اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در جلسه مشترک شورایعالی قوه قضائیه با شورای قضایی استانها که با حضور رئیس قوه قضائیه بصورت ویدیو کنفرانس برگزارمی شد با ارائه گزارش مختصری از عملکرد دستگاه قضایی استان با اشاره به سند تحول قوه قضائیه گفت: قطعاً سند تحول قوه قضائیه از شاهکارهای علمی و کاربردی این دوره قوه قضائیه است و در تدوین این سند نکات بسیار مهمی در جهت تحول قوه قضائیه و ایجاد زمینه رضایتمندی مردم دیده شده است.

علی اکبر گروسی افزود: برای اجرای بهتر این سند به نکات ویژه ای باید توجه کرد از جمله تامین بار مالی سند که بسیار مهم است، خصوصاً در استانها که سیستم سخت افزار بروز نبوده و رایانه تعدادی از شعب قدیمی هستند و نیاز به تجهیز دارند که از این رو می بایست  استانها مورد مساعدت قرار گیرند.

رئیس شورای قضایی استان ادامه داد: نکته دیگری که در مورد اجرای سند تحول باید به آن توجه کرد، آموزش مجریان این سند است چرا که این سند یک سند علمی و مبتنی بر موازین فکری است و نیازمند این است که یک برنامه آموزشی فشرده برای استانها خصوصاً مجریان آن تدوین و ابلاغ گردد که در آن نحوه آموزش هم مشخص شود.

گروسی در ادامه به دستورالعملها و بخشنامه های کاربردی رئیس معظم قوه در راستای اجرایی کردن سند تحول اشاره کرد و اظهار داشت: در جریان اجرای سند تحول تقریباً از دوسال گذشته با حضور ریاست معظم قوه قضائیه بخشنامه ها و دستورالعمل های متعددی صادر شده است و همه این دستورالعملها و بخشنامه ها انصافاً کار ساز و راهگشا بوده است و ادامه کار منوط به این است که بخشی از اجرای این دستور العمل ها با آیین نامه ها بررسی شود که حتماً مورد توجه معاونت راهبردی قرار خواهد بود.

رئیس دادگستری استان در ادامه صحبتهای خود به اهمیت تبادل اطلاعات بین استانها در اجرای سند تحول اشاره کرد و گفت: نکته دیگر، تعریف راهکاری برای تبادل تجربیات در میان استانها است، چرا که بهره مندی استانها از نیروهای نخبه و متخصص مساوی نیست، بعضی استانها در پیشبرد سند تحول اقدامات موثری نسبت به سایر استانها خصوصاً استانهای محروم داشتند، که می بایست راهکاری پیش بینی شود که همه استانها با یک وحدت رویه واحد کار را پیش ببرند و از تجربیات هم استفاده کنند.

گروسی در ادامه به اهمیت تعامل قوای سه گانه در اجرای سند تحول تاکید کرد و گفت: نکته دیگر مربوط به نحوه تعامل قوه قضائیه در اجرای این سند ملی که به تایید مقام معظم رهبری رسیده با دو قوه دیگر است. بسیاری از مشکلاتی که در کشور است و منتهی شده به حجم ورودی پرونده به قوه قضائیه ناشی از ترک فعل و اقداماتی است که در دستگاه اجرایی و سایر سازمانها و نهادها صورت گرفته است.

وی افزود: ما سند تحول را زمانی می توانیم به خوبی پیش ببریم و اجرایی کنیم که یک پیوند مناسب با دو قوه دیگر در اجرای این سند برقرار کنیم، این سندی که به تایید مقام معظم رهبری رسیده است و قابلیت اجرای آن قطعاً از قانون بالاتر است و بقیه قوا و نهادها هم مکلف به تبعیت از آن هستند.

گروسی در ادامه به مشکلات استان اشاره کرد و خطاب به ریاست محترم قوه گفت: استان آذربایجان غربی شاهد سفرهای متعدد حضرتعالی به استانها بوده و بی صبرانه منتظر سفر حضرتعالی و هیات همراه به استان برای بهره مندی از برکات این سفر است و از حضرتعالی دعوت می کنیم که در اولین فرصت استان شهید پرور و انقلابی، سرزمین مجاهدتهای خاموش، مرزداران دلیر کشور در آذربایجان غربی را با قدمهای مبارک خود مزین فرمایید.

رئیس شورای قضایی استان در ادامه اظهار داشت: شورای قضایی استان در جهت پیشبرد سیاستهای قوه قضائیه عزم جدی دارد و از ابتدا آمادگی کامل برای اجرای سند تحول و منویات حضرتعالی وجود دارد و به همین جهت یک حرکت هماهنگ بسیار خوبی در استان شکل گرفته که به خوبی پیش می رود، در این راستا بیش از ۹۴ درصد از پرونده های معوق در استان رسیدگی شده و تعداد ۱۳۰۰ پرونده پرونده باقی مانده که این پرونده ها جزء پرونده هایی هستند که نیاز به کار و تحقیقات قضایی بیشتری دارند و طبیعت کار ایجاب می کند که این پرونده ها کماکان در جریان رسیدگی باشند.

به گزارش روابط عمومی ؛ رئیس کل دادگستری استان در پایان به ارائه آماری از عملکرد دستگاه قضایی استان پرداخت و گفت: شوراهای حل اختلاف استان عملکرد بسیار مثبتی، هم در زمینه صلح و سازش و هم پرونده هایی که ورود پیدا می کند دارد. در استان تعداد ۲۷۴۶۷ ارفاق و اعطای کمک به زندانیان انجام شده و ۱۹۶۸۳ فقره مرخصی به زندانیان اهداء گردیده و نظارت خوبی در این زمینه وجود دارد. سازمان ثبت اسناد استان نیز در زمینه اجرای طرح کادستر جزء استانهای برتر است و  یک میلیون و یکصدهزار هکتار از اراضی استان مستند سازی و برای آنها سند مالکیت صادر گریده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست