اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : وضعیت کرونا در آذربایجان غربی، دوباره از حالت آبی خارج شده و نخستین نشانه وضعیت زرد در ارومیه، مرکز استان پدیدار شد که در کنار افزایش ملایم آمارهای ابتلا و بستری و آغاز خیز ششم، احتمال بازگشت روزهای سخت کرونایی نیز دور از انتظار نخواهد بود.

از اواسط آبان امسال که آمارهای کاهشی ابتلا، بستری و فوتی در آذربایجان غربی و البته به موازات آن، آمارهای افزایشی واکسیناسیون در دزهای مختلف منتشر می شد، امیدواری ها برای اتمام همه گیری تا پیش از دوسالگی ویروس کرونا، زنده می شد.

این در حالی بود که دی ماه بسیار آرامی در آذربایجان غربی نظیر دیگر مناطق کشور در خصوص شیوع و ابتلا به کرونا سپری شد و تعداد فوتی های کل دی ماه به فوتی های یک روز شهریور امسال یا آبان و آذر سال گذشته نیز نمی رسید.

همچنین تعداد بستری شدگان در آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه به حدی پایین آمد که همه شهرها رنگ آبی به خود گرفتند و امیدواری ها برای غلبه بر این ویروس روز به روز بیشتر شد.

اما با وجود رسیدن کل بستری شدگان به عدد بی سابقه ۲۵۹ نفر در اواخر دی ماه، ورود سایه سویه اومیکرون، نگرانی ها را نظیر کل کشورهای جهان و همه استان های ایران، در آذربایجان غربی نیز افزایش داد تا اینکه در اوایل بهمن، به طور رسمی اعلام شد که خیز ششم با اوج گرفتن مبتلایان به اومیکرون در این استان آغاز شده است.

بسیاری از صاحب نظران، این افزایش آمارها را به طور مستقیم به بی توجهی در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله اجتماعی و پرهیز از دورهمی ها نسبت می دهند و البته حدود ۲۷۰ هزار نفری هم که واکسن نزده اند، مزید بر علت های این خیز جدید هستند.

۲۶۷ هزار نفر در آذربایجان غربی هیچ واکسنی دریافت نکرده اند

دبیر قرارگاه دانشگاهی کنترل و مدیریت کووید ۱۹ در آذربایجان غربی گفت: ۲۶۷ هزار نفر در استان هیچگونه واکسنی دریافت نکرده اند که با آموزش و همت جمعی باید برای تزریق واکسن ترغیب شوند.

سیدجلیل موسوی افزود: این آمار وقتی اهمیت پیدا می کند که بدانیم ۸۸.۳ درصد افرادی که به علت کرونا فوت کرده اند، هیچ واکسنی دریافت نکرده بودند.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که دریافت واکسن های دز اول و دوم هم واکسیناسیون کامل به شمار نمی رود و تزریق دز سوم برای در امان ماندن از بیماری بسیار ضروری است.

وی آمارهای دیگری هم داد و بیان کرد: از آغاز شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون ۱۰ هزار و ۵۸۲ نفر در استان از کرونا فوت کرده اند که هفت هزار و ۲۵۷ نفر با تست PCR مثبت و سه هزار و ۳۲۵ نفر با تست منفی بوده‌اند.

دبیر قرارگاه دانشگاهی کنترل و مدیریت کووید ۱۹ در آذربایجان غربی با هشدار به افزایش مراجعات سرپایی در روزهای اخیر ادامه داد: هم اکنون ثبات نسبی در خصوص بستری و فوتی در استان وجود دارد.

وی گفت: آذربایجان غربی وارد موج ششم شده و سویه اومیکرون آتش زیر خاکستر است.

موسوس تاکید کرد: انجام واکسیناسیون همراه با رعایت شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی مهمترین اقدامات برای پیشگیری و مقابله با کرونا هستند.

شناسایی ۱۹۴ مبتلای جدید کرونا در آذربایجان غربی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۴ نفر در استان به کرونا مبتلا شدند که نشان می دهد روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شدت گرفته است.

دکتر محمدامین ولیزاد افزود: تعداد مبتلایان طی پنج روز نخست بهمن ماه به ۶۳۷ نفر رسیده که نشان دهنده ابتلای متوسط روزانه ۱۲۷ نفر است در حالی که این متوسط در چهار روز پایانی دی ماه، ۸۲ نفر بود.

وی اضافه کرد: با توجه به این آمار، افزایش حدود ۵۰ درصدی را در تعداد مبتلایان داریم.

وی با اشاره به بستری ۴۷ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی به خاطر ابتلا به کرونا بیان کرد: در این خصوص نیز شاهد افزایش با شیب کم هستیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۲۷۰ نفر رسیده که پنج نفر بیشتر از دیروز است.

ولیزاده ادامه داد: در حال حاضر، ۸۹ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۲۱ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند.

وی با اشاره به فوت ۲ نفر در آذربایجان غربی در شهرستان های ارومیه و سلماس طی ۲۴ ساعت گذشته اظهار کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از کرونا در استان به هفت هزار و ۲۵۹ نفر رسید.

وی گفت: از بیستم دی ماه تا ۲۴ ساعت گذشته، فوتی های کرونا در آذربایجان غربی صفر و یک بود ولی طی شبانه روز اخیر به ۲ رسید.

دریافت‌کنندگان دُز سوم واکسن کرونا در آذربایجان غربی به ۵۲۰ هزار نفر رسید

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: تاکنون ۵۲۱ هزار نفر در استان، دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که البته این روند با سرعت در حال افزایش است.

دکتر علی افشانی افزود: این تعداد ۱۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال در آذربایجان غربی را شامل می شود.

وی اضافه کرد: همچنین تاکنون ۲ میلیون و ۱۹۱ نفر دز دوم و ۲ میلیون و ۴۷۱ هزار نفر دز اول را تزریق کرده اند.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی بیان کرد: همچنان شاهد بی توجهی نزدیک به ۲۷۰  هزار نفر در آذربایجان غربی در خصوص تزریق واکسن کرونا هستیم که باید با همراهی رسانه ها نسبت به اقناع این افراد اقدام کرد.

افشانی گفت: پوشش دز اول واکسن کرونا در استان به ۹۰.۲ درصد و دز دوم هم به حدود ۸۰ درصد رسیده که البته باید برای بهبود این ارقام بیش از پیش تلاش کرد.

به گزارش ایرنا، تاکنون پنج میلیون و ۱۸۳ هزار دز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شده که چهار درصد کل واکسیناسیون در کشور است که همین امر می تواند نجات بخش استان از رسیدن به قله های ابتلا، بستری و فوتی باشد ولی این امر به همت همه مردم و اهتمام برای زدن واکسن های دز اول، دوم و سوم وابسته است.

طبق آمار، تاکنون علاوه بر ۲۷۰ هزار نفری که برای دریافت دز اول مراجعه نکرده اند، حدود همین تعداد نیز در صف دریافت دز دوم هستند که باید مراجعه کنند؛ ضمن اینکه ۶۷۰ هزار نفر هم با وجود گذشت سه ماه از دریافت دز دوم، هنوز برای دریافت دز سوم مراجعه نکرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست