اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی : استاندار آذربایجان غربی صبح امروز با همراهی معاونین و جمعی از مدیران کل دستگاههای اجرایی مربوطه بازدیدی از پایانه مرزی سرو که در کنار سایر مرزهای شمالی استان به عنوان شاهراه توسعه ارتباطی ارومیه و استان به ترکیه و اروپا بشمار می رود ، انجام دادند.

بدون شک ارتقای شاخصه های توسعه ای آذربایجان غربی هم زمان بر است و هم مستلزم بودجه و اعتبارات ، مدیریت جهادی، قوی، توانمند، همدلی ، همگرایی ، اجماع عمومی و از همه مهم تر استفاده از ظرفیت ها و محورهای توسعه منطقه ای است که با ۳ کشور هم مرز بوده و قریب به ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای دارد که هم مصرفی هستند و هم حلقه رابط با بازار اروپا بشمار می روند.

آذربایجان غربی ؛ استانی است با پیش زمینه های کشاورزی ، دامپروری و با بهره گیری از اقتصاد و تجارت مرزی و صنعت توریسم و گردشگری که اگر در این حوزه ها با یک حرکت انقلابی و جهادی کار بشود تا حدود زیادی می توان شاخصه های توسعه را ارتقاء بخشید.

این روزها که اوضاع و احوال مردم و خود دولت هم خوب نیست و با مشکلات مالی و اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کند و جامعه دچار آسیب های فراوان اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و همچنین در سایر بخش ها شده است و خزانه دولت و جیب مردم نیز خالی است و فشار تحریم و کرونا در کنار برخی از کم کاری های مدیریتی هم مزید بر علت شده ؛ بدون شک یکی از راههای توسعه استان و ترقی بازار و رونق اقتصادی بهره گیری از توان مرز ، فعال سازی بازارچه های مرزی بخصوص بهره گیری از ظرفیت های منطقه آزاد ماکو است.

قرار بود ۸ منطقه ویژه اقتصادی در استان راه اندازی شوند، با این حال اگر منطقه آزاد ماکو به عنوان گلوگاه توسعه شمال استان که بر اساس اعلام مسئولان امر کارکرد مالی آن بالغ بر صدها میلیارد تومان است در کنار توسعه مناطق تحت پوشش باید در راستای توسعه همه جانبه استان هم مورد استفاده قرار گیرد، می توان شاهد تغییرات شگرف در عمران، آبادانی و پیشرفت شد و می توانند نقطه پرتاب استان به کریدور ارتباطی اروپا و از این طرف بازار مصرفی اقلیم کردستان عراق و رونق بازار گردد.

جهت نیل به اقتصاد پویا ، کارآمد و افزایش سطح رفاه مردم و از سوی سیاست های کلان دولت مبتنی بر اسناد بالا دستی نظام به یقین توسعه بازارچه های مرزی و گسترش تبادلات دوسویه و صادرات و واردات بطور متوازن به همراه نظارت موثر می تواند نقش تعیین کننده ای در بهبود شرایط پیش رو دارد.

همکاری و تعامل بخش بازرگانی در راس آن اتاق بازرگانی ، بازار و اتاق اصناف، حوزه معاونت تجارت خارجی ، دفاتر سرمایه گذاری و حوزه معاونت اقتصادی استانداری ، تشکل ها ، فعالین اقتصادی و تجار سرشناس ، تعامل و همراهی بانک های عامل ، حوزه گمرکات ، بخش حمل و نقل و ترانزیت و استفاده از ظرفیت توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی، اقتصادی، زیرساختی، گردشگری، توریسم و معدنی استان آذربایجان غربی و مشوق‌های قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای سرمایه‌گذار و غیره می تواند به هموار کردن این مسیر کمک کند.

این استان با داشتن ۹ گمرک و ۶ بازارچه مرزی، این موقعیت ممتاز را دارد که مسیر اتصال ایران به اروپا باشد، زیرا تنها مرز زمینی و نزدیکترین جاده ارتباطی که راه ورود به بازارهای اروپا را میسر می کند، از طریق این استان امکان پذیر است.

نگارنده و کارشناسان اقتصادی معتقدند که در کنار این مزیت های بزرگ، سرمایه گذاری برای توسعه خطوط آهن و اتصال راه آهن مراغه به ارومیه و گسترش آن تا راه آهن رازی فضای بهره گیری از ظرفیت ریلی ایران با ترکیه و به تبع آن اروپا را بهبود می بخشد و زمینه را برای رشد تجارت مرزی فراهم می کند و وجود ۲ فرودگاه در شهرهای ارومیه و خوی نیز از ظرفیت های مهم برای توسعه صادرات مرزی محسوب می شود.

تمرچین ، سرو و بازرگان جزو مرزهای شاخص و مهم کشوری هستند بطوری که بیش از ۶۰ درصد مبادلات کشور به عراق و اقلیم از محور تمرچین ، ۹۰ درصد تبادلات از مرز ماکو و بازرگان و حدود۵۰ درصد هم از مرز سروی ارومیه می گذرد.

بیش از هزاران نفر در مبادی ورود و خروجی و بخش پیله وری مرزی و دادوستد واردات و صادرات فعالیت می کنند ؛ امروز نیاز اساسی استان بی شک فعال سازی این بخش است و در کنار حمایت از بخش کشاورزی و جلوگیری از مرگ این صنعت پایه استان ، مسوولان بایستی راهکار توسعه را در فعال نمودن بخش مرزی با کشورهای همجوار ، حمایت از صاحبان سرمایه و بخش صادرات و واردات، تسهیل امور عبور و مرور و ارتباط با رایزنان کشورهای همجوار ، کاهش بروکراسی اداری و حمایت بانکها در جهت سرمایه در گردش و تزریق نقدینگی به بازار و تغییر الگو و ذائقه مردم در هزینه کرد منابع از بخش ساخت و ساز به بخش های پایدار می‌تواند کمک کند تا استان از این مسیر عبور کند و این میسر نمی گردد مگر در تعامل و همراهی مردم ، جریان های سیاسی و اقتصادی ، نمایندگان مردم در مجلس ، رسانه ها ، نخبگان و تلاش بی وقفه کارگزاران دولت در قوه مجریه و همکاری قوه قضائیه و به طور کلی همه اضلاح این هرم تا مثلث توسعه تکمیل گردد.

همانطور که اشاره شد ؛ فارغ از بقیه مزیت های گردشگری ، کشاورزی، معادن و صنایع وابسته و دهها امتیاز دیگر مسیر توسعه امروز آذربایجان غربی در فعال سازی نقاط مرزی و بازارچه ها و استفاده از عواید و عوارض گمرکات و درآمد منطقه آزاد ماکو می باشد و این مهم با تقویت تعامل با وزارت امور خارجه دستگاه دیپلماسی ، نهادهای امنیتی و نظارتی دو طرف و همچنین استفاده از توان بخش خصوصی امکان پذیر خواهد شد و آذربایجان غربی برای اینکه تا حدود زیادی این مسیر توسعه را راحت تر بپیماید راهی جز تقویت مرز ، افزایش تردد و دادوستد، فعال سازی پایانه ها و حل مشکلات مرزی ندارد تا هم معاش و اقتصاد مردم منطقه شکوفا تر شده و بازار از رکود خارج گردد و هم مسیر توسعه آذربایجان غربی ارتقاء یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست