اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی از آماده بهره برداری شدن سه طرح بزرگ آبرسانی در استان طی سالجاری خبر داد.

 رسول اکبری عصر شنبه در جریان دیدار مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با مدیران آب و فاضلاب آذربایجان غربی افزود: طرح مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خوی و طرح تأمین آب سلماس سه طرح بزرگ با پیشرفت عملیاتی بالای ۸۰ درصد هستند که تا پایان امسال آماده بهره برداری می‌شود.

وی همچنین از اجرای ۱۰۰ طرح آب و فاضلاب در استان خبر داد و اضافه کرد: با هدف تأمین آب پایدار و افزایش شاخص بهره مندی فاضلاب در سطح شهرها یکصد طرح در استان در دست اجراست.

اکبری افزود: این طرح‌ها در زمینه تکمیل سامانه‌های آب، فاضلاب، احداث مخازن تأمین آب، اصلاح شبکه‌ها است و با ۷۵ درصد پیشرفت عملیاتی در بخش آب و فاضلاب استان اجرا می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح‌ها را ارتقا شاخص‌های حوزه آب و فاضلاب استان دانست و افزود: با بهره برداری از این طرح‌ها ظرفیت تأمین آب در استان به ۱۲ متر مکعب برثانیه افزایش خواهد یافت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی میزان بهرمندی استان در بخش فاضلاب را ۶۵ درصد اعلام و تصریح کرد: با بهره برداری از طرح‌های احداث تصفیه خانه‌ها و خطوط جمع آوری و انتقال فاضلاب شاخص بهرمندی استان در این بخش به ۷۵ درصد ارتقا می‌یابد.

اکبری، مجموع اعتبارات این طرح‌ها را بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: همزمان با سال رونق تولید سه طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی شامل تصفیه خانه فاضلاب گلمان ارومیه، تصفیه خانه آب مهاباد و تصفیه خانه آب پلدشت با یک هزار میلیارد ریال اعتبار آماده بهره برداری شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی  همچنین گفت: با اتمام مدول ۳ تصفیه خانه ارومیه ظرفیت این تصفیه خانه ۳۰۰ هزار نفر افزایش می یابد.

رسول اکبری در جریان بازدید مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از طرح‌های آب و فاضلاب آذربایجان غربی افزود: هم اکنون تصفیه خانه فاضلاب ارومیه با دو مدول با فرایند تصفیه لجن فعال از نوع بیولاک برای ۴۰۰ هزار نفر در حال بهره برداری است.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه شهر ساخت مدول ۳ نیز با فرآیند تصفیه لجن فعال از نوع SBR از سال ۹۳ در دستور کار این شرکت قرار گرفته است که با اتمام این پروژه ۳۰۰ هزار نفر نیز به ظرفیت کنونی تصفیه خانه افزوده می‌شود.

اکبری با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی فاز سوم این تصفیه خانه، بیان کرد: فاز سوم این طرح جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد و به تنهایی سالانه ۲۱.۹ میلیون مترمعکب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد کرد.

وی ادامه داد: پیش از این ۲ فاز از این طرح با ۲۹.۲ میلیون مترمکعب ظرفیت در سال و با سامانه «بیولاک» اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.

این تصفیه‌خانه در شمال شرق شهر ارومیه و در مجاورت جاده ریحان‌آباد واقع شده است و حدود ۱۳۵ هکتار مساحت دارد.

«SBR» یک سیستم لجن فعال پر و خالی شونده برای تصفیه فاضلاب بوده که در آن شکل اولیه لجن فعال بر پایه پر و خالی شدن توسعه یافته است.

سیستم «بیولاک» نیز روش بیولوژیکی نوینی در تصفیه فاضلاب بوده که تحت انحصار یک شرکت آلمانی قرار دارد و برای اولین بار در ایران، این سیستم در شهر ارومیه اجرا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست