اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : قائم مقام دستیار رئیس جمهور با بیان اینکه حقوق مردم سردشت در مجامع حقوق بشری پیگیری می شود، گفت: جنایاتی که در سردشت اتفاق افتاد مصداق واقعی نسل کشی بود ولی تاکنون کسی هیچکدام از این دولتهای ناقض حقوق بشر را ماخذه نکرده است.

سکینه سادات پاد ۲۱ تیرماه در همایش محکومیت تحریم دارویی مصدومان شیمیایی سردشت که با حضور وزیر مختار ژاپن برگزار شد، اظهار کرد: حداقل ۸۵ شرکت خارجی (المانی، فرانسوی انگلیس و آمریکا) و مواد شیمیایی در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند که با همان مواد شیمیایی ناجوانمردانه ترین جنایت تاریخ را در حق مردم سردشت رقم زدند اما هیچ پیگرد حقوقی در مورد مسببان این عمل جنایاتکارانه انجام نشده است.

او ادامه داد: متاسفانه دولتهایی که علیرغم اینکه خود را عضو جامعه جهانی و سازمان ملل می دانند و در بیشترین کنوانسیونهای حقوق بشر فعال هستند سالها با همین شعار علیه ملتهای آزاده قطعنامه صادر می کند اما خود پایبند به اصول اولیه حقوق بشر نبودند.

پاد گفت: در صددیم از همه سازوکارهای بین المللی بخشی از آلام و دردهای مردم سردشت را التیام ببخشیم.

او تصریح کرد: درصددیم از طریق سازوکار گزارشگران ویژه حقوق بشر و با طرح شکایت فردی، حقوق مردم سردشت پیگیری شود و پس از ارایه مشاوره از طریق واحد بین الملل به مصدومان شیمیایی، می خواهیم با هم افزایی با سایر کشورها به سمت اخذ قطعنامه هایی علیه دولتهایی که چه مستقیم و چه غیر مستقیم در این جنایت دست داشتند، حرکت کنیم.

پاد گفت: در نظام حقوقی بین الملل ما باید به سمت طرح شکایتهایی برویم که این جنایت شیمیایی سردشت را به جهت عدول برخی دولتها از موازین حقوق بشری اثبات کرده و سپس استیفای حق و دریافت غرامت برای مردم سردشت انجام شود.

وزیر مختار و مسئول هیات دیپلماتیک ژاپن هم گفت: ژاپن و سردشت از فاجعه بمباران های اتمی و شیمیایی خاطره تلخ و مشترکی دارند که می خواهیم آنها را باهم تبادل و از تجربیات همدیگر استفاده کنیم.

کنجی موراکامی اظهار کرد: این سفر فرصت بسیار مغتنم و مهمی برای هیات ژاپنی است تا جوانب فاجعه شیمایی هفتم تیرماه را بررسی و آن را با اتفاقات ژاپن مقایسه کنند.

وزیر مختار و مسئول هیات دیپلماتیک ژاپن گفت: بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در تاریخ ژاپن ماندگار بوده و جان تعدادی قابل توجهی از هموطنان ما را گرفته است.

در همایش مصدومان شیمیایی سردشت، نشان شهروند افتخاری سردشت به کاردار ژاپن اهدا شد

هیات دیپلماتیک از ژاپن به همراه دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی به جهت قرابت موضوعی بمباران هیروشیما و ناکازاکی با حملات سردشت، به این شهرستان سفر می کنند.

کاردار ژاپن و دستیار رییس‌جمهور کشور در راستای پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی عصر امروز، چهارشنبه در سفر به سردشت در آذربایجان‌غربی با حضور در مزار شهدا به مقام شامخ شهدای بمباران شیمیایی این شهر ادای احترام کردند.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی (به ترتیب ۶ و ۹ اوت ۱۹۴۵) دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام و در نهایت جان بیش از ۲۲ هزار ژاپنی را گرفت.

همچنین رژیم بعث عراق با همکاری آمریکا و متحدانشان در هفتم تیر ۱۳۶۶ و با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از ٨ هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست