اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس قوه قضائیه گفت: حادثه سردشت از حیث دادخواهی نباید مشمول مرور زمان شود و مسئولان و مردم و بازماندگان این حادثه باید پیوسته دادخواه آن باشند.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در دیدار با خانواده‌های شهدای سردشت تاکید کرد: موضوع حادثه سردشت نباید به سردی بگراید و همه بخش‌ها در کشورها با بکارگیری یک دیپلماسی فعال باید از جنایات رخ داده علیه مردم این منطقه پرده برداری کنند.

وی با بیان اینکه ما امروز در جایگاه مدعی حقوق بشر و غرب در جایگاه متهم قرار دارد و غربی‌ها باید پاسخگو باشند، افزود: غربی‌ها باید جواب دهند که چگونه گاز خردل و مواد شیمیایی را در اختیار جنایتکاری همچون صدام قرار دادند تا این گونه به مردم در نقاط مختلف از جمله آذربایجان غربی و کردستان ایران و کردستان عراق آسیب برساند.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: عامل حادثه سردشت، صدام جنایتکار بود، اما حامیان صدام و غربی‌ها و اروپایی‌ها که بمب‌های شیمیایی و گاز خردل را در اختیار صدام گذاشتند نیز باید محاکمه شوند و این محاکمه در وهله اول در نزد وجدان بیدار جهانیان است.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: امروز غرب در جایگاه متهم قرار دارد چرا که سلاح‌های شیمیایی را در اختیار صدام قرار داد تا کردستان عراق و ایران را در معرض گاز خردل قرار دهد.

وی تصریح کرد: امروز حادثه سردشت باید تبدیل به نهضت بر علیه دارندگان و استفاده کنندگان سلاح‌های شیمیایی شود و در این راستا، امروز غربی‌ها مدعی تمدن در مغرب زمین هستند اما آمادگی پرداخت خسارت به سردشت را نداشته و عذرخواهی هم نمی‌کنند.

رئیسی با بیان اینکه امروز غرب به نام مدنیت به مردم جهان ظلم می‌کنند در حالی که مدنیت اجازه به خاک و خون کشیدن را به کسی نمی‌دهد، افزود: بی‌تردید نسل فعلی و آینده باید آگاه باشند که غرب به نام تمدن، به توحش در دنیا می‌پردازد.

وی با بیان اینکه حادثه‌هایی نظیر سردشت را باید به نهضتی علیه تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و استفاده کنندگان از سلاح شیمیایی تبدیل کنیم، عنوان کرد: باید نسل فعلی و نسل آینده را نسبت به توحشی که مغرب زمین به اسم تمدن در جهان عرضه می‌کند آگاه کنیم و امروز سردشت نشانه و گواهی بر وحشی گری‌هایی است که با مشارکت غربی‌ها علیه بشریت رخ داده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: غربی‌ها که تأمین کننده تسلیحات شیمیایی صدام بودند، به واسطه مشارکت خود در جنایات رخ داده نه تنها برای پرداخت غرامت و خسارت اعلام آمادگی نمی‌کنند که حتی از عذرخواهی بابت این جنایات نیز خودداری می‌کنند، از همین رو تمدنی که امروز مغرب زمین مدعی آن است یک توحش به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه غربی‌ها و آمریکایی‌ها با اعمال تحریم دارویی در تأمین نیازهای درمانی جانبازان شیمیایی اخلال ایجاد می‌کنند که این امر نیز جلوه دیگری از توحش آنها است، گفت: تسهیل درمان ایثارگران و جانبازان شیمیایی یک امر ضروری است و دست اندرکاران بخش‌های مختلف کشور باید نیازهای درمانی جانبازان شیمیایی را با بکارگیری همه امکانات رفع کنند.

حجت الاسلام رئیسی در ادامه با تاکید بر ساماندهی بازارچه‌های مرزی و فعال‌سازی آنها اظهار داشت: با ساماندهی این بازارچه‌ها شاهد تبادلات مرزی قانونمند خواهیم شد تا مردم نیز به راحتی از طریق آنها ارتزاق کنند.

سردشت باید به پیشران نهضت جهانی خلع سلاح کشتارجمعی تبدیل شود

دبیر ستاد حقوق بشر ایران و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه هم تاکید کرد: سردشت باید به پیشران نهضت جهانی خلع سلاح کشتارجمعی تبدیل شود.

علی باقری کنی افزود: سردشت باید به پیشران نهضت جهانی خلع سلاح کشتارجمعی تبدیل شود و در این میان آمریکا که دارنده بزرگترین زرادخانه سلاح‌های اتمی و شیمیایی در جهان است، باید به‌عنوان متهم اصلی تهدید اتمی و شیمیایی جهان به پای میز محاکمه افکار عمومی جهانی کشانده شود.

وی ادامه داد: دستگاه قضائی به‌طور جدی پیگیر استیفای حقوق جانبازان شیمیایی است و در این چارچوب تا کنون در خصوص بیش از ٢٠٠ نفر از آنها در دادگاه طرح دعوا شده که برای حدود ٧٠ تن از آنها رأی نهایی نیز صادر شده‌است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: همچنین علیه چند شرکت اروپایی که در زمان جنگ مواد شیمیایی برای تولید سلاح در اختیار رژیم بعث قرار داده‌اند، در محکام بین‌المللی اقامه دعوا شده‌است.

باقری اضافه کرد: کشورهایی که دیروز “وحشیانه” با “جنگ‌افزارهای شیمیایی‌” به جان ملت ایران افتادند، امروز “گستاخانه” با “نرم‌افزارهای قدرت اقتصادی و سیاسی”، حقوق مردم ایران را پایمال می‌کنند.

وی یادآور شد: دولت‌هایی که امروز با ابزار سیاسی و اقتصادی بیشترین فشارها و گسترده‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال می‌کنند، همان‌هایی هستند که دیروز هم سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار دادند، هم از اقدام بین‌المللی علیه رژیم بعث جلوگیری کردند و هم از انعکاس رسانه‌ای جنابت صدام جلوگیری کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: به ساده‌لوحان غرب باور باید تصریح کرد، اگر ملت‌های تحت ستم، ظلم و جنایت غربی‌ها را هم فراموش کنند، آمریکا و همپیمانان غربی آن هیچگاه خوی سلطه‌گری و سرشت جنایت پیشگی را کنار نخواهند گذاشت. به همین دلیل است که “جلادان چکمه پوش” که دیروز مردم را در کوی و برزن “سردشت” خفه کردند، امروز در لباس “مدعیان حقوق بشر” در پی تضییع حقوق ملت ایران در برج و باروی “ژنو” هستند.

وی افزود: اگر غربی‌ها در ادعای خود مبنی بر صیانت از حقوق بشر صادق هستند، به جای برگزاری نشست نمایشی حقوق بشر در ژنو، اجلاس واقعی حقوق بشر را در سردشت برگزار کنند تا از نزدیک آثار جنایت‌های خود را که با گذشت بیش از سه دهه همچنان در کوی و برزن سردشت خودنمایی کرده و جان و تن جوانان دیروز و بزرگ مردان امروز را ذره ذره مضمحل می‌کند، لمس کنند.

باقری خاطرنشان کرد: در جنایت سردشت، هرچند صدام نقش جلاد را با جنایت بارترین شیوه بازی کرد، ولی رویکرد و اقدام برخی دولت‌های غربی قطعاً کمتر از نقش جلاد نبوده و نیست، چراکه این دولت‌ها عالمانه و عامدانه هم در ساخت و تولید و فروش سلاح شیمیایی، هم در حمایت سیاسی از صدام و جلوگیری از اقدام بین‌المللی علیه این جنایت و هم در تحمیل بایکوت رسانه‌ای در قبال این جنایت با هدف اغفال افکار عمومی به طور کامل ایفای نقش کردند.

وی ادامه داد: اسناد آمریکایی که اخیراً از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نه‌تنها از کاربرد سلاح شیمیایی توسط صدام به‌طور کامل اطلاع داشتند، بلکه علاوه بر تجهیز رژیم بعث به جنگ‌افزارهای شیمیایی در دولت‌های ریگان و بوش پدر، از همه ظرفیت خود برای کاربرد سلاح شیمیایی علیه نیروهای ایرانی استفاده کردند تا جایی که در سال ١٣۶۶ و در حالی که ماهواره‌های جاسوسی آمریکا کشف کردند که ایرانی‌ها با استفاده از شکافی در خطوط دفاعی عراق، در آستانه یک پیروزی استراتژیک مهم قرار دارند، دولت آمریکا با “اطلاع کامل” از تصمیم ارتش بعث برای کاربرد سلاح شیمیایی علیه ایرانی‌ها، محل استقرار نیروهای ایرانی را به عراقی‌ها اطلاع داد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: فضاحت سیاسی و رسوایی حقوق بشری آمریکا و همپیمانان غربی آن زمانی به اوج می‌رسد که آمریکایی‌ها با تلاش اکثریت اعضای شورای امنیت برای صدور یک بیانیه (و نه قطعنامه) در محکومیت حملات شیمیایی مکرر عراق مخالفت کرده و به آن رأی منفی می‌دهند و چند کشور غربی دیگر ازجمله انگلیس و فرانسه در رأی‌گیری شرکت نکردند.

در این دیدار خانواده های شهدای سردشت درددل های خود را با رئیس دستگاه قضا در میان گذاشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست