اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز   اسمعیل نبی زاده :  چشم امید به قوه قضائیه و مسئله‌ ترک فعل است. مردم از قوه‌قضائیه انتظار دارند بازرسین به سرخانه‌های محصولات کشاورزی ، خصوصا سیب و مرکبات مراجعه نمایند و گزارش دهند چندین برابر مصرف داخلی در آنها انواع میوه نگه‌داری می‌شوند و جلوی صادرات آنها محدود شده است!

بخش کشاورزی یکی از بخش ‌های اساسی و اصلی در اقتصاد ایران است که نقش به سزایی در تامین غذا ، رفاه جامعه ، تولید ناخالص ملی دارد. یکی از مشکلات عمده در کشور ما عدم مدیریت یکپارچه در استفاده از منابع و تولیدات در بخش کشاورزی است.

 در این بخش که ۵/۲ میلیون نفر در ۷/۱۴ میلیون هکتار به کشت ، پرورش و تولید محصولات عمده از جمله غلات مشغول هستند. عوامل نامساعد محیطی بزرگترین تهدید در رونق کشاورزی  ایران است؛ این عوامل از تهدیدات آب وهوایی گرفته تا برداشت محصول و تحویل آن به بازار هدف را شامل می‌شود.

تقسیم شدن اراضی و کوچک شدن آنها توسط وراث، خشکسالی، آفات و امراض، …… بسته شدن  درب بازار خارجی بر روی کشاورزان ، همه و همه، زندگی کشاورزان و خانواده آنها را تهدید می‌کند.  کشاورزان هر سال با نوع تازه ای از تهدید باید مقابله نمایند. یکسال باید گوجه فرنگی را سر مزارع به خورد گوسفندان دهند، سال دیگر خیار، سال دیگر پیاز و ……. و این داستان هر سال تکرار می‌شود.

این درحالی است که نهاده‌ها سال به سال گرانتر و غیرقابل دسترس‌تر می‌شوند. ناز و نیم نازهای دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی ، تولیدکنندگان این بخش را به ستوه آورده است؛ این در حالی است که بخش عمده برنامه‌ نیل به خودکفایی کشور بر دوش این زحمت کشان سنگینی می‌کند. امام (ره) کشاورزان را بزرگترین پشتیبان ملت و اساس کشور می‌دانستند. ایشان معتقد بودند که استقلال فرهنگی و سیاسی، کامل نمی شود مگر زمانی که استقلال کشاورزی بوجود آید. مقام معظم رهبری کشاورزی را یکی از پایه‌های اساسی حیات کشور می‌داند و در بیانه‌ گام دوم انقلاب  به همه توصیه می‌کند که مواظب باشند، کشاورزی تحقیر نشود ، کشاورزی و حفظ محیط زیست را محور توسعه می‌داند.

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد یکی از فاکتورهای مهم در اقتصاد مقاومتی و مقاومت مردم ما در مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمن در طی دوران پس از انقلاب اسلامی ، تولیدات کشاورزی و نزدیک شدن کشور به خودکفایی در تامین مواد غذایی می‌باشد. ولی متاسفانه مسئولان اجرایی کشور در خیلی از مواقع با سهل انگاری خود کشاورزان را از تولید مایوس نموده اند.

 با این حال کشاورزان میدان نبرد را واگذار نکرده اند و بخش مهمی از درآمد ارزی کشور را تامین کرده اند. در حالی که یک سبد ۵۰۰ گرمی پلاستیکی ۷۰۰۰ تومان قیمت دارد، قیمت سموم کشاورزی چندین برابر بالا رفته، هزینه کارگر ، حمل و نقل ، نگهداری در سردخانه نیز چندبرابر شده است ، متاسفانه میلیون‌ها تن  سیب در سردخانه‌ها تلمبار شده است و در چنین روزهایی، با سوءاستفاده از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت میوه در شب عید ، جلوی بخش صادرات میوه در کشور را گرفته اند؛ در حالی که کلام روحبش رهبر را نباید فقط به شب عید تعمیم داد و چه ساده دولت می توانست با ندای لبیک به رهنمودهای ایشان از پاییز قبل از همه چیز خرید بخش مصرف بازار داخلی را تدارک می دید و از ایجاد یاس و نا امیدی در دل خانواده های زحمتکش کشاورز جلوگیری می کرد.

مضافا کشاورزان به سبب چک، سفته‌ی خود در دست تامین کنندگان نهاده ، دائما دلهره  آبروی خود دارند و شوک جلوگیری از صادرات این مشکل را چند برابر نموده است. بیائید به خاطر خدا، به خاطر میهن چاره ای بیایندیشیم؛ کشاورزان از دولت نا امید شده اند ، چرا که گندم در کشورهای همسایه با ایران ، حداقل ۴۰۰۰ تومان است ولی در ایران نصف آن. نهاده‌ها در کشورهای همسایه یارانه ای ولی در ایران با قیمت آزاد فروخته می‌شود؛ خرید محصولات کشاورزی در اکثر ممالک دنیا از طرف دولت تضمین می‌شود ولی در ایران ، دولت برنامه‌ مشخصی برای خرید محصولات کشاورزی ندارد، مگر تلنگر بزرگان آن را مجبور نماید.

لذا مردم انتظارشان از مجلس و قوه قضائیه بسیار زیاد است. مجلس می‌تواند با مکلف کردن دولت غبار نا امیدی را از چهره خسته‌ی کشاورزان بزوداید. دریغ که تا کنون چنین نبوده و حتی برنامه  تهاتر سیب و موز انجام نشد و حتی قیمت یک کیلو موز ، تا ده کیلو سیب بالا رفت! نهاده‌های دامی وارد شد یا نشد؟ ولی قیمت مرغ تا کنون پایین نیامده است ‍! لذا چنین نتیجه گیری نمود که برنامه‌های کمیسیون کشاورزی مجلس از قدرت لازم برای اجرا در دولت برخوردار نبوده است، این در حالی است که این کمیسیون بارها شخص وزیر، معاونین و مدیران کل وزارت جهاد کشاورزی، را احضار کرده است!

حال چشم امید به قوه قضائیه و مسئله‌ی ترک فعل است. مردم از قوه‌قضائیه انتظار دارند بازرسین به سرخانه‌های محصولات کشاورزی ، خصوصا سیب و مرکبات مراجعه نمایند و گزارش دهند چندین برابر مصرف داخلی در آنها انواع میوه نگه‌داری می‌شوند و جلوی صادرات آنها محدود شده است! لطفا هرچه زودتر ، قبل از اینکه کام کشاورزان ، در سال جدید تلخ شود، فریاد آنها را بشنوید.

گریه کشاورز پیاز کار را با دستمال مروت خشک کنید ، پیاز کیلویی هزار تومان ، هزینه تولید سه هزار تومان! سیب زمینی هم همینطور… اندک رمق او را حفظ کنید تا انتخابات پیش رو را رونق دهید. بدانیم که کشاورزان هستی خود را در طبق اخلاص گذاشته اند تا کشور نیازمند بیگانه نشود، خصوصا که در برنامه‌ ششم توسعه ، افزایش جمعیت کشور، محور توسعه انسانی  است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست