اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : عنوان قصه، ناخوداگاه انسان را به گذشته‌های دور می برد، زمان هایی که بزرگترها بچه‌ها را دور هم جمع کرده و برایشان قصه‌هایی تعریف می کردند که گاهی واقعی و گاه نیز داستانی تخیلی بود اما هرچه بود از آن صدای زندگی به گوش می رسید.

به گزارش ایرنا، این روزها غرق شدن کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و چرخیدن آنان در شبکه‌های اجتماعی بسیاری از سرگرمی‌های گذشته را به باد فراموشی سپرده و حتی نوع بازی کردن بچه ها با گذشته بسیار متفاوت است.

یکی از سرگرمی‌هایی که در گذشته بزرگترها بویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بچه ها را با آن سرگرم می کردند، قصه گویی بود، داستان‌هایی واقعی، خیالی و تخیلی که بچه ها به اندازه‌ای در آن غرق می شدند که تا مدت‌ها با شخصیت‌های آن داستان‌ها زندگی می کردند.

جذابیت تعریف کردن قصه به حدی بود که بچه‌ها و حتی بزرگترها آن لحظاتی که به شنیدن روی می آوردند برای مدت زمانی حتی کوتاه ذهن خود را از هر فکر و خیالی خالی کرده و فقط غرق در موضوع و شخصیت های داستان و قصه می‌شدند.

اگرچه قصه گویی و گوش دادن به قصه در ظاهر جنبه سرگرمی دارد اما  در دل آن  پیام‌ها و مفاهیم اخلاقی زیادی نهفته است که می توان در زندگی بکار برد، در واقع با قصه می توان به دل تاریخ رفت و از فرهنگ و آداب و رسوم مردم نیز در هر عصر و زمانه ای آگاه شد.

حال در این روزگاری که قصه‌گویی نیز همانند مسائل زیادی تا حدودی به فراموشی سپرده شده است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان با استفاده از مربیان توانمند قصه گو، شور و شوق فراوانی را در میان کودکان ایجاد کرده و فضایی برای دورهمی های آنان ایجاد کرده است.

این نهاد پرورشی هرساله جشنواره های قصه گویی نیز برگزار می کند تا قصه و قصه گویی به ورطه فراموشی سپرده نشود و امسال برگزای بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی با شعار” قصه صدای زندگی است” را در دستور کار قرار داده است.

این جشنواره در راستای حفظ میراث گرانبهای قصه گویی و انتقال آن به نسل های آینده برگزار می شود و شواهد نشان می‌دهد که تاکنون تاثیرگذاری زیادی در این راستا داشته است و مرحله استانی این جشنواره در استان های مختلف کشور برگزار می شود تا برترین ها به مرحله منطقه ای و پس از آن کشوری معرفی شوند.

آغاز مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی در سنندج

مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی با شعار(قصه صدای زندگی است) روز یکشنبه با حضور شرکت کنندگان و جمعی از مدیران و مسوولان فرهنگی در سنندج آغاز شد.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان در آیین گشایش این جشنواره اظهار داشت: در جشنواره امسال ۱۵۱ اثر در بخش‌های ملی، آیینی و سنتی و زبان اشاره شرکت کرده‌اند که پس از مراحل بازبینی و داوری، در نهایت ۲۳ اثر به مرحله استانی راه پیدا کرد.

حمیدرضا گوهری با بیان اینکه شرکت کنندگان در این مرحله روزهای ۲۴ و ۲۵ مهر به رقابت با هم می پردازند، گفت: در پایان این رقابت‌ها برگزیدگان هر بخش به مرحله منطقه‌ای این جشنواره راه خواهند یافت.

وی با بیان اینکه این جشنواره در ۲ بخش رقابتی و غیر رقابتی در سنندج برگزار می شود، افزود: جشنواره قصه گویی با هدف تقویت حوزه‌های ارزشی و تربیتی جامعه و حفظ این میراث گرانبها و انتقال آن به نسل‌های آینده با رقابت سازنده شرکت کنندگان می تواند برگزار خواهد شد.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان اضافه کرد: پس از رقابت در بخش‌های بزرگسال سه اثر، آیینی و سنتی سه اثر، کودک و نوجوان سه اثر، پدربزرگ و مادر بزرگ سه اثر و زبان اشاره یک اثر به مرحله منطقه ای که در اصفهان برگزار می شود راه پیدا می کنند.

به گفته وی داوری مرحله استانی جشنواره بین المللی قصه گویی در کردستان  را ماریا احمدی، کلثوم عثمان پور و یوسف کریمی از اساتید و کارشناسان حوزه قصه و قصه گویی بر عهده دارند.

مرحله منطقه ای بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی با شعار «قصه، صدای زندگی است» در اصفهان برگزار می شود و مرحله کشوری این رقابت ها نیز ۳۰ آذر (شب یلدا) در تهران برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست