اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ارومیه گفت: مهم‌ترین عامل نجات کشاورزی از وضعیت موجود، توجه به دیپلماسی اقتصادی است.

بهنام تاج‌الدینی در دومین جلسه میز ملی توسعه صادرات سیب درختی، با اشاره به اینکه در سال جاری دربحث فروش محصولات کشاورزی مشکلات مهمی وجود دارد، اظهار داشت: در امر بازاریابی تلاش بسیار زیادی در سال‌های گذشته انجام شده اما در سال جاری حفظ این بازارها دچار مشکل شده چراکه سیب مازاد بر مصرف داخلی تولید شده و نیازمند صادرات است اما بخشنامه‌های ابلاغی شبانه باعث از بین رفتن ذخایر عظیم سیب شد.

وی، افزود: تعهد پیمان‌سپاری ارزی مهم ترین مشکل بخش صادرات کشاورزی در سال‌جاری است و بخش کشاورزی در سال های اخیر در بخش صادرات میزان قابل توجهی ارزآوری داشته اما علاوه بر تحریم‌ها، پیمان سپاری ارزی نیز سد محکمی در بخش صادرات است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ارومیه، خاطرنشان کرد: در سطح آذربایجان غربی صادرکنندگان بخش سیب، خرده صادرکننده بوده و نبود زیرساخت های بانکی، وجود مالیات های قابل توجه و بخشنامه‌های غیرکارشناسی از مهم ترین مشکلات این صادرکنندگان است.

وی، تاکید کرد: بخشنامه های مربوط به بسته بندی بخش صادرات استان را فلج کرده، در حالی که بیش از ۳۰ درصد صادرات به اقلیم کردستان عراق است ولی بخشنامه نوع بسته‌بندی و نبود کارتن ها و شانه های کاغذی و نیز کامیون های یخچال دار باعث راکد ماندن محصولات در گمرکات می شود.

تاج الدینی، بیان داشت: باید با توجه به شرایط اقلیمی و پایه های تولید استان برخی بخشنامه ها اصلاح و بازنگری شده و همچنین تراکنش های مالی که بانک مرکزی به امور مالیاتی ارسال کرده و موجب شوک عظیمی بر بدنه صادرات شده، اصلاح شود.

* تعهد پیمان سپاری ارزی، عامل رواج کارت‌های یک‌بار مصرف صادراتی

وی، تاکید کرد: مالیات های کلان در بخش صادرات، صادرکنندگان را دچار سردرگمی کرده، آن‌ها در صورت انجام صادرات باید مالیات گزافی پرداخت کرده و در صورت عدم انجام صادرات شاهد از بین رفتن محصولات کشاورزی باشند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ارومیه، تصریح کرد: مستثنی سازی سیب از پیمان سپاری ارزی یا بخشش ۷۰ درصدی مالیات های سیب از مهم ترین خواسته های صادرکنندگان بوده و اختصاص تسهیلات کم بهره به کشاورزان در راستای بسته بندی محصولات کشاورزی مطابق با سلایق بازارهای هدف، اعمال مشوق های صادراتی به صادرکنندگان بخشی از اقداماتی است که می‌توان برای بهبود وضعیت از آن استفاده کرد.

وی، ابراز داشت: تهاتر سیب تنها مختص به موز نبوده و باید همه محصولات کشاورزی را درنظر بگیرند که در این صورت هم ارزآوری شده و هم مایحتاج مردم تهیه می شود‌.

تاج‌الدینی، ادامه داد: امسال دیپلماسی دقیق اقتصادی نجاتگر سیب استان است چراکه برخی از تعرفه های اقتصادی و نیز برخی موانع با دیپلماسی اقتصادی و رایزنی حل شده و می‌تواند کمک شایانی به بخش کشاورزی کند./ اروم نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست