اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهاباد از آغاز عملیات مرمتی راسته میرزا رحمت شافعی بازار تاریخی این شهرستان خبر داد.
غلامرضا عبده سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد، به خبرنگار کردپرس گفت: بازار مهاباد از اواخر دوره صفویه تا عصر پهلوی اول یکی از مهمترین مراکز تجاری شمال غرب ایران یا نواحی داخلی و خارج از ایران از جمله عراق ، روسیه و حتی اروپا بوده است.
وی افزود: این بازار در اواخر دوره صفویه به دستور بداق سلطان ( حاکم وقت منطقه ) پایه گذاری شد و در عصر قاجاریه به دلیل ارتباطات فرا منطقه ای به اوج رشد و توسعه خود رسید.
عبده ادامه داد: در دوره قاجار هم علاوه بر کردها اقشار مختلفی مانند یهودیان ، ارمنیان ، آشوریان و تجاری از نواحی مختلف ایران در بازار مهاباد به تجارت و داد و ستد مشغول بودند .
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بازار مزبور دارای سراهای میرزا رحمت ، کریمخان ، کاروانسرای سیمون ، موصلیان ، نراقیان و … بود که متاسفانه در سال ۱۳۵۲ شمسی دچار آتش سوزی گردید و به مرور آسیب های دیگری نیز به آن وارد شد .
وی تاکید کرد: در حال حاضر فقط راسته میرزا رحمت شافعی و کاروانسرای سیمون از بازار پویای آن روزگار باقی مانده است که هم اکنون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در حال مرمت و بازسازی راسته میرزا رحمت شافعی و سر در ورودی راسته قصابان است.
در ادامه سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اهدای ۵ قلم ظروف سفالی خاکستری و آجری توسط یک شهروند فرهنگ دوست مهابادی جهت نمایش در موزه مهاباد به اداره میراث فرهنگی این شهرستان خبر داد.
عبده افزود: این چندمین بار است که چنین اقدامی از سوی مردم فهیم و فرهنگ دوست مهاباد صورت می گیرد و موزه مهاباد از نظر اشیاء اهدایی در نوع خود بی نظیر است.
گفتنی است؛ این اشیای تاریخی با طی مراحل قانونی برای نگهداری بهینه به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در موزه مهاباد انتقال یافته است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست