اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / تانیا شعفی : وجود بیش از ١٠٠ پایگاه خبری بدون مجوز رسمی، در آذربایجان غربی که تنها کارشان کپی برداری از رسانه های معتبر است، زنگ خطری برای فعالان حوزه رسانه به شمار می روند ولی تا کنون اقدامی برای نظارت بر آنها انجام نشده است. آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره متبوع آن در استان، نیازی به اعمال محدودیت ها و نظارت ها بر عملکرد این پایگاه های خبری غیر قانونی نمی بیند؟

شرایط ثبت درخواست به منظور اخذ مجوز رسانه های مجازی بسیار ساده است و پیچیدگی زیادی را ندارد. این اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور شناسنامه دار کردن فعالان رسانه ای و محتواهای تولیدی آنها در فضای مجازی و صرفا صیانت از حقوق، بسط و توسعه فعالیت رسانه‌های خبری با شناسنامه و جلوگیری از هر گونه سوء استفاده از نام رسانه‌های دارای مجوز اتخاذ شده است.

اما برنامه کیفی‌سازی رسانه‌ها، چنانکه باید و شاید پیگیری نمی شود و شمار رسانه های غیر مجوزدار به صورت قارچی رو به افزایش است. کما اینکه کانال های تلگرامی و اینستاگرامی که تولید محتوایی از خود ندارند و بیشتر به کپی اخبار سایر رسانه های معتبر مشغول اند، گاهی از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت و به تبع آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها در زمره رسانه قرار می گیرند و حتی در مراسم های ویژه روز خبرنگار، این افراد با عنوان روزنامه نگار و خبرنگار دعوت شده و از آنها تقدیر می شود.

برخی دیگر هم در قالب سایت های خبری بدون مجوز به فعالیت می پردازند و به غیر از بازنشر اخبار سایر رسانه ها و خبرگزاری ها تولید محتوایی ندارند اما همچنان به فعالیت مشغول اند و اهتمام مسئولان تشویق آنها برای کسب مجوز بعد از برهه ای فعالیت است.

طبق قانون مطبوعات، سایتهای خبری دارای مجوز مشمول قانون مطبوعات بوده و چنانچه جرمی مرتکب شوند از طریق قانون مطبوعات برخورد با آنها انجام می شود، اما فعالیت سایر سایتهای بدون مجوز، غیر قانونی بوده و تخلف آنها مشمول جرایم رایانه ای می شود و تا زمانی که به مشکل برنخورده اند، همچنان به فعالیت می پردازند و تنها در صورت بروز تخلف برخورد با آنها انجام می گیرد و این یعنی عملا نظارت ها در این حوزه به صفر می رسد.

این سایت مشمول قوانین مطبوعاتی نمی شوند و برخورد با تخلفات آنها در زمره جرایم کیفری قرار می گیرد.

هیئت نظارت بر مطبوعات هر ساله با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال با صدور اطلاعیه‌ای از فعالان خبری در پیام رسان‌ها و سایت‌های خبری بدون مجوز درخواست که می کند تا نسبت به ثبت درخواست اخذ مجوز فعالیت خود در سامانه جامع رسانه‌های کشور اقدام کنند. اما این هیات به غیر از نشر این اطلاعیه اقدام خاصی جهت نظارت بر سایت های بدون مجوز انجام نمی دهد.

این موضوع هم طی درخواست مکرر مدیران رسانه و با توجه به مصوبه جدید کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در یکصد و بیستمین جلسه آن کارگروه مبنی بر مجرمانه بودن فعالیت تارنماهای خبری بدون شناسنامه (با استناد به قانون مطبوعات)، شکل گرفته است.

هیئت نظارت بر مطبوعات هم اعلام کرده است؛ در صورت عدم ثبت تقاضا و دریافت مجوز، هرگونه فعالیت رسانه‌ای خبری، مصداق اخبار رسانه‌های جعلی قلمداد خواهد شد.

در آذربایجان غربی ١۵٢ نشریه چاپی و ٩٠ پایگاه خبری و ٢ روزنامه، همچنین ۴١ هفته نامه، ١١ دو هفته نامه، ۶١ ماهنامه و ١۶ فصل نامه منتشر می شود.

در کنار این ها اما سایت های خبری بدون مجوز، کانال های تلگرامی و اینستاگرامی فاقد شناسنامه خبری زیادی در حال فعالیت هستند و نظارتی بر آنها وجود ندارد. معلوم نیست صاحبان این پایگاه های خبری غیر قانونی که تنها به کپی کردن اخبار مشغول اند، چقدر اعتبار فرهنگی و رسانه ای دارند و نتیجه فعالیت آنها چیست؟

این پایگاه و سایت های غیر قانونی همچون قارچ طی سال های اخیر سربر آورده و حتی به مرحله دریافت آگهی و تبلیغات هم رسیده اند. اینها به پشتوانه تولیدات سایت های خبری معتبر و خبرگزاری های رسمی، نام و نشانی برای خود پیدا کرده و دکان باز کرده اند.

سوال اینجاست؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی آیا نیازی به اعمال محدودیت در اعطای مجوز فعالیت به این افراد برای تاسیس پایگاه های خبریو نظارت بر عملکرد آنها قایل نمی شود؟

آیا وقت آن نرسیده حساسیت ها برای سنجش و تایید مجوز رسانه ها برقرار شود؟ یا اینکه هر کسی با هر مدرک غیر مرتبطی می تواند وارد کار رسانه ای شود؟

آیا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از وجود بیش از ١٠٠ پایگاه خبری بی نام و نشان در استان خبر دارد و اقدامی برای نظارت بر آنها انجام داده است؟!

به گزارش کردپرس ؛ مسلما که جواب منفی است و باعث تاسف است که درک تفاوت بین رسانه های واقعی و غیر واقعی برای مسئولان سخت شده و اقدامی در راستای صیانت از رسانه های مجوز دار انجام نمی دهند. هستند بسیاری از این موارد که چراغ خاموش در حال فعالیت اند و معرفی آنها برای رسانه های معتبر کار چندان سختی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست