهار ١۴٠١ افتتاح این پروژه همچنان به زمان دیگری موکول می شد.

فاز اول این پروژه در آذرماه سال ۹۷ با مبلغ قرارداد ۸۱ میلیارد ریال به اتمام رسید که شامل محوطه‌سازی ایست اختیاری و عملیات ساماندهی و بهسازی رودخانه قطور بطول ۶۰۰ متر ، احداث پل ارتباطی به طول ۳۵ متر ،آماده سازی محوطه سایت اجباری به مساحت ۳۰ هزار مترمربع ، اجرای دیوار محیطی و تثبیت ترانسه بود.

مرحله اول فاز دوم نیز با مبلغ قرارداد ۲۲۰ میلیارد ریال اجرای محوطه سازی و احداث ساختمان‌های جانبی پایانه مرزی، اجرای کف‌سازی بتنی به مساحت ۱۸ هزار مترمربع، احداث سر درب‌های ورودی و خروجی، احداث سه دستگاه سرویس بهداشتی، ساختمان‌های موتورخانه، دیزل ژنراتور و ساختمان تاسیسات برقی جمعا به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع، اجرای تاسیسات زیربنایی محوطه و تکمیل دیوار محوطه را شامل می‌شود.

مرز “رازی” یکی از ٣ مرز رسمی ایران با ترکیه و تنها مرز ریلی ایران با این کشور است که در نقطه مقابل استان وان در ترکیه قرار دارد که تا پیش از این در وضعیت بسیار نابه سامانی به سر می برد.

مرز رازی خوی یکی از پرترددترین و یکی از شکیل ترین مرزهای زمینی کشور است، اما متاسفانه راه دسترسی از خوی تا قطور و رازی نیز بسیار نامساعد بوده و در خور یک پایانه مرزی نیست.

آذربایجان غربی دارای پنج پایانه مرزی است که از این تعداد، سه پایانه در مرز ترکیه قرار دارد. سرو ارومیه، رازی خوی و بازرگان ماکو این سه مرز را شامل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست