اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : محمد صادق معتمدیان جانشین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه و استاندار آذربایجان غربی در راس هیاتی با استقبال رسمی والی وان جهت شرکت در ششمین نشست همکاری های استان های مرزی ایران – ترکیه از مرز رازی وارد ترکیه شد .

استاندار آذربایجان غربی در بدو ورود به ترکیه با بیان اینکه هیئت اقتصادی ایران متشکل از مدیران دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی است  گفت :تعامل و هم افزایی دو طرف و توسعه روابط همه جانبه در بخش های اقتصادی تجاری اجتماعی فرهنگی و ورزشی مهمترین اهداف این نشست است

او افزود: امیدواریم با توجه به ظرفیت های خوب دو طرف و وجود ۵۶۶ کیلومتر مرز مشترک آذربایجان غربی با ۴ استان اغدیر آغری حکاری و وان ترکیه شاهد توسعه روابط و تعاملات بیشتر ایران‌وترکیه باشیم

معتمدیان با اشاره به اینکه پیشنهادهای خوبی برای طرح در این نشست جمع بندی شده است ، گفت :پیشنهادهای هم در این اجلاس برای طرح در سطوح بالاتر در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ارائه خواهد شد تا شاهد افزایش روابط اقتصادی ،توسعه مرزهای جدید و تسهیل و روان سازی فرایندهای گمرکی و تجاری باشیم

استاندار آذربایجان غربی از هدف گذاری افزایش حجم مبادلات تجاری دوکشور تا ۳۰ میلیارد دلار در سال خبر داد و تصریح کرد: آذربایجان غربی با توجه به داشتن پایانه های فعال بازرگان سرو و رازی با ترکیه ،وجود مسیر ریلی و زمینی ومرزهای مشترک میتواند نقش آفرینی بیشتری در همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه داشته باشد

استاندار وان ترکیه هم هدف از این نشست را توسعه همکاریهای استانی دو کشور در مرزهای شرقی ترکیه و غربی ایران در حوزه های اقصادی تجاری سیاسی و اجتماعی دانست وگفت : افتخار بزرگی برای ما است که میزبان هیئت اقتصادی از استان آذربایجان غربی دوست وهمسایه قدیمی خودمان خواهیم بود

اوزان بالچی افزود در این نشست مسائل تخصصی استانهای مرزی را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد تا با ترسیم نقشه های جدیدی شاهد توسعه همکاریهای اقتصادی بیشتری باشیم

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: افزایش مبادلات تجاری ایران و ترکیه را دنبال می‌کنیم. امیدواریم در نشست‌ کمیته‌های اقتصادی دو طرف روی موضوعاتی که منجر به افزایش مبادلات تجاری در راستای دستیابی به هدف ۳۰ میلیارد دلار مبادله تجاری دو طرف در سال است، تمرکز شود.

محمدصادق معتمدیان صبح امروز در ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه که در شهر وان برگزار می‌شود، افزود: اشتراکات تاریخی، قومی و مذهبی ایران و ترکیه بر کسی پوشیده نبوده و مرزهای دو طرف، همواره مرزهای صلح و صفا و دوستی بوده است.

او همچنین با بیان اینکه آذربایجان‌غربی از استان‌های استراتژیک جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، اظهار کرد: آذربایجان غربی شش پایانه مرزی داشته و به نوعی ۲۵ درصد پایانه‌های مرزی کشور در این استان قرار دارد.

استاندار آذربایجان‌غربی به ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک این استان با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان نیز اشاره کرده و یادآور شد: آذربایجان‌غربی در مسیر سه کریدور اصلی بین‌المللی قرار داشته و تنها استانی محسوب می شود که ۵۶۶ کیلومتر مرز مشترک با چهار استان ترکیه دارد.

معتمدیان همچنین آذربایجان‌غربی را یکی از قطب‌های تولید مواد معدنی ایران معرفی کرده و افزود: تاکنون ۵۲ نوع ماده معدنی در آذربایجان غربی شناسایی شده که عمدتا پلی متال هستند و ۳۸ درصد شمش طلای ایران در این استان تولید می‌شود.

او در ادامه آذربایجان‌غربی را از مهم‌ترین دارندگان تیتیانیوم در غرب آسیا دانسته و اضافه کرد: اورانیوم، مس، آهن، سلیس، کرومیت، میکا و سنگ‌های تزئینی از دیگر مواد معدنی مهم این استان محسوب شده و مطالعات ژئوفیزیک هوایی و سرمایه‌گذاری برای اکتشاف عناصر نادر خاکی و کمیاب دیگر در دست اقدام است.

استاندار آذربایجان‌غربی به قرار داشتن سه منطقه مهم اقتصادی در مرز مشترک آذربایجان‌غربی و ترکیه نیز اشاره کرده و افزود: مهم ترین آنها منطقه آزاد ماکو و سپس منطقه ویژه اقتصادی سلماس بوده و احداث منطقه ویژه اقتصادی سرو ارومیه نیز اخیراً مورد تصویب قرار گرفته است.

معتمدیان همچنین تولید تجهیزات پزشکی، سیمان، نساجی، تولید نخ و پارچه، بونکر، کشنده‌ها و تریلر، محصولات شیمیایی و ماشین آلات کشاورزی را از مهم‌ترین محصولات صنعتی استان ذکر کرده و گفت:: آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های کشاورزی ایران محسوب شده و سالانه ۶/۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۸۲۰ هزار میلیارد ریال را تولید می کند.

او در ادامه با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در فرآوری محصولات کشاوری نیز در رتبه اول ایران قرار دارد، اضافه کرد: تولید کنستانتره و پوره و صادرات آن، از مزیت‌های آذربایجان‌غربی بوده و این محصولات به سراسر جهان صادر می شود.

سیاست دولت ایران تمرکززدایی و افزایش اختیارات استانداران است

استاندار آذربایجان غربی، سیاست دولت سیزدهم را تمرکززدایی و افزایش اختیارات استانداران اعلام کرده و گفت: ساماندهی مبادلات تجاری و مرزی و فعال‌سازی دیپلماسی منطقه‌ای، از جمله سیاست‌هایی است که به استانداران تفویض شده و در همین راستا بنده اخیرا به عنوان جانشین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه منصوب شدم.

معتمدیان در ادامه ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه، با اعلام اینکه در پنج ماهه سال جاری مبادلات تجاری خوبی داشته و ترکیه، بعد از چین، عراق و امارات، با ۲ هزار و ۲۴۱ میلیون دلار چهارمین بازار صادراتی آذربایجان‌غربی محسوب می شود، افزود: طی این مدت کشور ترکیه با ۲ هزار و ۴۳۲ میلیون دلار سومین مبدا وارداتی ایران بعد از امارات و چین بوده است.

او در ادامه تنوع محصولات صادراتی میان ایران و ترکیه را مشتمل بر ۹۱۹ قلم کالا ذکر کرده و گفت: تنوع اقلام وارداتی بین ایران و ترکیه نیز ۲۴۶۸ قلم کالا بوده است.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین اضافه کرد: راه‌اندازی و فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی، اتخاذ سیاست‌های یکنواخت گمرکی، روان‌سازی تشریفات گمرکی، ایجاد گمرکات تخصصی در شهرهای مرزی، احداث و راه‌اندازی منطقه مشترک اقتصادی بین دو کشور در نوار مرزی، افزایش و روان‌سازی تردد ناوگان ورودی و خروجی، تقویت روابط فعالان و بازرگانان دو طرف از طریق اتاق‌های بازرگانی ارومیه و استان‌های مرزی ترکیه و انجمن اقتصادی این کشور از مهم‌ترین اهداف ایران برای این نشست می باشد.

معتمدیان  افزود: گسترش همکاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف از جمله صنعتی، علمی، فرهنگی، دانشگاهی، ورزشی و گردشگری از دیگر برنامه‌هایی است که آذربایجان‌غربی در ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی دو طرف دنبال می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی زیرساخت اصلی توسعه و تعمیق روابط دو طرف را وجود امنیت پایدار دانسته و افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب یکی از قربانیان تروریسم بوده و سردمدار مبارزه با تروریست‌ها در منطقه است و آمادگی خود را برای همکاری‌های دو طرف برای مقابله با تررویسم، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و قاچاق سلاح و مهمات و سایر جرائم سازمان یافته اعلام می کند.

معتمدیان در پایان گفت: امیدواریم نتایج این نشست موجب همکاری و تعاملات بیشتر برای رفع مشکلات و موانع جهت ارتقاء مناسبات دو طرف شود.

سخنرانی سفیر ایران در ترکیه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه هم با بیان اینکه همکاری در زمینه انرژی از جمله مهم‌ترین مباحث تبادلات اقتصادی دو طرف است، اظهار داشت: درخصوص احداث خط دوم صادرات گاز ایران به ترکیه که کلنگ آن در ایران به زمین زده شده، در حال مذاکره هستیم.

محمدحسن حبیب‌الله‌زاده افزود: روسای جمهور دو کشور تاکید ویژه‌ای بر توسعه تجاری دو طرف و رسیدن به هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در سال دارند.

او همچنین با اشاره به نشست خود با ابراهیم رئیسی مبنی بر توسعه روابط اقتصادی ایران و ترکیه به ویژه بحث‌ همکاری‌های استانی و مرزی، خاطرنشان کرد: در جلسه‌ با رئیس جمهور ترکیه نیز بر توسعه روابط اقتصادی دو طرف تاکید شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در ادامه افزود: وزارت خارجه‌های جمهوری اسلامی ایران و ترکیه هر دو با تاکید بر مناسبات ریشه‌دار بین دو ملت، در مسیر رسیدن به ۳۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری دو طرف، گام برمی‌دارند.

حبیب‌الله‌زاده با اعلام اینکه آذربایجان‌غربی و چهار استان مرزی ترکیه ویژگی‌های اقتصادی مهمی دارند، اضافه کرد: از جمله این ویژگی‌ها، ترانزیت کالا و صادرات انرژی است.

او  در ادامه با اشاره به پیشرفت چشمگیر روابط اقتصادی دو طرف در سال های اخیر، افزود: سال گذشته مبادلات تجاری دو طرف به ۱۲ میلیارد دلار رسید.

حبیب‌الله‌زاده همچنین گفت: اقدامات خوبی نیز برای تبادلات برق و الکتریسیته بین دو طرف انجام شده که از جمله آنها تبادل برق خوی – وان است که امیدواریم در ماه های آینده انجام گیرد.

او  در ادامه با اشاره به فعال بودن سه گذرگاه مرزی ایران و ترکیه، اظهار کرد: سال‌هاست که این سه پایانه فعال بوده و در حال انجام مذاکرات اولیه برای افزایش به پنج گذرگاه هستیم تا شاهد افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی دو طرف باشیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه همچنین از بررسی یک پیشنهاد برای افزایش تبادلات مرزی ایران و ترکیه خبر داده و افزود: در حال بررسی پیشنهادی هستیم که در کنار بازارچه‌های مرزی، به یک تفاهمی برسیم تا براساس آن حدود ۳۰ کیلومتر از عمق مرزی طرفین را برای تبادلات اقتصادی و تجاری دو طرف تعیین کنیم.

حبیب‌الله‌زاده با اشاره به ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان های مرزی ایران و ترکیه، گفت: این یکی از جلسات مهم در شاکله روابط ایران و ترکیه بوده و امیدوارم این نشست‌ها تداوم یابد تا به هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری نزدیک‌تر شدیم.

ایران و ترکیه مرز دوستی

والی استان وان ترکیه هم گفت: مرز مشترک مابین ایران و ترکیه از قدیمی‌ترین مرزهای منطقه و در ۴۰۰ سال گذشته، مرز دوستی و همکاری بوده است.

اوزان بالجی ضمن خوش آمدگویی به هیات ایرانی، افزود: بدون شک ایران به عنوان کشور دوست و همکار ما و یکی از مهم‌ترین همسایگان ترکیه، جایگاه ارزنده‌ای در تعاملات خارجی ترکیه دارد.

او همچنین با اشاره به اینکه دیدارهای دو طرف در سالهای گذشته به صورت منظم برگزار می شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل شیوع پاندمی کرونا و زلزله تلخ شرق ترکیه، این دیدارها به تاخیر افتاد و امروز خوشحال هستیم که دور ششم نشست‌های همکاری به میزبانی ترکیه برگزار می‌شود.

والی استان وان ترکیه در ادامه افزود: آمار قابل توجه مراودات تجاری در سالهای اخیر نشان از اراده دو طرف به افزایش ارتباطات سیاسی و اقتصادی داشته و نشان از آغاز رویکرد و فصل جدیدی در ارتباطات اقتصادی مرزی دارد.

بالجی در پایان تصریح کرد: توریسم، تجارت، امینت مرزی، صنایع و استانداردهای مرزی از جمله مهم‌ترین محورهای این اجلاس خواهد بود.

صبح امروز سوم مهر ماه ششمین نشست همکاری های استان های مرزی جمهوری اسلامی ایران – ترکیه در شهر وان آغاز شده و تا فردا چهارم مهر ادامه خواهد داشت

 ششمین نشست همکاریهای اقتصادی استانهای مرزی ایران و ترکیه سوم وچهارم مهرماه در شهر وان ترکیه در حال برگزار است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست