اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

اخیرا رویدادی تحت عنوان «نشست استاندار آذربایجان‌غربی با متنفذین اهل سنت » به همت مشاور جدید اقوام و اهل سنت استانداری در یکی از سالن‌های ارومیه برگزار شده که ذکر چند نکته در باب آن ضروری است:

آوای مرز : شفیع بهرامیان، روزنامه نگار در یادداشت تحلیلی-انتقادی زیر از رویدادی که اخیرا تحت عنوان «نشست استاندار آذربایجان‌غربی با متنفذین اهل سنت» به همت مشاور جدید اقوام و اهل سنت استاندار برگزار شد، با ذکر چند نکته انتقاد کرده است.

اخیرا رویدادی تحت عنوان «نشست استاندار آذربایجان‌غربی با متنفذین اهل سنت » به همت مشاور جدید اقوام و اهل سنت استانداری در یکی از سالن‌های ارومیه برگزار شده که ذکر چند نکته در باب آن ضروری است:
اولا شایسته نیست واژه اهل سنت را تنها به کردهای استان اطلاق نمایید زیرا در استان کرد اهل تشیع و آذری اهل سنت نیز وجود دارد که ذکری از آنها شائبه تطبیق کرد با اهل سنت را بر طرف میکند.
دوم اینکه قبل از مشاور فعلی، مشاور دیگری در این سمت انجام‌وظیفه می‌کرد، ایشان که به نیابت از مردم اهل سنت استان به این سمت گمارده شده عملکرد برجسته ای در این سمت از خود بروز نداد، امید است که در جایگاه مشاورت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همانند مشاور استاندار منفعلانه عمل نکند جای تقدیر دارد که مشاور جدید حداقل چنین ابتکاری را بروز داد.
سوم اینکه در استانی که مهد اقوام و ادیان بوده و هست؛ آنچه قابل‌انکار نیست  جمعیت گسترده اهل سنت استان است اصولاً براساس کدام قاعده، برای این جمعیت مشاور منصوب شده است؟ مشاور معمولاً برای اقلیت‌های مصرح در قانون یا برای مردمانی است که در برابر اکثریتی قاطع، اقلیت ضعیفی را دربر می‌گیرند و برای اینکه حقوقشان پایمال نشود برایشان مشاور تعیین می‌شود؛ آیا جمعیت اهل سنت آذربایجان‌غربی شامل این قاعده میشود؟
چهارم اینکه متولیان، چگونه نام نشست امروز را «نشست استاندار آذربایجان‌غربی با متنفذین اهل سنت» گذاشته‌اند؟ استماع بیانات برخی سخنرانان این جلسه، چندان نشانی از متنفذ یا نخبه بودن همگی آنان به دست نمی‌دهد مگر اینکه معیار متنفذ و نخبگی اخیراً تغییر کرده باشد! شاید اطلاق عنوان « نشست استاندار با برخی از متنفذان…» به این گردهمایی به مصلحت نزدیک‌تر می‌بود.
پنجم اما محتوای سخنان ارائه شده در این نشست خطاب به استاندار است؛ حدود ۹۰ درصد مطالبات اعلامی نمایندگان هر شهرستان به شکلی کامل‌تر در سفرهای شهرستانی استاندار احصاء، مصوب و برای اجرا ابلاغ شده بود؛ چه نیازی به طرح دوباره این‌گونه مطالب روتین از زبان مثلا نخبگان و متنفذان است؟ آیا نصب علمک گاز و روکش آسفالت و اتمام هنرستان و دبیرستان و ساخت زیرگذر و روگذر و زیر پوشش بیمه رفتن جزو مطالبات کلان اهل سنت و کُردهای استان است که در این جلسه با ذکر آنها، سطح مطالبات مردم اهل سنت را در این حد خلاصه کردید؟ این جمعیت استان که دارای حقوق شهروندی برابر در کشور با دیگرانند با انتصاب هیچ مشاوری راضی نمی‌شوند.
ششم اما زبان مطالبه‌گران واقعی در چنین جلساتی است؛ شما که به نمایندگی از من و مای اهل سنت در چنین جلسه‌ای حضور یافته و تریبون به دست گرفته‌اید چرا باید در بیان مطالبات این جامعه با زبان مدح و ثنا و ستایشی اغراق‌آمیز؛ مطالبات و خواست‌های خود را مطرح کنید؟ استانداری که این دیدگاه را دارد که به این جامعه توجه جدی تر بشود قطعا باید ظرفیت و گوش شنوای مطالبات را نیز داشته باشد. بهتر آن است در مقام مطالبه گری و طرح مطالبات و انتظارات ملاحظه جامعه ای که نمایندگی آنرا دارید داشته باشید و هم شان آنان با مدیران مواجه بشوید
تمام آنچه در این جلسه درخواست کردید – به‌جز اندکی از مطالبات کلان و منطقی – گرچه بسیار پیش‌پاافتاده و تنها اندکی از خواست اصلی مردم است، اما باز جزو حقوق ذاتی شما بود؛ بنابراین در مطالبه حقوق خود جدی باشید؛ اگر خدمتی شده بدون اغراق به نیکی از آن یاد کنید، بزرگ‌تر بیاندیشید، کلان‌تر مطالبه کنید و در جایی که توانی برای نمایندگی از مطالبات مردم ندارید حضور پیدا نکنید. لطفاً!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست