اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به درخواست تجار استان برای ایجاد گمرک تخصصی صادرات طلا در آذربایجان غربی گفت: در صورت موافقت اتحادیه و اتاق بازرگانی، ارومیه را به عنوان گمرک تخصصی صادرات طلا تعیین می‌کنیم.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌غربی با اشاره به اقدامات خوب صورت‌ گرفته در حوزه‌ نصب ایکس ری در گمرکات گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون هفت دستگاه ایکس ری در گمرکات کشور نصب شده که نصف ۱۸ سال پیش از آن است.

 محمد رضوانی فر افزود: از سال ۱۳۸۲ تا پیش از فعالیت دولت سیزدهم، ۱۶ دستگاه ایکس ری در گمرکات کشور نصب شده بود. البته نیاز گمرکات به ایکس ری، بسیار بیشتر است که سعی داریم با استفاده از ظرفیت داخلی و وارداتی این نیاز را برطرف کنیم.

او همچنین از تصمیم جدی دولت برای کاهش بخشنامه های حوزه گمرک خبر داد و ادامه داد: تا پیش از دولت سیزدهم بخشنامه‌های بسیار زیادی در این حوزه صادر می‌شد که با تمهیدات دولت، این رقم به کمتر از نصف کاهش یافته است.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در قانون جهش تولید، تکلیف دستگاه های همجوار گمرک برای کاهش مشکلات تجارت مرزی مشخص شده است، گفت: طبق این قانون، دستگاه‌های همجوار باید زیر هفت روز جواب گمرک را بدهند که البته این امر در برخی موارد به دلایل مختلف رعایت نمی‌شود.

رضوانی فر یکی از ادارات استعلام شونده را سازمان استاندارد عنوان کرد و  گفت: البته آذربایجان غربی در این خصوص با کمترین زمان پاسخگویی جزء ۲ استان برتر در کشور است.

اوتفویض اختیارات به استان ها را از برنامه های جدی مدیریت گمرکات کشور دانست و اظهار کرد: اقدامات خوبی نیز صورت گرفته که در صدد بهبود این وضعیت هم هستیم.

رضوانی فر در پاسخ به درخواست تجار استان برای ایجاد گمرک تخصصی صادرات طلا در آذربایجان غربی افزود: در صورت موافقت اتحادیه و اتاق بازرگانی، ارومیه را به عنوان گمرک تخصصی صادرات طلا تعیین می‌کنیم.

تلاش ها برای تبدیل مرز کیله سردشت به پایانه مرزی

 استاندار آذربایجان‌غربی هم با اشاره به اینکه این استان، ظرفیت بسیار زیادی در حوزه تجارت بین‌الملل دارد و وجود ۹ گمرک موید این ظرفیت است، گفت: برای توسعه فعالیت‌های حوزه گمرک نیاز است زمینه ارتقای لجستیکی، نیروی انسانی و همچنین تفویض اختیارات به استان فراهم شود.

محمدصادق معتمدیان افزود: تجربه موفقی در حوزه بهبود رویه‌ها در مرز تمرچین داشتیم که موجب ارتقای شاخص‌های صادراتی در این مرز با اقلیم کردستان شد.

او اضافه کرد: ۲۴‌ ساعته شدن فعالیت مرز، حذف بخشی از ترانشیپمنت، بازگشایی مرز کیله و بهبود زیرساخت‌های منتهی به مرزها از جمله اقداماتی است که در مرزهای جنوبی استان انجام شده و همچنان تداوم دارد.

معتمدیان ادامه داد: یکی از اقداماتی که باید در مرزها به ویژه مرزهای آذربایجان غربی صورت گیرد، بهبود تصمیم‌گیری ها و مدیریت واحد در گمرکات است که زمینه تسریع فعالیت‌های مرزی و تجاری را موجب می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: همچنین راه اندازی ایکس ری کامیونی در مرزهای استان در راستای بررسی دقیق و سریع روند صادرات و واردات بسیار ضروری است که امیدواریم این امر با نگاه ویژه مدیریت گمرکات کشور تسریع شود.

معتمدیان با اشاره به وجود سه مرز با ترکیه در این استان گفت: سعی داریم ۲ مرز دیگر در سلماس و چالدران راه اندازی کنیم که می‌تواند در روند توسعه صادرات و واردات با این کشور بسیار موثر باشد.

او با اشاره به اهمیت مرز کیله سردشت نیز  تاکید کرد: در خصوص مرز کیله سردشت هم سعی داریم زمینه تبدیل آن به پایانه مرزی را فراهم کنیم.

گمرک نقشه راه توسعه استان

رییس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ارومیه هم در ابتدای این جلسه گفت : وجود گمرکات متعدد در استان آذربایجان غربی یک ظرفیت است و این بخش یکی از نقشه راه توسعه استان میباشد.

قاسم کریمی افزود : انتصاب محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی بعنوان جانشین ریاست کمیسیون اقتصادی ایران و ترکیه یک امر مهم در توسعه روابط اقتصادی دو کشورو استفاده از ظرفیتهای مرز مشترک ایران و ترکیه خواهد بود.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان افزود : یکی از کمبودهای استان در گمرکات کمبود آزمایشگاه های مرجع برای تعیین ماهیت کالاهای صادراتی و وارداتی میباشد. وی افزود : براساس ماده ۲۲ تقویت و توسعه نظام استاندارد سازمان استاندارد موظف است در کلیه گمرکات از خدمات آزمایشگاهی بخش خصوصی،تعاونی و مراکز دانشگاهی که فعالیت آنها مورد تایید است استفاده نماید و یا با بهره گیری از توان داخلی نسبت به ایجاد آزمایشگاه های مرجع اقدام نماید که این موضوع در تفاهم نامه ای میان گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان استاندارد ایران حل و فصل شده ولی اجرایی نمی گردد.

رییس اتاق بازرگانی ارومیه افزود : استفاده از کارشناس مجازی مجرب و متخصص در گمرکات اجرایی استان مورد در خواست تمامی فعالان اقتصادی بوده ، چرا که کارشناسان مجازی از سایر نقاط کشور از شرایط منطقه و استان اطلاعی نداشته و این امر باعث طولانی شدن این روندها میگردد.

وی افزود : هر دو اتاق بازرگانی و اصناف خواهان تعیین یکی از گمرکات استان بعنوان گمرک تخصصی صادرات و واردات طلا هستند که لازم است این موضوع بصورت تخصصی بررسی و اجرایی گردد.

وی در پایان با اشاره افزایش حقوق ورودی بعضی از کالاهای از یک به سه درصد گفت : این موضوع در سامانه گمرکی کشور اصلاح نگردیده است که این امر موجب جرایم سنگینی برای وارد کنندگان میباشد.

در این جلسه مشکلات تجار آذربایجان غربی در حوزه گمرکات مطرح و در مورد آنها بحث و تبادل نظر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست