اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : دو موضوعی که در مهاباد داشتند فراموش می شدند، اما دوباره به سرخط خبرها بازگشتند. یکی رفع تصرف از سازه های غیر مجاز حاشیه سد و دیگری لایروبی رودخانه مهاباد.به گزارش خبرنگار کردپرس، از اردیبهشت ماه سال جاری که طی دو عملیات تخریب سازه های غیر مجاز در حاشیه سد مهاباد در مجموع ۶ هکتار از ۱۰۰ هکتار تصرف شده در حریم سد، آزاد سازی شد، تا کنون عملیات باز پس گیری این اراضی ملی متوقف شده است.

هر چند دوباره متصرفان بعد از تخریب، سازه های غیر مجاز خود را آباد کردند و این مسئله انتقاد شدید فرماندار مهاباد از عملکرد برخی از مدیران شهرستانی را به همراه داشت، او بیان کرد؛ «مبارزه با تخلف و فساد هم هزینه دارد که متاسفانه بعضی از مسوولین حاضر به پرداخت این هزینه نبوده و به خاطر موقعیت خود در برخورد با متخلفان مماشات می‌کنند، لذا هر کسی که توانایی برخورد با فساد را ندارد از مسوولیت کنار بکشد».

با پیگیری مداوم رسانه های شهرستان مهاباد و انتقاد از ساخت و ساز دوباره متصرفان، فرماندار مهاباد همزمان با آن از آماده شدن ۱۱ پرونده دیگر جهت رفع تصرفات حریم سد خبر داد و گفت؛ «به زودی عملیات رفع تصرف آنها شروع خواهد شد».

تا اینکه سی ام مهر ماه، در جلسه امور آب این شهرستان ایرج شجاعی اعلام کرد: «مشکلات مربوط به پرونده‌های حاشیه سد نهایی شده و رفع تصرف حاشیه این سد و برخورد با متخلفان به زودی از سرگرفته می‌شود».

وقفه به وجود آمده فرصتی به متصرفان داد تا دوباره سازه های غیر مجازشان را شکیل تر از قبل آباد کنند، آن ها حتی از مسئولان عملیات رفع تصرف هم شکایت کرده بودند و همین باعث وقفه در عملیات بازپس گیری اراضی ملی شد و اکنون با اعلام شروع مجدد رفع تصرفات از هفته آینده ، خیال خام متصرفان هم بر باد خواهد رفت.

این اراضی البته چندان هم بدون مجوز ساخته نشده بودند، بلکه به گفته خود متصرفان مجوز احداث این خانه باغ ها را حدود ۶ سال پیش، از ریاست جهاد کشاورزی وقت مهاباد دریافت کرده بوند ، ولی امسال به دلیل غیر قانونی بودن این ساخت و سازها از سوی دادستان تخریب شدند.

مجوزی که توسط جهاد کشاورزی اجازه ساخت به این متصرفان داد، بعد از ۶ سال غیر قانونی خوانده شد. با این حال فرماندار مهاباد می گوید: «اغلب این مجوزها و تاسیس اماکن رفاهی به طور غیرقانونی صادر شده اند».

در روز تخریب و آزاد سازی اراضی تصرف شده نیز، دادستان مهاباد خسارت شکل گرفته را متوجه کم کاری ارگان های مربوطه دانست. به گفته حیدری؛ «اگر ادارات ذی ربط در این زمینه کم کاری نمی کردند قطعا می شد که در همان مراحل اولیه کار جلوی این متصرفان به اراضی ملی را گرفت تا کار به این مرحله نرسد».

دادستان مهاباد حتی به ادارات متولی این کار از جمله منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، امور آب و سایر ادارات ذیربط هشدار داد در صورتی که تصرفات و ساخت و سازهای غیرمجاز را پیگیری نکنند، قطعاً با آن مسئول برخورد قانونی خواهد شد و کم‌کاری هیچکدام از مسئولین مربوطه در این زمینه پذیرفتنی نیست.

اکنون که روند طولانی پرونده های تصرف حریم و بستر سد مهاباد طی شده است و دوباره تیم تخریب آغاز به کار خواهد کرد، تا ۱۰۰ هکتاری را که در حریم بستر سد مهاباد قرار دارد، از تصرفات مختلف پاکسازی کند.

مطابق قانون احداث باغ و یا سایر ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر سد مهاباد غیرقانونی است، زیرا سد مهاباد به دلیل موقعیت مهم در تامین آب شرب شهری جزو خط قرمزهای این شهرستان است و قطعاً با متصرفان و متجاوزان به این حریم به صورت قانونی برخورد خواهد شد.

پیگیری دومین موضوع فراموش شده در مهاباد با تاخیر!

مورد دوم که دوباره خوارک رسانه ها شد و در این مدت هم پیوسته در خبرگزاری کردپرس به آن پرداخته شده بود،  لایروبی رودخانه مهاباد بود، وظیفه ایی که در این شهر میان مسئولین پاسکاری می شد و کسی حاضر به انجام دادن آن نمی شد.

رودخانه مهاباد طبق دبی ۲۵ ساله باید ظرفیت عبور ۳۷۶ مترمکعب آب در ثانیه را داشته باشد که هم‌اکنون این مقدار به ۸۰ مترمکعب و نزدیک به یک پنجم کاهش یافته است. آخرین رهاسازی آب با حجم زیاد در سال ۱۳۹۵ منجر به سیلابی شدن برخی از معابر شهری شد و زنگ خطر مدیریت امور آب و شهرداری را به صدا درآورد.

سی ام شهریور ماه معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرماندار مهاباد از اختصاص ۳ میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه این شهرستان در سال‌جاری خبر داد و گفت: «شهرداری باید قبل از شروع فصل بارش‌ها علمیات را آغاز کند».

هر چند شهرداری مثل همیشه با این موضوع آسان کنار نیامد و سخنگوی شورای اسلامی شهر مهاباد اعلام کرد؛ براساس قانون، بحث لایروبی رودخانه جز اختیارات شهرداری محسوب نشده اما این سازمان با تمام تجهیزات آمادگی همکاری در این زمینه را با اداره امور آب خواهد داشت.

در نهایت شهرداری دوباره تعلل کرد تا مهر ماه به پایان رسید و وعده لایروبی رودخانه  مهاباد به آبان ماه و شروع بارش های پاییزی کشیده شد.

فرماندار مهاباد هشدار داد؛ با توجه به فرصت کم باقی‌مانده برای لایروبی مسیر رودخانه مهاباد تمام اداره‌های ذیربط موظف اند در حد توان ماشین‌آلات خود را در اختیار شهرداری قرار دهد.

شهرداری مهاباد هم برای جبران این تاخیر خود اعلام کرد: فرصت اندک است و با نزدیک شدن به فصل بارش‌ها از سایر ارگان‌های شهرستان و حتی استان برای تداوم عملیات لایروبی و تسریع در آن درخواست کمک و اعزام ماشین‌آلات داریم.

با این حال لایروبی و تخلیه در ۲ مسیر از این رودخانه شروع شده ولی شهرداری مهاباد اعلام کرده ساماندهی و لایروبی تمام مسیر رودخانه به تنهایی در توان شهرداری نیست. مشخص نشد که شهرداری مهاباد چرا فرصت ۳۰ روزه مهر ماه را از دست داد و عملیاتی را که بایستی تا قبل از تمام شدن فصل عمرانی به اتمام برساند، اکنون به صورت فوریتی و حتی با درخواست کمک از استان می خواهد انجام دهد!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست