اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : تنها باغ وحش ارومیه ١۵ سال بعد از احداث به دلیل نبود استانداردهای لازم زیست محیطی هنوز نتوانسته مجوز بهره برداری بگیرد با وجود وضعیت نامساعد حیوانات این باغ وحش و واکنش های جامعه حامی حیوانات، اداره کل حفاظت محیط زیست همچنان به تعیین فرجه های زمانی برای استاندارد سازی اکتفا کرده و دلیل تاکید مسئولان بر حمایت از مدیریت غیر اصولی باغ وحش جهت ادامه کار و چندین سوال دیگر مبهم مانده است!

به گزارش خبرنگار کردپرس، باغ وحش درنای ارومیه واقع در کیلومتر ٢٠ جاده ارومیه – شهید کلانتری در زمینی به مساحت ٧٠ هکتار با مدیریت بخش خصوصی، در دی ماه ٨٩ از سوی دفتر نظارت و بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست، موفق به اخذ پروانه احداث شده است. عملیات ساختمانی واحد مذکور در سال ١٣٨٧به پایان رسیده و مدیریت آن طی چندین مرحله از این اداره کل حفاظت محیط زیست تقاضای صدور پروانه بهره برداری کرده، اما نبود استانداردهای لازم در آن موجب شده این باغ وحش بعد از ١۵ سال علیرغم فعالیت ناقص و نافی حیات وحش و محیط زیست، نتواند مجوز بهره برداری دریافت کند.

البته در در شهریور ماه سال ٩٣ موافت صدور پروانه بهره برداری آن نیز اعلام شد، اما بدلیل عدم رعایت ضوابط، معیارها و استانداردهای مورد نظر اداره کل محیط زیست، در خصوص باغ های وحش و حتی علیرغم تصویب آن در کمیته فنی سازمان، مجوز بهره برداری آن از طرف اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی برای واحد مذکور صادر نشده است.

وضعیت نامساعد باغ وحش ارومیه، چندین سال پس از بازگشایی، همچنان بغرنج است و گاهی انتشار فیلم هایی از وضعیت اسفناک باغ وحش ارومیه و حیواناتی که در شرایط نامناسب در آنجا نگهداری می شوند، موجب انتقاد حامیان حیوانات شده، اما این انتقادها تا کنون راه به جایی نبرده و این شکنجه گاه حیوانات همچنان پابرجاست. بازدیدهای گاه و بی گاه کارشناسان اداره کل محیط زیست استان هم از سالیان قبل تا کنون، به بهبود اوضاع کمکی نکرده است.

بنا بر اظهارات مدیر کل سابق حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، «این باغ وحش، دارای مکان یابی ناقصی است و مالک حدود ۱۰ سال است که زمین منابع ملی و کشاورزی را برای باغ وحش خود اختصاص داده است»!!

باغ وحشی که به دلیل شرایط نامناسب و قرارگیری آن در کنار دریاچه ارومیه که روبه خشکی می رود، همچنان از شمار بازدید کنندگانش کاسته می شود و از همه مهمتر آنکه تکلیف قرارگیری این باغ وحش در اراضی ملی هم هنوز مشخص نشده!! و نبود استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست هم سبب شده بعد از ١۵ سال هنوز مجوز بهره‌برداری نداشته باشد!! با این حال این واحد سال ها است، فعالیت می کند و موضوع عجیب تر آنکه چرا اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به عنوان متولی امربه بازدیدهای گاه و بی گاه اکتفا کرده و فعالیت این مجموعه غیر استاندارد را متوقف نمی کند؟

سال گذشته مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با کردپرس گفته بود: «باغ وحش درنا در داخل مجموعه دارای ایرادات و مشکلاتی است که حتی در برخی از موارد بازخوردهای آن در جامعه تاثیر منفی داشته است. مناسب نبودن جایگاه های نگهداری برخی از گونه های حیوانات، روش و نوع تغذیه، طراحی مجموعه، سیستم اداری و … آن نیز نیاز به اصلاح دارد و موارد در بازدید های کارشناسی به صورت مرتب به مدیریت آن اعلام می شود».

سال ها است اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در بازدیدهایش از تنها باغ وحش اورمیه، فقط و فقط بر عدم تایید شرایط آن تاکید می کند و فرجه ای زمانی برای اعمال تغییرات صادر می کند، ولی تغییر مثبتی تا کنون از سوی مدیریت آن انجام نگرفته است. مشخص نیست دلیل اصرار و حمایت این اداره کل و سایر مسئولان استانی برای تدوام فعالیت این مجموعه غیر استاندارد چیست!؟

اخیرا رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی طبق همان روال سابق با تعیین مهلت برای اصلاح و استاندارد سازی باغ وحش غیر استاندارد ارومیه به مالک باغ وحش ارومیه ۴ ماه مهلت داده است.

به گفته امید یوسفی؛ «این مهلت از ابتدای اسفند پارسال تا پایان خرداد امسال برای حل مشکلات باغ وحش ارومیه تعیین و اعلام شده و در صورت بی توجهی مالک باغ وحش به موارد اعلام شده از سوی محیط زیست برخورد جدی با این موضوع شده و پرونده جهت بررسی به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد».

او با بیان اینکه تاکنون تذکرها و پیشنهادهای بسیاری به مالک باغ وحش ارومیه در زمینه رعایت برخی استانداردهای لازم ارایه شده است، به ایرنا گفته است: «اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی مجوز بهره برداری به این مکان نداده و تا انجام تغییرهای مد نظر در این مکان این موضوع منتفی است».

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان با تاکید بر اینکه این مکان بازدهی خوبی ندارد اضافه کرده: «تا کنون چندین مورد مراجعه و اعلام آمادگی افراد در زمینه سرمایه گذاری و حمایت مالی از این مکان و حیوانات را در سال‌های اخیر داشتیم، اما تاکنون نتیجه اثر بخشی از این گفت وگوها گزارش نشده است».

به گزارش کردپرس، حال سوال می شود؛ چرا باید وضعیت حیوانات زبان بسته به حدی حاد شود تا اداره کل محیط زیست از طریق دستگاه قضایی ورود کند؟ دلیل حمایت مسئولان استانی از این باغ وحش غیر استاندارد چیست!؟ همچنین هنوز مشخص نیست که چگونه یک بخش خصوصی توانسته است یک عرصه ملی را برای راه اندازی باغ وحشی که فاقد استانداردهای لازم است، تصرف کند؟

همه این سوالها تا کنون بدون جواب باقی مانده است و بازدیدهای گاه و بی گاه مسئولان و تاکیدشان بر حمایت از مدیریت باغ وحش جهت ادامه کار مبهم است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست