اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سد مخزنی سردشت که بر روی رودخانه «زاب کوچک» احداث شده، از بزرگترین سرمایه گذاری های حیات بخش در نقطه صفر مرزی به شمار می رود؛ طرحی که زمینه لازم برای رونق بخش کشاورزی، تولید برق آبی، فعالیت های آبزی پروری و توسعه صنعت گردشگری را فراهم کرده است.به گزارش ایرنا ؛ یکی دیگر از حیاتی ترین کاربردهای این سد علاوه بر ایجاد تحول در اشتغال پایدار و «رونق تولید»، تامین آب شرب شهرهای سردشت و ربط است. 

سد و نیروگاه سردشت در سفر هفته گذشته رییس جمهوری به آذربایجان غربی و در قالب طرح های توسعه منابع آب و خاک استان های مرزی به بهره برداری رسید تا نقطه عطفی در زمینه سرمایه گذاری های نظام اسلامی در این شهرستان به بار بنشیند و افق های روشنی پیش روی زندگی همراه با آرامش مردم منطقه قرار گیرد.

** تبدیل ۷۵۰۰ هکتار از اراضی دیم به آبی
رییس اداره جهاد کشاورزی سردشت گفت: طبق برنامه ریزی پس از بهره برداری از این طرح، هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم کشاورزی و باغی این شهرستان که در مجاورت سد قرار دارد، به آبی تبدیل می شود.
احمد علیپور افزود: تبدیل این مقدار اراضی کشاورزی از دیم به آبی می تواند نقش مهمی در افزایش میزان تولید محصولات زراعی و باغی داشته و به صورت مستقیم بر معیشت مردم این منطقه تاثیرگذار باشد.
وی اضافه کرد: هم اکنون از هر هکتار انگور دیم در این شهرستان هفت تُن محصول برداشت می شود که اگر به صورت آبی باشد این مقدار به ۴۵ تُن افزایش پیدا می کند.
وی افزود: در بخش زراعی نیز به همین گونه است و هم اکنون از هر هکتار مزارع گندم دیم ۱٫۳ تُن محصول برداشت می شود که در مزارع آبی این مقدار پنج تا ۶ برابر می شود.
وی اظهار داشت: علاوه بر «رونق تولید» از طریق تبدیل اراضی دیم به آبی، وجود این سد زمینه لازم برای اصلاح الگوی کشت و کشت محصولات با کیفیت تر و پربازده تر را فراهم کرده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون این شهرستان دارای ۳۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است که ۱۰ هزار هکتار آن به صورت باغ و به طور عمده دیمی است.
«علیپور» در خصوص «رونق تولید» در بخش شیلات نیز گفت: این سد می تواند برای بیش از یکهزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل در زمینه صیادی ایجاد کند.

** سد سردشت افق ۲۰ ساله تامین آب شرب منطقه را ترسیم می کند
رییس اداره آب و فاضلاب شهری سردشت گفت: تصفیه خانه جدید سردشت در فاز نخست ظرفیت تولید ۳۵۰ و در فاز دوم ۴۹۵ لیتر در ثانیه آب تصفیه شده را دارد و افق ۲۰ ساله تامین آب شرب سردشت، ربط و تعدادی از روستاهای اطراف را ترسیم می کند.
طاهر احمدیان افزود: آب شرب سردشت پیش از این از طریق چند چشمه بزرگ و هشت حلقه چاه تامین می شد؛ منابعی که پایدار و قابل اطمینان نبود و در فصل تابستان دچار کم آبی می شد.
وی اضافه کرد: هم اکنون مصرف آب شرب سردشت ۲۳۰ لیتر در ثانیه و مصرف شهر ربط ۷۰ لیتر در ثانیه است و اگر آبرسانی به روستاهای اطراف نیز انجام شود این تصفیه خانه می تواند تا بیش از ۲۰ سال آینده منبع قابل مطمئنی برای آب شرب این منطقه باشد.
وی گفت: برداشت آب تصفیه خانه سردشت از قسمت ابتدایی سد انجام می شود و طرف دیگر سد که دارای عمق بیشتری بوده و به تاج سد نیز نزدیک تر است می تواند برای سایر فعالیت های اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.

** شناسایی ۴۰ هکتار از اراضی حاشیه سد سردشت با کاربری گردشگری
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سردشت گفت: برنامه مطالعات شناسایی ۴۰ هکتار از اراضی ضلع شرقی حاشیه سد سردشت با کاربری گردشگری به پایان رسیده است.
صلاح محمدی افزود: تمامی سرمایه گذارانی که قصد دارند در حوزه گردشگری حاشیه سد سرمایه گذاری کنند باید در محدوده این ۴۰ هکتار طرح خود را اجرا کنند.
وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مجریان طرح های گردشگری با مشکل کمبود زمین مواجه هستند، اضافه کرد: بخشی از این ۴۰ هکتار متعلق به بخش خصوصی بوده و اولویت اجرای طرح ها با آنان است؛ زمین هایی که در مالکیت منابع طبیعی قرار دارد نیز طبق قانون به سرمایه گذاران واگذار می شود.
وی اظهار داشت: طرح مطالعه و شناسایی زمین هایی با کاربری گردشگری امسال در ضلع غربی دریاچه سد شروع می شود که می تواند نقش خوبی در رونق صنعت گردشگری این منطقه داشته باشد.
محمدی گفت: یکی دیگر از ظرفیت های بسیار خوب سد سردشت قرار گرفتن ۱۳ روستا در حاشیه سد است و این آبادی ها می تواند به عنوان روستاهای هدف گردشگری در این منطقه معرفی شود.
وی یادآور شد: هم اکنون سه روستای این شهرستان به عنوان روستای هدف گردشگری تعریف شده است که در صورت معرفی ۱۳ روستای دیگر می توان در جذب گردشگر به این منطقه بسیار موثرتر عمل کرد.

** نگاه مثبت آب منطقه ای آذربایجان غربی برای طرح های توسعه ای
مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز گفت: آب منطقه ای نگاه مثبتی به اجرای طرح های توسعه آبی در سطح این شهرستان دارد.
«منیره خوشنوا» با بیان اینکه تخصیص و واگذاری منابع آب بر عهده منابع آب منطقه ای بوده اما مدیریت سد سردشت هم اکنون در اختیار شرکت آب نیرو قرار دارد، افزود: در این راستا به منظور تعاملات بهتر باید مدیریت سد مشخص شود.
وی گفت: به علت اینکه از سد سردشت برای آب شرب استفاده می شود به خاطر برخی محدودیت ها نمی توان روی طرح های پرورش آبزیان در قفس حساب باز کرد.
وی بیان کرد: اجرای طرح هایی در پایین دست سد سردشت و ایجاد ایستگاەهای پمپاژ ۲ منظوره کشاورزی و آبزیان در این پهنه آبی مورد توجه قرار دارد.
به گزارش ایرنا بسیاری از مناطق حاشیه سد سردشت جنگلی است و این منطقه در صورت جذب سرمایه گذاری به یکی از قطب های مهم گردشگری آذربایجان غربی تبدیل می شود و می تواند علاوه بر «رونق تولید» در شکوفایی اقتصادی منطقه موثر باشد.
تولید ۱۵۰ مگاوات برق در شهرستان مرزی سردشت نیز می تواند زمینه را برای صادرات انرژی به کشور عراق فراهم کند و از این طریق ارزآوری خوبی برای کشور باشد.
سد سردشت از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی است که دریاچه آن حدود ۳۰ کیلومتر طول دارد و در ۱۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهر احداث شده و حجم مخزن آن ۳۸۷ میلیون مترمکعب است.
سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع بوده و دارای ۱۵۰ هزار هکتار مساحت است که از این میزان ۹۰ هزار هکتار را اراضی جنگلی تشکیل می دهد.
گزارش از: عبدالله رحمانی /  ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست