اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ارومیه در نشست مشترک استانداران آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه و همچنین استانداران اقلیم کردستان با فعالان اقتصادی آذربایجان غربی که در محل اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد بر لزوم برنامه ریزی برای توسعه همکاری اقتصادی و تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق تاکید کرد.

قاسم کریمی در نشست اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه استاندار آذربایجان‌غربی با استانداران اربیل، سلیمانیه، دهوک و حلبچه اقلیم کردستان عراق، اظهار کرد: پتانسیل‌های اقتصادی، گردشگری، ورزشی، فرهنگی و مالی دو طرف حقیقتا بر کسی پوشیده نیست و به اشتراگ‌گذاری این ظرفیت‌ها، توانایی‌ها رو دو چندان می‌کند.

وی با بیان اینکه استان‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق، ۲۱ سال است که همکاری مشترک اقتصادی دارند، افزود: توجهات مستمر و واقعی به حل مشکلات در این مدت با ۲۱ ماهی که آقای معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی است قابل قیاس نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه با تاکید بر اینکه تا زمانی که تجارت است، دغدغه‌ها، مشکلات و موانع وجود داشته و خواهد داشت، خاطرنشان کرد: مدیران دولتی هیچ‌گاه وقت کافی برای حل یکایک این مشکلات را ندارند؛ این جمع‌بندی‌ها ما را به ایجاد اتاق مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق رساند که خوشبختانه با نظر مثبت استانداران آذربایجان‌غربی و اربیل، طرح و تصویب شد.

کریمی با اشاره به اینکه طی دو دهه اخیر ارتباط میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق ، هیچوقت به فکر برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت برای روابط اقتصادی با اقلیم کردستان عراق نبودیم و فقط به دنبال رفع مشکلات و موانع جاری و ساری بودیم، گفت: با خلاقیت استاندار آذربایجان‌غربی، یک اتاق مشترک ایجاد خواهد شد که در آن برای برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت و رفع مشکلات و موانع موجود اقدام خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم دو برابر شدن مراودات دو طرف در مرز تمرچین، افزود: تحقق این موضوع، زیرساخت گمرک دو طرف را می‌طلبد چون گمرکات ما گنجایش تردد بیش از ۳۰۰ کامیون را ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه همچنین با اشاره به ظرفیت دو طرف برای حضور در بازارهای ثالث، یادآور شد: ما با کمک یگدیگر می توانیم در بازارهای ثالت یک سهم برای خودمان ایجاد کنیم.

کریمی در ادامه با بیان اینکه معاملات پایاپا در دنیا از اصلی‌ترین مشکلات موجود تجار است، گفت: ما پس از تشکیل اتاق مشترک فیمابین، برنامه‌ای برای ایجاد بانک مشترک ایران و اقلیم کردستان را هم در برنامه خواهیم داشت و جهت عملیاتی کردن آن، این اتاق مشترک کلیه امور مربوطه را انجام و به اطلاع مسئولان دو طرف خواهد رساند.

وی در پایان خواستار ایجاد کمیته‌ای برای پیگیری مشکلات مربوط به اجرایی شدن توافقات امضاء شده‌ی دو طرف شد.

در ادامه  نشست مشترک استانداران آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه و همچنین استانداران اقلیم کردستان با فعالان اقتصادی آذربایجان غربی فعالان اقتصادی آذربایجان غربی با اشاره به موانع موجود در صادرات کالا و تکنولوزی و همچنین برشمردن مشکلات خود در مبادلات تجاری دو طرف بر توسعه روابط و انتقال تجربیات تاکید کردند.

گسترش روابط تجاری و تسهیل در واردات و صادرات کالا و همچنین افزایش مبادلات تجاری، گسترش بازارچه‌های مرزی و تعمیق روابط مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی از اهداف برگزاری این اجلاس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست