اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به منفک شدن فعالیت پیمانکار پیشین آزادراه ارومیه – تبریز گفت: این طرح به پیمانکار جدید سپرده شد و قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان برای قطعات سه، پنج و ۶ این پروژه هزینه شود.

سیدمحسن حمزه لو امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: مهمترین قطعه این طرح، سوم است که ۲ تونل در آن باید احداث شود و امیدواریم با سرعت زیادی اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه با احداث این تونل‌ها، ۱۷ کیلومتر از مسیر ارومیه – تبریز کاسته می‌شود، اظهار کرد: در صددیم قطعه اول و دوم این طرح را که در محدوده آذربایجان غربی و تا میان‌گذر احداث شده، به صورت بزرگراهی به اتمام برسانیم و تحویل اداره کل راهداری دهیم.

احداث ۱۲۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، سال گذشته در آذربایجان‌غربی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی ادامه داد: سال گذشته ۱۲۲ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در استان به بهره برداری رسید و چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه هم عقد قرارداد شد.

حمزه لو تاکید کرد: اکنون ۳۵ پروژه راه سازی در آذربایجان‌غربی فعال است.

وی یادآور شد: برای امسال هم تکمیل نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر راه در نظر گرفته شده که ۱۴۴ کیلومتر مربوط به هفته دولت و حدود ۵۰‌ کیلومتر مربوط به دهه فجر است.

حمزه لو اضافه کرد: برنامه اصلی ما برای توسعه آذربایجان‌غربی در حوزه آزادراهی، کنارگذر شرقی ارومیه است که به طول ۸۵ کیلومتر از رشکان تا مسیر ارومیه – تبریز امتداد دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: در آذربایجان‌غربی و مسیر کریدور غرب کشور، ارومیه تنها شهری است که کمربندی ندارد و این امر موجب شده تا فشار روی کمربندی خاتم الانبیا بسیار زیاد شود که امیدواریم با احداث کنارگذر شرقی این فشار کاهش یابد.

وی تاکید کرد: در صدد هستیم با آزادراهی کردن این‌ مسیر، این مجموعه را با مشارکت بخش خصوصی احداث کنیم البته در برنامه داریم فاز اول آن را امسال پیمان سپاری کنیم.

حمزه لو با بیان اینکه توسعه راه‌های ما متناسب با نیاز استان نیست، افزود: اولویت ما در توسعه راه‌های استان کریدور بزرگراهی غرب کشور است که طول آن در استان از بازرگان تا بوکان به ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی یادآور شد: اولویت بعدی ما در حوزه راه، مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی است که در این راستا، مسیر ارومیه – سِرو تمام شده و در مسیر خوی – رازی هم ۳۰ کیلومتر زیر بار ترافیک می‌رود.

هشت هزار نفر در نهضت ملی مسکن آذربایجان غربی افتتاح حساب کرده‌اند

حمزه لو در خصوص طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان غربی هم گفت: در طرح نهضت ملی مسکن، ۱۷۱ هزار نفر در استان ثبت نام کردند که ۳۲ هزار نفر شان واجد شرایط شناخته شد از این میان هشت هزار نفر افتتاح حساب کرده و برای آنان زمین تخصیص داده شده است.

وی اضافه کرد: طبق تصمیم جدید، قرار شده تا ۴۰‌ میلیون واریز اولیه را برای نهضت ملی مسکن در آذربایجان غربی حذف کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار نفر در شهر گلمان ساکن هستند، اظهار کرد: ظرفیت جمعیتی در نظر گرفته شده برای این شهر، ۱۸۰ هزار نفر است که در صدد هستیم استقبال از این شهر را افزایش دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی از ارائه پیشنهاد افزایش مبلغ وام از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان و کاهش سود بانکی در سطح کشور خبر داد و افزود: این امر اگر محقق شود می شود شاهد رشد در ساخت مسکن خواهیم بود.

حمزه لو در خصوص تصویب و اجرای طرح جامع شهری ارومیه نیز گفت: طبق این طرح، یک هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی به این شهر ملحق و خط محدوده بسته شد.

وی با بیان اینکه مرجع قانونی ارائه آمار جمعیتی در آذربایجان غربی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی است، ادامه داد: ما مصرف کننده آمار در این حوزه هستیم؛ البته در این خصوص با شهرداری ارومیه هم زاویه نداریم به طوری که تعداد مصوبات ماده ۵ طی سال گذشته معادل ۱۰ سال گذشته بوده که این امر نشانه کمک ما به شهرداری است.

وی اضافه کرد: جمعیت ارومیه در طرح جامع شهر ارومیه ۸۱۲ هزار نفر در نظر گرفته شده و در افق طرح که سال ۱۴۱۵ است، یک میلیون و ۴۵ هزار نفر در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اظهار کرد: البته این طرح، میانکار است و هنوز طرح قطعی مانده است.

حمزه لو با اشاره به اینکه در الحاق حاشیه شهر به شهرها دست ما باز نیست و پایه اش جمعیت است، گفت: اساسی ترین مشکل در استان کمبود نظارت بر ساخت و ساز غیرمجاز است که به گسترش حاشیه نشینی منجر می شود.

وی افزود: به طور مثال، در حال حاضر یک شرکت در کوه بالای بند، زمین خریداری کرده و به فکر الحاق به محدوده در سال های آینده است.

وی اضافه کرد: با هماهنگی دادستان ارومیه در صدد هستیم با اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به تفکیک و خرید و فروش خارج از محدوده می کنند، برخورد کنیم که در این خصوص با ۲ مجموعه هم طرح دعوی کرده ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی همچنین از وجود ۳۰۷ هکتار بافت تاریخی در داخل شهر ارومیه خبر داد و اظهار کرد: با ضوابط میراث فرهنگی، این مناطق به سمت فرسوده شدن می رفت که سال گذشته بازنگری و تقلیل ضوابط بافت تاریخی را به مشاور داده ایم.

حمزه لو ادامه داد: در خصوص بافت فرسوده هم، طبق قانون بودجه امسال باید واحدهای مسکونی این مناطق را خریداری کنیم و به صاحبان آنها زمین معوض با ۴۰ درصد تخفیف بدهیم .

وی گفت: با این اقدام، هم نوسازی صورت می گیرد و هم مشکل صاحبان آنها حل می شود

امسال ۲۰۰ کیلومتر راه در آذربایجان غربی به بهره برداری می رسد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: امسال نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر راه در آذربایجان غربی به بهره برداری می رسد.

سید محسن حمزه لو با بیان اینکه طی سال جاری نزدیک به ۲٠٠کیلومتر راه اصلی، بزرگراه و آزاد راه در استان زیر بار ترافیک خواهد رفت، افزود: ۱۴۳.۷ کیلومتر در هفته دولت و ۴۹.۵ کیلومتر در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید. 

وی افزود: طی سال گذشته بیش از ۱۲۲ کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی زیر بار ترافیک رفته که از این میزان ۴۶ کیلومتر بزرگراهی بوده و ۷۷کیلومتر نیز راه اصلی بوده که مجموع اعتبار هزینه شده ۳۲٠٠ میلیارد تومان است. 

حمزه لو گفت: طی سال قبل به مبلغ ۴۵٠٠ میلیارد تومان عقد قرارداد برای احداث راه اصلی و بزرگراهی انجام شده است. 

وی با اشاره به وضعیت نهضت ملی مسکن در استان نیز افزود: طی ۶دوره، ۱۷۵ هزار نفر ثبت نام کرده که از این تعداد ۳۲هزار نفر واجد شرایط بود و ۸هزار نفر واریز اولیه داشتند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به اینکه توسعه راههای استان متناسب با تردد و نیاز های موجود نیست و استفاده از ظرفیت باری راه آهن فرصتی است که می شود حجم حمل بار را از جاده ها کاهش داد، گفت: با تخصیص اعتبار برای تکمیل ایستگاههای راه آهن ارومیه،نقده،میاندوآب و مهاباد، در حال حاضر ایستگاه ارومیه و نقده برای حمل باری آماده است و می توان از این ظرفیت باری استفاده کرد. 

وی با اشاره به نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه افزود: سال گذشته  ۳.۵میلیارد تومان برای این پل هزینه شده که امسال نیز ۷.۵میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری پل میانگذر در نظر گرفته شده است. 

حمزه لو با بیان اینکه احداث کنارگذر شرقی جزو اولویتهای اداره کل است، گفت: این کنار گذر به طول ۸۵ کیلومتر در محدوده رشکان ( ارومیه به مهاباد) احداث خواهد شد که اعتبار برآورد شده ۲۴ هزار میلیارد ریال است. با احداث این کنار گذر بار ترافیکی شمال به جنوب استان کاهش می یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی در واکنش به حاشیه های پیرامون کاندیدانش در انتخابات مجلس و شهردارنش تاکید کرد ؛ هیچ برنامه ای برای حضور در فعالیت های سیاسی ندارم.

منفک شدن فعالیت پیمانکار پیشین آزادراه ارومیه – تبریز

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به منفک شدن فعالیت پیمانکار پیشین آزادراه ارومیه – تبریز گفت: این طرح به پیمانکار جدید سپرده شده و قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان برای قطعات ٣، ۵ و ۶ این پروژه هزینه شود.

پل میانگذر دریاچه ارومیه، ١۵ سال بعد از افتتاحی ناقص، همچنان جنجالی و بحث برانگیز است، چرا که با گذشت بیش از یک دهه از افتتاح آن، هنوز قطعات (یک و دو) پل به طور کامل تکمیل نشده ولی با وجود این عوارضی تردد دریافت می شود و مشخص نیست که این میزان عوارضی دریافت شده، در این سال ها کجا صرف شده که هنوز هم ساماندهی ورودی خاکی و پل میان گذر این پروژه (قطعات ١، ٢) معلق مانده است!؟

از سویی دیگر واگذاری مجدد درآمد حاصل از عوارضی این مسیر تا سال ١۴١٣ به پیمانکاران هم صدای مردم را درآورد.

در نهایت بهار سال گذشته وزیر راه و شهرسازی از تعیین تکلیف پروژه آزاد راه ارومیه تبریز خبر داد و گفت : «این پروژه ٣ سال است به هر دلیلی متوقف شده که باید تعیین تکلیف شده و کارهای اجرایی پروژه آغاز شود و با توجه به عدم تمایل ناجا برای ادامه همکاری در این پروژه فراخوانی برای جذب پیمانکار داده شده است».

بخشی از این آزادراه را پل میانگذر یا شهید کلانتری تشکیل داده که یک‌هزار و ۷۰۹ متر طول دارد و فاصله میان دو شهر تبریز و ارومیه را به ۱۳۵ کیلومتر کاهش داده‌است. در ابتدای احداث آن شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه تعهد کرده بود تا ۲۰ سال نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه را برعهده بگیرد اما با گذشت ١۵ سال از این قرارداد، نسبت به نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

در نهایت پس از عدم تعهد شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه، مبنی بر نگهداری ۲۰ ساله از پل میانگذر دریاچه ارومیه، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی سال گذشته از جذب سرمایه گذار جهت تکمیل پروژه آزاد راه ارومیه- تبریز با برآورد اولیه‌ ۵ هزار میلیارد تومان خبر داد.

امروز ٢٨ فروردین ماه نیز مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در یک نشست خبری با اشاره به منفک شدن فعالیت پیمانکار پیشین آزادراه ارومیه – تبریز گفت: «این طرح به پیمانکار جدید سپرده شده و قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان برای قطعات سه، پنج و ۶ این پروژه هزینه شود».

سیدمحسن حمزه لو افزود: «مهمترین قطعه این طرح، قطعه سوم است که ۲ تونل در آن باید احداث شود و امیدواریم با سرعت زیادی اجرایی شود».

او با اشاره به اینکه با احداث این تونل‌ها، ۱۷ کیلومتر از مسیر ارومیه – تبریز کاسته می‌شود، اظهار کرد: «در صددیم قطعه اول و دوم این طرح را که در محدوده آذربایجان غربی و تا میان‌گذر احداث شده، به صورت بزرگراهی به اتمام برسانیم و تحویل اداره کل راهداری دهیم».

در طول سال های اخیر جلسات بررسی وضعیت پل میان گذر تنها به تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح، روشنایی‌های مسیر و عرشه پل و ایمن سازی آن محدود شده، پلی که حتی مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان غربی امسال و در چهاردهمین سال افتتاح ناقص پروژه، به کاهش استحکام آن اشاره کرده و گفته بود؛ «در صورت پاسخگو نبودن نهاد عامل پرونده این موضوع به دادگاه ارجاع داده خواهد شد».

در هر حال قرار بود ١۵ درصد عوارض آزادراهی پل میان‌گذر دریاچه ارومیه صرف تعمیرات پل ‌شود، که با وجود پیگیری‌های دیوان محاسبات استان، صورت حساب شفافی در این خصوص وجود ندارد و وجود تنها منجر به به شکل گیری بحران زیست محیطی برای دریاچه ارومیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست