اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در شرایط بحرانی کرونا در آذربایجان غربی دستاورد معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تنها به چند توصیه بهداشتی و استفاده از ماسک ختم شد در حالیکه نقاط حساس استان مورد بازدید قرار نگرفت و خروجی سفر هم فاقد راهبرهای اساسی بود.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یکشنبه ۸ تیر ماه، در سفر یک روزه به آذربایجان غربی، از برخی مراکز درمانی این استان در ارومیه، خوی، بوکان و میاندوآب بازدید کرد.

اما دستاورد حریرچی در این سفر عمدتا به وعده ها برای رفع نواقص و بهسازی تجهیزات بیمارستانی چند شهر استان خلاصه شد و مابقی بازدیدها به توصیه‌های بهداشتی مشابه،  لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و آموزش تهیه و دستور استفاده از ماسک اختصاص یافت این در حالی بود که خود معاون وزیر بهداشت در اغلب این بازدید ها و جلسات ماسک نداشت.

از سفری که معاون کل وزیر بهداشت و درمان در این شرایط بحرانی به استان داشت، خروجی‌های راهبردی‌تری انتظار می رفت اما بازدید ها و جلسات تماما یک محتوا داشتند.

تنها دستاورد قابل توجه در سفر به بوکان بود که در آن جلسه شبانه، معاون کل وزیر بهداشت با راه‌اندازی بخش انژیوگرافی، تخصیص اعتبار برای تجهیز کلینیک فوق تخصصی بیمارستان، احداث اکسیژن ساز یا تانکر اکسیژن و مجوز بکارگیری ۲۰ پرستار و تحویل ۵۰ تخت به بیمارستان موافقت کرد، مواردی که مسئولان بوکانی پیشتر برای رفع آنها بارها درخواست داده بودند.

اما در باقی مراکز درمانی استان که محل بازدید بود، معاون وزیر با بیان وضعیت هشدار، عدم رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را دلیل افزایش بیماری دانست و گفت: علی رغم افزایش تعداد ابتلا در استان، با تدابیر اتخاذ شده با کمبود تخت بیمارستانی، اکسیژن و یا کمبود مواد مصرفی و کیت های آزمایشگاهی مواجه نشدیم.

نماینده ویژه وزیر بهداشت مسئولیت تهدید کمبود تخت را به مردم واگذار کرد و گفت: اگر موارد بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی به درستی رعایت نشود با افزایش قابل توجهی از بیماران مبتلا به کرونا و کمبودهای جدی در استان آذربایجان غربی مواجه خواهیم شد

ایرج حریرچی در جلسه ستاد استانی کرونا، با اشاره به وضعیت استان در ابتلا به کرونا گفت: خوشبختانه در آذربایجان غربی با تدابیر خوبی که اندیشیده شده بود در اسفند و فروردین ماه که اوج بیماری در سایر استانها بود در آذربایجان غربی مدیریت خوبی صورت گرفت و با افزایش و پیک بیماری و تلفات در آن ایام مواجه نشدیم.

وی افزود: از اردیبهشت و خرداد ماه با توجه به بازگشایی های کشوری و عادی انگاری و عادی پنداری که در کل کشور حاصل شد رفتار مردم تغییر و با عدم رعایت نکات بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی در این استان شاهد افزایش قابل توجهی از موارد بروز بیماری در استان آذربایجان غربی بودیم.

حریرچی ادامه داد: علی رغم افزایش تعداد ابتلا در استان، با تدابیر اتخاذ شده با کمبود تخت بیمارستانی، اکسیژن و یا کمبود مواد مصرفی و کیت های آزمایشگاهی مواجه نشدیم.

نماینده ویژه وزیر بهداشت اضافه کرد: اگر موارد بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی به درستی رعایت نشود با افزایش قابل توجهی از بیماران مبتلا به کرونا و کمبودهای جدی در استان آذربایجان غربی مواجه خواهیم شد.

وی به وضعیت شهرستانهای استان اشاره نمود و اظهار داشت: هم اکنون در آذربایجان غربی شهرهای ارومیه، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، سردشت، سلماس، مهاباد، میاندوآب، نقده و خوی وضعیت قرمز و ۶ شهرستان دیگر هم در وضعیت زرد و نارنجی قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه با توجه به تفویض اختیارات کشوری به استان، تصمیمات خوبی در آذربایجان غربی اتخاذ شده، گفت: مراکز آموزش عالی، حوزه های علمیه، مراکز فنی حرفه ای، زبانسراها، کتابخانه ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، قهوه خانه و چای خانه ها، خانه های بازی و سایر مراکز تفریحی از پنج شنبه ۵ تیر ماه به مدت ۲ هفته در این استان تعطیل شده اند و یقین داریم این اقدام نتیجه خوبی را در پی خواهد داشت چرا که هر اقدام خوب در فاصله گذاری اجتماعی بعد از ۵ روز باعث کاهش موارد سرپایی، بعد از ۲ هفته کاهش موارد بستری و بعد از یک ماه کاهش موارد مرگ و میر را در پی دارد.

حریرچی از مردم خواست موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را بیش از پیش رعایت نمایند و از حضور در مراسمات مهمانی ، عروسی و عزاداری اجتناب کنند و به ندای همکاری و یاری مقامات استانی لبیک گویند تا هر چه زودتر بر این ویروس منحوس غالب شویم.

وی با بیان اینکه افراد جوان، نوجوان و کودکان نیز در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند، گفت: ابتلا این قشر با علایم کمی همراه است که این کم علامت بودن خود خطرناک بوده و باعث انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده خصوصا افراد مسن خانواده می شود .

معاون وزیر بهداشت ضمن قدردانی از تلاشها و ایثارگری های کادر بهداشت و درمان ، گفت: باید قدردان زحمات کادرپزشکی و بهداشتی باشیم، تکریم کادر بهداشتی و پزشکی و رعایت موارد بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی مهمترین خدمتی است که می توانیم در برابر فداکاری و ایثارگری آنها داشته باشیم.

اما او کوچکترین اشاره ایی به وضعیت ناگوار بیمارستان مهاباد که در روزهای گذشته با کمبود کادر و اکسیژن روبه رو بود، نکرد و با بازدید از بوکان و میاندوآب از مهاباد گذشت.

در این میان حتی بازدید از سردشت که با وجود ۱۶۰۰ جانباز شیمیایی یکی از حساس ترین نقاط استان در مقابله با کرونا به شمار می رود، مورد استقبال معاون وزیر بهداشت قرار نگرفت این در حالی است که بیمارستان ۶۴ تخت و خوابی این شهر با کمبود تخت و تجهیزات روبه رو است و ۱۰ نفر از جانبازان شیمیایی آن نیز به کرونا مبتلا شده اند.

حریرچی ۱۱ شهرستان استان را در وضعیت قرمز اعلام کرد و گفت: هم اکنون در آذربایجان غربی شهرهای ارومیه، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، سردشت، سلماس، مهاباد، میاندوآب، نقده و خوی وضعیت قرمز و ۶ شهرستان دیگر هم در وضعیت زرد و نارنجی قرار دارند.

او همچنین یکی از مصادیق افزایش آمار مبتلایان را عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در خود بخش بهداشت و درمان، مطب های خصوصی ، داروخانه ها و آزمایشگاهها دانست و گفت: قبلا ما از نظام پزشکی خواستار اصلاح در این زمینه شدیم و الان نیز این درخواست را داریم و قطعا اگر رعایت نشود از اختیارات قانونی خود در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

به گزارش کردپرس، در حال حاضر ارومیه سومین بیمارستان خود را هم وارد فاز بستری بیماران کرونا کرده و افزایش تعداد مبتلایان روزانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر در کل استان بستری می شوند. سن ابتلا، بستری و مرگ و میر پایین آمده و بنا به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، استان در اغلب موار رکورد زده است به نحوی که در روزهای اخیر سن مرگ و میر در استان به ۲۲ سال هم رسیده بود.

دلیل افزایش ابتلا به کرونا را نمی توان تنها به عدم رعایت توصیه های بهداشتی از سوی مردم نسبت داد بلکه در کنار آن باید نبود زیرساخت های مناسب درمانی، کمبود نیرو در برخی از مراکز و عدم مدیریت صحیح درمان استان را هم لحاظ کرد، موضوعی که مورد انتقاد فعالان صنفی حوزه سلامت استان هم واقع شده است اما از دید معاون وزیر پنهان ماند.

در نهایت؛ تمامی توصیه های معاون وزیر به استفاده از ماسک خلاصه شد، ماسکی که هنوز هم به وفور یافت نمی شود و در صورت پیدا شدن هم با افزایش قیمت روبه رو است. به گفته حریرچی، مقرر شده استفاده از ماسک از هفته آینده آن در برخی از اماکن عمومی اجباری می شود اما معاون وزیر مشخص نکرد که چرا از هفته آینده و از امروز نه؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست