اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : شهردار ارومیه گفت: بافت‌های تاریخی شهر جهت احیای و ساماندهی باید مطالعه جامع شود.

محمد حضرت پور بیان کرد: از ۴۱۷ هکتار بافت فرسوده شهر را  ۳۰۰ هکتار ان را بافت تاریخی عنوان کرد و گفت: برای احیاء و ساماندهی بافت تاریخی یک مطالعه جامع از بافت تاریخی بصورت نکته‌ای و نه کلی صورت گیرد و اینگه لحاظ شود کدام بناها ارزش میراثی دارند و شناسنامه ای از ساختمان های تاریخی تهیه شود.

وی با انتقاد به اینکه در خصوص نگه داری بافت های تاریخی کوتاهی شده است، اظهار کرد: علت این قصور مطالعه نشدن جامع از بناهای تاریخی شهر به صورت نکته‌ای است. نگهبانی بافت تاریخی هم بر عهده میراث فرهنگی و هم شهرداری است و باید این نهادها در امر نگه داری و ساماندهی نهایت دقت و تلاش را انجام دهند.  احیاء و بررسی و رفع مشکلات بافت تاریخی منجر به هویت بخشی دوباره به فضای کالبدی شهر می شود.

شهردار ارومیه از احیای ۳ سرای تاریخی بازارسنتی در قالب کاروان سرا خبر داد و گفت: ۳ سرای تاریخی بازار چون سرای سروش، نخجوانی و مهدی زاده با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در قالب کارونسرا بصورت عقد تفاهم نامه ای احیا می شود. احیای سراهای تاریخی بازار ارومیه در قالب کاروانسرا با جذب سرمایه گذار از سال ۹۸ وارد فاز اجرایی می شود.

شهردار ارومیه، احیای سراهای تاریخی بازار در قالب کاروان سرا را یک فرصت بی نظیر برای شهر شمرد و گفت : با احیای این کاراون سراها با حفظ استحکام بازار منجر به رونق اقصادی و جذب گردشگر میشود.

وی در ادامه با اشاره به طرح میدان امام(ره)، اظهار کرد: جهت اجرای طرح میدان امام(ره) به دنبال خرید و نوسازی و همچنین حل مشکلات نقشه های آن بری اجرا هستیم که با رفع مشکلات نقشه ها نسبت به احداث مجتمع ها در آن بر اساس نقشه‌ها  بصورت امانی اقدام خواهد شد.

شهردار ارومیه از اولویت‌های بودجه ۹۸ را نوسازی ۴۱۷ هکتار بافت شهر دانست و عنوان کرد: اولویت اصلی مدیریت شهری، نوسازی بافت فرسوده و احیای بافت تاریخی شهر است و شهرداری تمام توان خود را در سال ۹۸ برای این مهم معطوف خواهد کرد.

به گزارش ایسنا ؛ ارومیه دهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر پرجمعیت منطقهٔ شمال‌غرب ایران به‌شمار می‌آید و با ۱۳۳۲ متر ارتفاع در غرب دریاچه ارومیه، در دامنه کوه سیر و در میان دشت ارومیه قرار گرفته‌ است.

بافت شهر ارومیه از نظر قدمت به سه قسمت تقسیم می‌شود. هسته اولیه شهر که قدیمی‌ترین قسمت شهر است، در محدوده بازار قدیمی شهر قرار دارد و با آنکه شهر قدمتی چند هزار ساله دارد ولی از قدمت قدیمی‌ترین محلات آن بیش از یک صد سال نمی‌گذرد. همزمان با مرکز استان شدن ارومیه، خیابان‌های باکری، خیام، عسکرآباد و … از دل این منطقه عبور کرده، محل استقرار مراکز اداری شد.

بافت میانی شهر نتیجه عدم کشش جمعیتی بافت مرکزی و ایجاد خیابان‌ها و کوچه‌ها به دور هسته مرکزی شهر است. این قسمت از شهر بیشتر حاصل ساخت و سازهای دهه ۳۰ تا ۵۰ خورشیدی است. معماری این قسمت از شهر مشابه هسته مرکزی ولی با مصالح مدرن است. نشانه‌های خیابان‌بندی و کوچه‌های پهن‌تر از قسمت میانی از ویژگی‌های بافت میانی است.

بافت سوم شهر نیز که به دور بافت سوم ایجاد شده عمدتاً در سال‌های پس از انقلاب و بیشتر در نتیجه مهاجرت به شهر ارومیه است. این بافت در نتیجه تبدیل اراضی کشاورزی در شمال‌غرب و جنوب شهر به مناطق مسکونی ایجاد شده‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست