اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: در مهاباد ٧۵ هزار تن گندم تولید شده است که از این میزان تنها ۴۶ هزار تن خریداری شده و باید مشخص شود ۴٠ درصد باقی مانده گندم تولیدی کجا رفته است؟

جلال محمودزاده با اشاره به خرید پایین تر از میزان گندم تولیدی در شهرستان مهاباد افزود: امسال در سطح این شهرستان ۵١ هزار هکتار گندم کشت شده است که از این میزان بیش از ۵ هزار هکتار آبی و ۴۶ هزار هکتار هم محصول گندم دیمی بوده است.

او ادامه داد: بیش از ۵٨ هزار تن از گندم دیم و ١٧ هزار تن هم از گندم آبی برداشت شده و مجموع برداشت محصول حدودا به ٨۵ هزار تن رسیده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: از مجموع میزان تولید شده گندم تاکنون تنها ۴۶ هزار تن خریدار شده و که این آمار بسیار پایین تر از تولید است و باید مشخص شود ۴٠ درصد باقی مانده گندم تولیدی کجا رفته است؟

محمودزاده بیان کرد: در سال‌های گذشته شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی هر سال قیمت گندم را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می داد در سال زراعی جاری نیز قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۱۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم، افزایش یافته است.

نماینده مردم مهاباد افزود: هم اکنون اعضای این شورا را کشاورزان خبره و تشکل های مردم نهاد بخش کشاورزی تشکیل می دهند و در جریان  قیمت تمام شده تولید گندم در کشور قرار دارند و این شورا برای سال زراعی آینده نیز ۱۳۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم پیشنهاد کرده است.

به گزارش کردپرس، با توجه به طرح سوال عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در خصوص اینکه ۴٠ درصد باقی مانده گندم تولیدی در مهاباد کجا رفته است؟ باید پرسید چرا تعدادی از کشاورزان از فروش گندم به مراکز دولتی خودداری می کنند؟ و اینکه علاوه بر خرید میزان اعلام شده، مابقی گندم تولیدی به کجا می رود؟

این سوالات در حالی می طرح می شوند که بدانیم؛ میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان سراسر کشور در سال ١۴٠٠ حدود ۵ میلیون تن برآورد شده بود در حالیکه نیاز کشور به گندم به عنوان یک کالای استراتژیک حدود ۱۱ میلیون تن است و کسری ۶ میلیون تنی، باید از طریق واردات با هزینه بسیار بالای هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان تامین شود و این روال هر سال ادامه دارد.

معضل هدر رفت تولید گندم در کشور و در آذربایجان غربی به دلیل عدم حمایت از تولید کنندگان داخلی ادامه دارد و افزایش قیمت خرید تضمینی هم در این سال ها نتوانسته تولیدکنندگان را راضی کند.

قیمت تمام شده محصول گندم به دلیل گرانی نهاده های کشاورزی، ماشین آلات و هزینه های تولید بسیار بیشتر از میزان برآورد شده است و قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم نسبت به هزینه های تولید ناچیز است و همین مسئله به جولان دلالان بیشتر کمک می کند. در نتیجه، این امر باعث کاهش شدید میزان خرید گندم و خروج محصول؛ از کشور یا مصرف آن در دامداری ها می شود و بخش زیادی از گندم تولیدی از مسیر قاچاق از چرخه مصرف داخلی خارج می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست