اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : کرونا در سردشت از همان ابتدا شیب آرامی داشت، به نحوی که روزهای مدیدی بستری های ناشی از کرونا به صفر رسیده بود و حتی این شهر در ستاد ملی کرونا جز مناطق وضعیت سفید معرفی شد. اما این ثبات دوام نیاورد و از ۲۱ اردیبهشت ماه آمار مبتلایان کرونا به طور نسبی تغییر کرد.

در عرض یک هفته ۱۴ نفر بر تعداد مبتلایان کرونا در این شهرستان افزوده شد و با بر هم خوردن جزیره ثبات، این تعداد روز گذشته به ۴۳ نفر رسید.

حضور و سکونت ۱۶۰۰ جانباز شیمیایی در سردشت که از این تعداد ۴۰۰ نفر دارای علائم ریوی وتنفسی هستند، حساسیت ها پیرامون این شهرستان را به لحاظ تامین دارو وامکانات حفاظت فردی در مقابله با کرونا دو چندان ساخته است.

اما امکانات در این شهر مرزی محدود است. بیمارستان سردشت که ۳ شهر و تقریبا ۲۵۰ روستا را پوشش می‌دهد، فاقد امکانات اولیه کافی برای خدمات رسانی است و تنها ۸ دستگاه تنفسی دارد در صورتی که تعدادن بیماران بستری شده کرونا افزایش یابد دیگر دستگاهی برای بهبودی شرایط تنفسی‌اش وجود ندارد.

کلینیک مصدومان شیمیایی این شهر نیز سال ها است که غیر فعال است و هیچگونه خدمات پزشکی و درمانی ندارد.

رییس انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی پیشتر در خصوص کمبود امکانات در شهرداری سردشت  برای ضدعفونی کردن خیابان‌ها خبر داده و گفته بود؛ در این فصل گرد و خاک زیاد است البته کشاورزان از پمپ‌های دستی برای ضدعفونی کوچه‌ها استفاده می‌کنند اما باید ماشین‌آلات در اختیار شهرداری باشد تا بتوانند خیابان‌ها و معابر را بهتر ضدعفونی کند.

با این حال سردشت از ابتدای سال جاری تا کنون سه روز با آلودگی هوای بیش از حد استاندارد روبه رو بوده است. به نحوی که میزان ریزگردها و ذرات معلق در هوای این شهر به چهار برابر حد مجاز رسید .

این امر با توجه به حضور جانبازان شیمیایی و شیوع ویروس کرونا خطر تهدید سلامتی را دو چندان می کند.

از سویی دیگر بازارچه «کیله» سردشت، که پس از سه ماه بازگشایی شد اما زیر ساخت های مناسب در آن هنوز تعبیه نشده است و به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی؛ با توجه به آماده نبودن زیر ساخت های مناسب پایانه مسافربری و بازارچه در صورت عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی این مکان محلی جهت انتشار کرونا ویروس خواهد بود.

انتظار مهدی افزود: با توجه به حجم زیاد تردد و حمل و نقل ماشین های باری منتهی به بازارچه بر ساماندهی و مدیریت این ماشین ها، استقرار گیت هایی در مسیر پلیس راه و غربالگری رانندگانی که از نقاط مختلف کشور به این بازارچه نسبت به انتقال مواد غذایی مباردت می ورزند، باید انجام شود.

اکنون که تهدید کرونا در کیله هشدار داده می شود، فرماندار سردشت بر بررسی و تکمیل زیر ساخت های مورد نیاز در راستای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس در این پایانه مرزی تاکید می کند ضروریاتی که یک سال به عقب افتاده است.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم تنها بخشی از موارد مقابله با کرونا است اما در واقع، محرومیت، کمبود امکانات، تعلل در انجام اقدامات ضروری که می توانست در این وانفسای کرونا مرهمی باشد، روی هم تلمبار شده و اکنون سردشت را تهدید می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست