اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در حالی که مسئولان کشوری به حمایت از تولید و پیشیبانی از آن تاکید فراوان کرده‌اند اما تولیدکنندگان آذربایجان‌غربی عنوان می‌کنند که مشکلاتشان همچنان پابرجا بوده و هیچ گونه حمایتی از آنها نشده است.امروزه اهمیت مسئله تولید و رونق آن بر کسی پوشیده نیست و پیشرفت اقتصادی و افزایش اشتغال در هر کشوری، به کار و تولید بستگی دارد.

رهبر انقلاب نیز از یک دهه گذشته به موضوع تولید و رفع مشکلات آن و رونق کسب و کار تاکید فراونی داشته و امسال نیز شعار اقتصادی خویش را«تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کرده‌اند تا ضمن حمایت و پشتیبانی از تولید، موانع مربوط به آن حل شود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در اواخر سال ۱۴۰۰ قرار گرفته‌ایم، نه تنها حمایتی از تولید نشده، بلکه مشکلات سالیان گذشته به قوت خود پابرجا است.

با این حال محمدصادق معتمدیان از وقتی استاندار آذربایجان غربی شده یکی از روزهای هفته را به عنوان « یکشنبه های تولید ، مانع زدایی و پشتیبانی ها » نامگذاری کرده و به همراه جمعی از مدیران مربوطه از واحدهای تولیدی بازدید می کند و آخرین وضعیت آنها را بررسی نموده و خواستار حل مشکلات پیش رو از سوی مسئولان مربوطه می شود و همچنین دیدارهای مختلفی نیز با صاحبان تولید و اقتصاد  نیز برگزار می کند.

قیمت مواد اولیه هر روز در حال افزایش است

یکی از تولیدکنندگان ارومیه‌ای که در کار تولید قطعات پلاستیکی فعالیت می‌کند گفت: با توجه به اینکه بیشتر مواد اولیه این واحد تولیدی از خارج از کشور وارد می‌شود به همین سبب در تامین مواد اولیه آن با مشکل مواجه هستیم و قیمت مواد نیز روز به روز در حال افزایش است اما چاره‌ای جز خرید وجود ندارد.

«اسد آسا» در ادامه با اظهار تاسف از اینکه بانک‌ها هیچ گونه حمایتی از واحدهای تولیدی ندارند بیان کرد: همچنین بانک‌ها هیچ گونه حمایتی از تولید نکرده و سود بانکی آنها بسیار بالا است و حتی درخواست وام برای توسعه کار تولیدی کردم اما یک سال طول کشید تا تسهیلات پرداخت شود.

وی افزود: با وجود مشکلات، اما پنج هزار نوع قطعه در این واحدی که ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند، تولید می‌شود و بهتر است مسئولان استانی با بازدید از این واحد، توانمندی آن را به عینه مشاهده کنند.

دولت هیچ گونه حمایتی از تولید ندارد

یکی دیگر از تولیدکنندگان که در کار تولید کیک و کلوچه فعال است با اشاره به اینکه دولت هیچ گونه حمایتی از تولید ندارد بیان کرد: مواد اولیه گران شده و شایعه آرد ۱۲ هزار تومانی هم به بازار آمده و کارخانه‌داران را نگران کرده است.

«یعقوب انتظاریون» اظهار داشت: گرانی شکر و روغن هم مزید بر علت بوده و بر مشکلات بخش تولید افزوده است.وی همچنین گفت: تاکنون بازدیدهای فراوانی توسط مسئولان کشوری و استانی از این واحد تولیدی شده اما سود و عایدی در پی نداشته است.

این تولیدکننده افزود: تامین مواد اولیه مشکل است و ارز نیز قیمت ثابتی ندارد و مشتری امروز، با توجه به دلار ۲۶ هزار تومانی برنامه‌ریزی و سفارش می‌دهد و با افزایش قیمت آن و بازپس گیری سفارش خود، سبب ضرر و زیان به کارخانه می‌شود.‌

وی تصریح کرد: مشکلات تامین آرد، این واحد را با مشکل مواجه کرده است و در صورت درخواست، اداره غله عنوان می‌کند که باید از طریق سامانه خرید کنید در حالی که چیزی به نام سامانه وجود ندارد و اگر سامانه‌ای وجود داشته باشد آردی در داخلش نیست و از سوی دیگر هیچ گونه سهمیه شکری به واحدهای تولیدی نیز داده نمی‌شود و این درد بزرگ تولید است.

انتظاریون بیان کرد: در این واحد ۳۰۰ نفر مشغول بودند که با مشکلات ایجاد شده به ۷۰ نفر رسیده است در حالی که ۶ سال صادرکننده نمونه کشور بوده ایم و صادرات نیز دچار مشکل شده است.

ثبات قیمت در بازار وجود ندارد

دیگر واحدی که در کار تولید شیرینی و شکلات است در رابطه با مشکلات تولید گفت: مشکلات مالیاتی همچنان بر قوت خود باقی است و اداره مالیات تنها از واحدهای خوش حساب مالیات می‌گیرد.

شیخلو اظهار داشت: دولت نیز هیچ گونه حمایتی از تولید نکرده و مشکلات همچنان پابرجا است و عدم تامین مواد اولیه و عدم ثبات قیمت‌ها بر مشکلات افزوده است.

امسال ۸۵ واحد در راستای حمایت از تولید به مدار بازگشت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به اینکه در ۱۱ ماهه امسال در مجموع به ۳۹ واحد استان، تسهیلات رونق تولید، بازسازی و نوسازی، تسهیلات جهش تولید و تسهیلات تام پرداخت شده است گفت: مبلغ تسهیلات نیز یک هزار و ۹۲۲ میلیارد ریال بوده است.

نادر صادقی بیان کرد: امسال تعهد برای فعال‌سازی بنگاه‌های اقتصادی راکد ۸۰ واحد بوده اما ۸۵ واحد شامل ۷۰ واحد داخل شهرک و ۱۵ واحد خارج شهرک فعال سازی شد.

وی در ادامه افزود: در راستای حمایت از واحدهای تولیدی برای رفع موانع تولید آنها امسال ۱۳۹ جلسه برگزار و یک هزار و ۱۸۵ مصوبه تصویب شده است.

به گزارش تسنیم ؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: بیشترین مشکلاتی که واحدهای تولیدی با آن مواجه هستند به ترتیب تامین مالی و تسهیلات، بدهی بانکی، امور زیربنایی و زیرساخت‌ها، امور مالیاتی، تامین انرژی و آب، تامین مواد اولیه و همچنین مشکلات مربوط به منابع طبیعی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست