اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : علیرغم تعیین قیمت خرید حمایتی سیب در آذربایجان غربی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: خرید تضمینی سیب در استان وجود ندارد، چون قیمت خرید آن پایین‌تر و با رقم ۲۸۰ تومان بوده و به ضرر کشاورزان است

اواسط شهریور ماه، استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به تجربه ناموفق ورود دولت برای خرید حمایتی سیب و گوجه فرنگی در سال گذشته و جولان واسطه ها اعلام کرد که سود خاصی عاید کشاورزان نشده است، از این رو امسال پیش از شروع خرید سیب، نرخ ۱۲۵۰ تومان به عنوان قیمت پایه تعیین شد، تا کشاورزان بتوانند با فروش مستقیم محصول به کارخانجات از میدان داری واسطه ها برای کسب سودهای نامتعارف جلوگیری کنند.

او همچنین از کشاورزان خواست تا از فروش محصول به واسطه ها خودداری کنند و اظهار امیدواری کرد که قیمت سیب بر اساس سیستم عرضه و تقاضا و جلوگیری از ورود نامتعارف واسطه ها بیش از نرخ حمایتی نیز به فروش برسد.

اما همه این خوش خیالی ها در استانی که ۳۵ تا ۳۸ درصد اقتصاد آن را اشتغال در بخش کشاورزی تشکیل می دهد، تا کنون سرابی بیش نبوده است و رئیس اتحادیه بارفروشان میدان میوه و تره بار شهرداری ارومیه گفت: تا به امروز کسی خرید تضمینی سیب صنعتی در ارومیه را انجام نداده است.

قاسم عزتی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت تضمینی سیب صنعتی هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شده است به تسنیم اظهار داشت: اداره کل تعاون روستایی مقرر به خرید تضمینی سیب بود اما تا به امروز رقمی را اعلام نکرده و با توجه به اینکه هم اکنون فصل برداشت سیب است، نه از سوی اداره تعاون روستایی قیمت تضمینی اعلام شده و نه کارخانه‌ها اقدام به خریداری سیب کرده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی نیز ضمن تایید این موضوع بیان کرد: خرید تضمینی سیب در استان وجود ندارد، چون قیمت خرید آن پایین‌تر و با رقم ۲۸۰ تومان بوده و به ضرر کشاورزان است.

به گفته رسول جلیلی؛ هم اکنون قیمت پایه سیب صنعتی به دستور استاندار آذربایجان ‌غربی حداقل یک هزار و ۲۵۰ تومان تعیین شده است و سازمان تعاون روستایی استان در حال هماهنگی برای خرید حمایتی بوده و با کارخانه‌ها در شرف عقد قرارداد است.

اما فصل برداشت سیب آغاز شده و تا ساز و کارهای اداری مسئولان آغاز شود، برداشت به پایان خواهد رسید و باغداران تا روشن شدن چراغ های سازمان تعاون روستایی استان و کارخانه داران و هماهنگی های انجام شده منتظر نمی مانند و سیب هایشان را به قیمت مناسبتری به فروش می رسانند.

به گزارش کردپرس ؛ موضوعی که استاندار آذربایجان غربی از آن بیم داشت و از این رو تلاش کرد تا قبل از فصل برداشت قیمت نهایی خرید تضمینی اعلام شود، اما داستان قطب سیب کشور هیچوقت آغاز و پایان خوشی نداشته است و هر ساله هراسی در تمامی مراحل  برداشت و فروش و صادرات آن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست