اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سرپرست موقت دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: تأمین شرایط به‌منظور توسعه کارآفرینی مستلزم طراحی یک نظام جامع بوده و راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی در همین راستا صورت گرفته است.

 در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و ایفای نقش جدی در زمینه تربیت دانشجوی ماهر، کارآفرین، متخصص و متخلق، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دارای ظرفیت و توانایی و امکانات با ابلاغ دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ راه‌اندازی شدند و آغاز به کار کردند.

بر این اساس، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

خبرنگار آنا با توجه به همزمانی هفته مهارت و نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره گفت‌وگو با فرامرز فتح‌نژاد سرپرست موقت دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و واحد ارومیه را می‌خوانیم.

ایفای نقش جدی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تربیت دانشجوی ماهر و کارآفرین در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی با بهره‌گیری از نظام آموزشی کشور و آموزش نیروی انسانی متخصص و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی بوده و بیش از پیش مورد توجه این دانشگاه است.

اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه دارد با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب، امکانات اجرای نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی شامل آموزش‌های رسمی و غیررسمی برخوردار از کیفیت و متناسب با نیاز حال و آینده بازار کار استانی، ملی و بین‌المللی را در تمام سطوح شایستگی عالی براساس مأموریت‌ها و راهبردهای سند دانشگاه آزاد اسلامی و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی فراهم کند.

تأمین شرایط و فعال‌سازی تمام امکانات و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به‌منظور توسعه کارآفرینی و دستیابی به اهداف تعیین‌شده در سند دانشگاه آزاد اسلامی مبنی‌بر تربیت متخصصان متخلق، ماهر و کارآفرین مستلزم طراحی و استقرار یک نظام جامع و یکپارچه آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی در این دانشگاه بوده و راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای استانی نیز در همین راستا صورت گرفته است.

درباره مصوبه نظام‌نامه در مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر کسب شایستگی‌های حرفه‌ای و شغلی از دوره متوسطه نظام آموزشی و بالاتر توسط وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌های آزاد اسلامی و فنی و حرفه‌ای توضیح دهید.

دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به این مصوبه مجلس، مأموریت دارد با ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید و آموزش نیروهای متخصص در راستای اجرایی‌کردن آن گام بردارد و یکی از اجرایی‌سازان آن است.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان شجره طیبه انقلاب اسلامی توانسته گام مؤثری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در حوزه آموزش عالی بردارد و بسیاری از کمبودها و نیازهای علمی و آموزشی جامعه اسلامی را برطرف کند.

وضع قوانین و مقررات آموزشی، تدوین و ابلاغ سیاست‌های مناسب می‌تواند موتور محرک مناسبی برای توسعه در مسیر اهداف عالی نظام آموزشی کشور باشد.

دانشجویانی که در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی استان آذربایجان غربی مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند پس از گذراندن ترم اول در تیم‌های فعال دانشجویی دانشکده عضو و از مزایای عضویت بهره‌مند شوند. برای نمونه دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد ارومیه در تمام رشته‌های فعال خود دارای تیم پژوهشی دانشجویی است که از این تیم‌ها می‌توان الکترونیک، حسابداری (دختران و پسران)، کامپیوتر، گرافیک (دختران و پسران)، ساختمان، معماری، رباتیک، تربیت‌بدنی (دختران و پسران) را نام برد.

 تفاهم‌نامه‌ای بین دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی استان آذربایجان غربی با اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای این استان منعقد شده است، این تفاهم‌نامه در چه راستایی است؟

این تفاهم‌نامه در راستای ارتقای مهارت‌های شغلی دانشجویان و ارائه آموزش‌های کارآفرینی، بهبود اشتغال و کمک به کاهش نرخ بیکاری منعقد شد.

درصد قابل توجهی از بیکاران دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند

در اجرای مفاد تفاهم‌نامه منعقدشده، دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد ارومیه ۱۱ دوره مهارت‌آموزی ویژه با عنوان آشنایی با اجرای کارهای ساختمانی، به‌کارگیری اصول و وظایف مقررات ملی ساختمان در طراحی معماری، توانایی بررسی و کار با گیت‌های دیجیتالی، برنامه‌نویسی وب، مباحث ویژه در برنامه‌نویسی، راه‌اندازی و پیاده‌سازی شبکه‌های محلی کامپیوتری، ماکت‌سازی ساختمان، آشنایی با بازارهای مالی، تکنیک‌های مدیریت مالی، تجزیه و تحلیل سیستم‌های کامپیوتری و برنامه‌نویسی ریاضی ۱ متلب برگزار شد که در این راستا برای استادان هیئت علمی شناسه تدریس از سازمان فنی و حرفه‌ای اخذ و برای دانشجویانی که این دوره‌ها را گذرانده‌اند مدارک مهارت‌آموزی ویژه صادر می‌شود.

مزایای دیگر تحصیل در دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد ارومیه چیست؟

بهره‌مندی از دوره‌های آموزشی تخصصی کوتاه‌مدت دفتر توانمندسازی دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر مزایای تحصیل در دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد ارومیه است. این دانشکده در این راستا ۶ دوره تخصصی با عنوان فتوشاپ مقدماتی (دو دوره)، فتوشاپ پیشرفته (دو دوره)، علم تمرین و مکمل‌های ورزشی برگزار کرده است و برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری دوره‌هایی با عناوین اصول و مبانی کاربردی تغذیه ورزشی، حرکات اصلاحی، درآمدزایی در ورزش، عیب‌یابی کابل، آشنایی با اصول ترجمه و … نیز در حال انجام است.

درصد قابل توجهی از بیکاران کشور دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد دلایل اصلی این موضوع نداشتن مهارت‌های مورد نیاز بازار کار است که این مهم و آموزش مهارت‌های عملی مورد نیاز با بازار کار به دانشجویان دانشکده‌های مهارت و کار آفرینی با جدیت پیگیری می‌شود و در عین حال آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سمای دانشگاه آزاد اسلامی در این موضوع موفق عمل کرده‌اند به‌طوری‌که تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان آموزشکده‌ها در سطح کشور جذب بازار کار شده‌اند و امید است که این درصد در خصوص دانش‌آموختگان دانشکده مهارت و کارآفرینی افزایش چشم‌گیری داشته باشند.

ظرفیت‌های مدارس سمای استان آذربایجان غربی نیز بی‌بدیل است. مدارس سمای استان به‌ویژه هنرستان‌ها مجموعه‌ای نوآور، مهارت‌محور و مؤثر در رشد و بالندگی سرمایه‌های انسانی و توسعه صنعتی و اقتصادی است که با اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بهره‌گیری از نیروهای مجرب و متخصص در حوزه مدارس با بهره‌گیری از رویکردهای نوین آموزشی و پرورشی در راستای محقق‌کردن اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت نیروهای انسانی مهارت‌آموخته به‌منظور تأمین نیازهای انسانی صنعتی و اقتصادی استان فعالیت می‌کنند.

دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی استان دارای ۲۴ نفر عضو هیئت علمی هستند و در صورت نیاز از اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاهی نیز استفاده می‌شود. دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی واحدهای استان دارای فضاهای آموزشی مستقل، مجهز و هوشمند هستند که در نوع خود بی‌نظیر بوده و قابل قیاس با سایر مراکز علمی نیستند.

گفت‌وگو از : علی گلابی رضا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست