اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیر عامل خانه کتاب ایران گفت: از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون ۳ هزار عنوان کتاب در آذربایجان غربی چاپ شده که بیشتر این کتب در حوزه تالیف بوده اند و آذربایجان غربی به عنوان چهارراه تمدن ومذهب یک ظرفیت غنی برای نشر آثار ارزشمند بوده است.

به نقل از فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نیکنام حسینی‌پور در اختتامییه دومین جایزه کتاب سال آذربایجان غربی اظهار کرد: سالانه در کشور ۱۰۰هزار عنوان کتاب در رشته ها و موضوعات مختلف چاپ می شود و از آغاز سال جاری تاکنون با وجود مشکل کاغذ و کمبود مواد اولیه بیش از ۶۴هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شده است

او افزود: بیشتر کتب چاپ شده در سال های اخیر در ایران در حوزه ادبیات، کودک وعلوم کاربردی است.

مدیر عامل خانه کتاب ایران با بیان اینکه آذربایجان غربی چهارراه تمدن ومذهب است، ادامه داد: با چنین رویکردی به استانی می‌پردازیم که شکل‌گیری تمدن‌های آشور، اورارتو، مانا، ماد و پارس در قبل از اسلام و ظهور سلسله‌های محلی در این بخش یعنی آذربایجان غربی و حضور اقلیت‌ها و اکثریت‌های دینی متعدد ترک، کرد، ارمنی و آشوری در کنار هم و نیز هم‌مرزی با کشورهای آذربایجان، ترکیه و عراق، این استان را یکی از بزرگترین مراکز تعامل فرهنگی و تاریخی معرفی کرده‌ است.

نیکنام حسینی‌پور افزود: این استان با سابقه تمدنی و تاریخی‌ که چهارراه ادیان مختلف است، باعث شده هم اقوام گوناگون و هم مذاهب متفاوت در کنار هم با مسالمت زندگی کنند. این نشان از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی است که همه ما در ظرفی به نام ایران به فعالیت می‌پردازیم.

او با بیان اینکه شهرهای استان آذربایجان غربی هر کدام یک فصلی در تاریخ فرهنگ ایران است، تاکید کرد: اما در ارومیه به جهت اینکه اولین بار مسیونرهای آمریکایی به آنجا رفتند چاپخانه و مدرسه درست کردند و تاریخ مدرسه‌سازی در این شهر خیلی قبل‌تر از رشدیه بوده است و یکی از شهرهای ایرانی است که صاحب مدرسه، چاپخانه، درمانگاه و کتابخانه بوده است.

مدیرعامل خانه کتاب ایران گفت: حتی ارومیه که به معنی آب شهر یا شهرآب است، هم از نظر فرهنگی هم در حوزه چاپ، مدرسه ‌سازی، روزنامه و نشریه از اولین­‌هاست. روزنامه‌­ای که برای آشوری‌ها بوده به معنی (زهرا یرادی باهرا) طلوع روشنایی قبل از روزنامه وقایع اتفاقیه در ارومیه منتشر می ‌شده است.

حسینی‌پور همچنین تاکید کرد: در هر حال آذربایجان غربی دروازه تمدن مظاهر جدید به ایران بوده و چه بزرگانی که در این زمینه تأثیر ملی داشته ‌اند، کسانی که در عین حال به فرهنگ بومی زادگاه خود اهمیت می ‌دادند، فرهنگ ملی را از یاد نبرده‌اند و این خیلی ارزشمند است.

او تاکید کرد: لذا برای حفظ نام این بزرگان، پیشنهاد می شود جایزه کتاب سال استان، هر سال به نام یکی از چهره ‌های فرهنگی و ادبی استان برگزار شود، تا موجب نسل ‌پروری شود. نام آنها بر سر درب مدارس و مراکز فرهنگی نصب شود، تا دانش آموزان آن را ببینند بلکه یکی ادامه دهنده راه آنها باشد. حفظ این میراث معنوی و میراث بانی از آن به عهده اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی است. به امید اینکه این مفاخر قدر ببینند و بر صدر بنشینند.

مدیرعامل خانه کتاب ایران با اشاره به قدمت فرهنگی استان آذربایجان غربی اظهار کرد: این استان مراجع تقلید مثل آیت‌الله خویی، نویسندگان، مترجمان و مصححان و افراد شاخص بسیاری را در خود پرورانده است؛ از جمله آن‌ها می‌توانیم به آیت‌الله احمد قرشی اشاره کنیم که از خادمان قرآن کریم و صاحب آثار شاخص تفسیر احسن‌الحدیث، قاموس قرآن و غیره بوده‌اند. از نویسندگان هم می‌توانیم به استاد غلامحسین صدری‌افشار، حسن انوری، عباس زریاب خویی، سیدجلال­‌الدین محدث اُرموی نسخه‌‌شناس و کتابشناس بزرگ کشور که گنجینه بی­‌مانندی را فراهم کرد، اشاره کرد.

او افزود: میرجلال ‌الدین محدث اُرموی یکی از این بزرگ مردان است که از خادمان کتابشناسی و نسخه‌ شناس و تصحیح متون است که خوشبختانه فرزندش میرهاشم هم به همین راه رفت و همه زندگانی اش کتاب بود و فقط با کتاب کار داشت و بهروز ثروتیان اشاره کنیم که هرکدام خودشان در آسمان ادب و هنر ایران، ستاره‌هایی درخشان و بی‌بدیل بوده‌اند.

حسینی پور ادامه داد: آقای صدری افشار در حوزه فرهنگ فارسی اعلام که خانه کتاب در دی ماه ۹۵ برای آن فرهیخته ارجمند عصر کتاب را برگزار کرد‌. آقای انوری در حوزه فرهنگ سخن و استاد زریاب خویی در سیرت رسول الله و آقای ثروتیان در نظامی‌پژوهی و استاد یدالله امینی متخلص به مفتون و مشهور به مفتون امینی از شاعران معاصررا هم نباید از یاد ببریم.

او با بیان اینکه هر کدام از شهرستان‌های این استان یک ظرفیت نهانی دارند تصریح کرد: خوی با شمس تبریزی می‌تواند یک ظرفیت مضاعف فرهنگی برای استان و کشور باشد؛ ارومیه با کلیساها و مساجدی که دارد و قدمت تاریخی آن‌ها و یا مهاباد با باشگاه‌های کتاب‌خوانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست