اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رسانه‌ها به جای اهمیت دادن به موضوعات و مشکلات مهم‌ جامعه،نباید تبدیل به روابط عمومی افراد و سیلبریتی‌هایی شوند که تاثیرات مخربی بر فرهنگ و ارزش‌های جامعه می‌گذارند.

دکتر «محمد وفایی یگانه» مدرس دانشگاه و پژوهشگر در یادداشتی برای کُردپرس می‌نویسد،دیروز و امروز خبرگزاری ها را که مرور می کردم، به اتفاق عده زیادی از آن‌ها تیتر درشت و بزرگ زدند؛«سحر تبر» بازداشت شد!

فردی برخلاف عرف و شرع، یک سری تصاویر نابهنجار در فضای مجازی پخش می کرد. نوجوانان و جوانان به ویژه دختران را تحت تاثیر قرار می داد. رفتارهای خلاف عرف و شرع را تبلیغ می کرد. با همه این احوال نه بنده و نه هیچ فرد دیگری، حق دخالت در امور قضایی نداریم و حتما قاضی و مسئولان قضایی مربوطه به دقت و مستدل پرونده را مطالعه می فرمایند و حکمی متناسب با آنچه اتفاق افتاده صادر می کنند.

آنچه برای من عجیب است این است که این خبرگزاری ها چرا این همه بر بازداشت یک فرد متخلف، حساس شدند؟ چرا فردی که ناهنجاری را تبلیغ می کند، برای آنها این همه مهم شده است؟ به جای تقدیر و تشکر از قوه قضاییه که در راستای سالم سازی فضای مجازی برای جوانان و نوجوانانمان تلاش می کند، طوری خبر می زنند که انگار یک فعال رسانه ای بازداشت شده است؟ چرا حاشیه سازی می کنند؟ یعنی در این کشور و در دنیا خبر دیگری نیست که دست به توزیع اخبار زرد و غیر مستدل بزنند و برای جذب مخاطب دست به هر خبری بزنند !!!!

متاسفانه پخش خبر دستگیری این فرد در خبرگزاری ها، خودش به معروف بودن این نابهنجاری، کمک می کند. من نمی دانم چطور روشان می شود تصاویر این فرد را بازپخش می کنند، قوه قضاییه برای جلوگیری از توزیع این تصاویر زشت، ایشان را بازداشت کردند، ولی خبرگزاریها کار ناتمام او را تمام و کامل کردند. حیف است در کشوری که شهدایش، بسان حسین فهمیده ها، اسوه و الگوی جهانی شدند، حالا امثال سحر تبر با تصاویر زشت، دلخراش و نابهنجار درصدد این هستند الگو شوند، به قول خودشان شاخ اینستاگرام می شوند.

حیف است واقعا حیف است ولی با این وجود من کاری با این دختر نااگاه ندارم، اما این خبرگزاری ها و به قول خودشان اهالی فرهنگ چرا؟ اینها چرا مدافع نابهنجاری می شوند؟ هر خبری که ارزش انتشار ندارد.

حالا دنیا هم فکر می کند ما نمی گذاریم افراد در فضای مجازی وارد و فعال شوند. این مدافعان کدامشان دوست دارند، خواهر یا مادر یا دخترشان خودش را به شکل این تصاویر فوق العاده زشت در بیاورد؟ روزی یک عمل جرای بر روی صورت و بدنش داشته باشد؟  واقعا متاسف شدم که کی ها و با چه تفکرات تهی و خامی الگوی بچه هایمان می شوند؟

به فراخور این موضوع و این واقعیت، اهالی فرهنگ و مسیولان و خانواده ها باید به چند نکته اساسی توجه داشته باشند؛

۱. خانواده ها باید مراقب بچه ها باشند که به هر کانال یا فرد مشهوری توجه نکنند، سعی کنند افراد مطلوب و معقول را به نوجوانان و جوانان معرفی کنند و در الگو سازی آنها دقت و مشارکت فعال داشته باشند. به ویژه به صورت مشارکتی وعلمی و بدون دستور ایجابی و سلبی.

۲. متاسفانه بعضی از افراد سلبریتی، مشهور و به قولی شاخ ها (در فضای مجازی) اصلا مشروعیت الگوسازی ندارند. بسیاری از آنها مطابق عرف و شرع ما پوشش خودشان (چه مرد وچه زن) را انتخاب نمی کنند، ظاهر و آرایش مناسبی ندارند، رفتار و گفتار متناسب با عرف و مذهب و قانون ندارند. اهل مطالعه و علم نیستند و بسیاری از سفارشاتشان غیر اصولی است. به هیچ وجه رعایت اهم و مهم را ندارند. ولی صدافسوس بسیاری از آنها از صدتا استاد دانشگاه، محقق و مدرس علمی و فرهنگی نفوذ بسیار بیشتری دارند. اگر اقدام عاجل و موثری نشود، در آینده خسارت و صدمات این کار را به طور محسوس و ملموس در جامعه خواهیم دید.

۳. وزارت آموزش و پرورش باید در این زمینه بیش از پیش فعال شود. آگاه سازی نوجوانان و حتی کودکان باید در مدرسه انجام شود‌، به آنها یاد دهند که به هر کس و هر ادم معروفی گوش ندهند. الگوهای مناسب را انتخاب کنند. متاسفانه آموزش و پرورش تاکنون در این زمینه واقعا ضعیف عمل کرده است.

۴. از سوی دیگر صدا و سیما هم عملکرد مطلوبی نداشته است. حضرت امام خمینی (ره) صدا و سیما را دانشگاه می دانست. یکی از مهمترین رسالتهای این دانشگاه معرفی الگوی مناسب به جوانان، نوجوانان و کودکان است. در ایام خاص و مناسبتهای ویژه صدا و سیما بیشتر از اینکه از افراد موفق، خلاق، کارآمد، زحمتکش، تلاشگر، موجه، متدین و متخصص بهره ببرد و این الگوهای موفق را به جامعه معرفی کند، باز دنبال سلبریتی هاست. آن هم افراد خاص. حتی پوششان هم با آحاد جامعه هماهنگی و همخوانی ندارد.  این افراد با اندازه کافی معروف هستند و اگر حرفی برای گفتن داشته باشند، از راههای گوناگون حرف خود را می زنند، اما یک محقق دانشگاهی که با عشق و علاقه شبانه روز تلاش می کند تا محصول یا ایده نویی را عرضه کند، آن پزشک موفق ملی و بین المللی، آن روحانی مخلص و بی ادعای فعال در مناطق محروم، آن کارآفرین کفش آهنی و سخت جان ولی امیدوار و موفق، مخترعین، کشاورزان و دامداران نمونه، کارمندان و کارگران خدمتکار وطیفه شناس، و غیره، چندان راه ارتباطی خاصی با جوانان و آحاد مردم ندارند، معرفی این افراد برای الگو شدن، باید اولویت اول صدا و سیما و سایر خبرگزاری ها و رسانه ها باشند (به ویژه رسانه هایی که تیتر اولشان شده سحر تبر).

در کل دنیا الگوسازی برای جوانان، نوجوانان و کودکان همواره یکی از کارهای مهم و  اساسی نظام های تربیتی و آموزشی (رسمی و غیر رسمی) قلمداد می شود. رسانه های جمعی و نطام آموزشی در کشور هم باید در این زمینه مواظب و مراقب باشند، به ویژه در فضای مجازی که مقام معظم رهبری (دامت برکاته) همیشه بر اهمیت آن تاکید ویژه داشتند. اگر چاره ای نیاندیشیم بسیاری از ارزشهای مرسوم ما مانند ایثار، فداکاری، کار و تلاش، درآمد حلال، خدمت کردن به مردم، میهن پرستی، دینداری، رعایت فرائض و مناسبتهای ملی و مذهبی، احترام به بزرگترها، قانون گرایی و رعایت حقوق و وظایف شهروندی و غیره کم کم برای جوانان و کودکانمان کم اهمیت و حتی بی ارزش قلمداد می شود. با رصد و پالایش فضای مجازی، هر محقق و دغدغه دار فرهنگ ایرانی اسلامی، اهمیت و ضرورت این کار را به خوبی متوجه خواهد شد. امیدوارم مسئولین، والدین، اهالی فرهنگ و رسانه به زودی برای این مهم چاره اندیشی جدی و موثری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست