اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: نوسازی بازار تاریخی ارومیه با اعتبار یک میلیارد  و۴۰۰ میلیون تومان به مرحله پایانی رسیده است.

مراحل نوسازی بازار تاریخی ارومیه توسط اداره کل میراث فرهنگی به پایان رسیده است اما هنوز مشکل سیم کشی های غیر اصولی این بازار قدیمی را تهدید می کند.

جلیل جبار‌ی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: آشفتگی و نابسامانی سیم های برق در بازار تاریخی، ناشی از سیم کشی‌های غیر مجاز کسبه و اصناف بوده و در این راستا کسبه باید اصول ایمنی را رعایت کنند.

او تاکید کرد: در صورت اتصال و بروز‌ آتش سوزی احتمالی مقصر اصلی خود کسبه و اصناف بوده و شرکت توزیع نیروی برق و اداره کل میراث فرهنگی هیچ نوع مسوولیتی را تقبل نخواهد کرد.

پیشتر نیز رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه نسبت به تهجیز و نوسازی بازار قدیمی ارومیه هشدار داده بود.

ابراهیم شاد قوشچی افزود: هر چند تجهیز و نوسازی سیستم های برق رسانی بازار قدیمی ارومیه در حال انجام است، اما متاسفانه برخی کسبه داخل بازار قدیمی ارومیه رغبت چندانی به نوسازی و ایمنی مغازه های خود ندارند و این یک معضل بزرگ برای شهر ارومیه است.

در این پروژه اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی به منظور اجرای عملیات نوسازی و مرمت بازار تاریخی ارومیه تلاش کرده تا فرم و شکل معماری طاق‌ها، گنبدها‌ و پایه‌‌ها‌‌‌ و اصالت بنا، مطابق با الگوی اولیه تاریخی بازسازی و حفظ شود.

جباری در این خصوص اظهار کرد: بازار تاریخی ارومیه دارا‌‌ی اعتبار مستمری است که هر ساله مبلغی، با توجه به توان مالی دولت، برای حفظ و نگه‌داری و مرمت اضطراری بازار تاریخی، به این مکان اختصاص می‌یابد .

او با اشاره به مشارکت شهرداری ارومیه در خصوص تامین اعتبارات بازسازی بازار تاریخی ارومیه تصریح کرد: اعتبار تخصیص یافته در فعالیت‌های انجام شده بازسازی و مرمت بازار تاریخی ارومیه بخشی از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی و بخشی مشارکت شهرداری ارومیه بوده و بودجه اعتبار یافته یک میلیارد  و۴۰۰ میلیون تومان بوده است .

جباری تاکید کرد: کل عملیات اجرای، فنی، نظارت و انتخاب پیمان کار از وظایف اداره کل میراث فرهنگی  بوده و انجام این وظایف قابل واگذاری نیست .

یادآوری می شود؛ بازار تاریخی ارومیه یک بازار مسقف با ۵۴ راسته تودرتو و حجره های متنوع است که یک هزار و ۵۷۶ باب مغازه دارد  ودر سال ۱۳۶۲ شمسی به شماره ۱۶۳۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید./ کردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست