اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی از بی توجهی به ساماندهی کشتار دام و نیز سوداگری در بازار گوشت استان انتقاد کرد.

کامیار داهیم صبح سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه با وجود اهمیت و حساسیت های این حوزه در تامین امنیت غذایی و سلامت مردم اظهارداشت: در حال حاضر برای ساماندهی مشکلات کشتار دام در استان حمایتی از این اداره انجام نمی گیرد.

وی ادامه داد: هم اکنون کشتارگاه ارومیه که در داخل شهر وجود دارد در شان مردم نیست و مشکلات بهداشتی و زیست محیطی دارد و سالهاست روند احداث کشتارگاه جدید بلاتکلیف رها شده است.

داهیم با بیان اینکه در همه کشتارگاه ناظر شرعی و کارشناس دامپزشکی مستقر هستند ، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۶ کشتارگاه به صورت سنتی بدون و فاقد پروانه بهداشتی در سطح استان فعالیت می کنند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه سالهاست خواستار ساماندهی و تجمیع کشتارگاه ها در استان هستیم ، افزود: امسال ۱.۵ میلیون دام نسبت به سال گذشته که ۳.۵ میلیون دام داشتیم افزایش داشته ایم.

داهیم برای ساماندهی بازار گوشت استان خواستار پیمانکاری گوشت در استان شد و عنوان کرد: با حوزه سلامت مردم نمی توان شوخی کرد و کنترل سلامت فرآورده های دامی و امنیت غذایی باید با دقت انجام گیرد

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه کنترل سلامت فرآورده های دامی و امنیت غذایی به این اداره کل واگذار شده است و دامپزشکی با تمام قدرت در این حوزه فعال است و خواستار حمایت بیشتر مسئولان هستیم، از انجام واکسیناسیون دام ها در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر هفت میلیون واحد دامی در استان داریم و برای این تعداد دام ۲۱ میلیون واکسن انجام گرفته است.

داهیم در ادامه با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ هزار تن محصولات دامی خارج می شود افزود:همچنین سالانه۲.۵ میلیارد تومان تجارت دام در استان انجام می گیرد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایچان غربی خواستار ساماندهی مراکز عرضه دام و همچنین شناسنامه دار کردن دام های روستاهای حاشیه نوار مرزی شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از سه هزار دامپزشکی کاردان و کارشناس در سطح استان مشغول ارائه خدمات دامپزشکی هستند اظهارداشت: سالیانه ۲۰ میلیارد تومان خدمات دامپزشکی در استان انجام می گیرد که ۱۱ میلیارد تومان آن به صورت رایگان ویارانه دار است.

داهیم با بیان اینکه دامپزشکی استان ۶۰ نوع خدمات ارائه می دهد که ضریب نفوذ آن در روستا ۷۵ درصد است افزود: سالانه ۲۰ میلیارد تومان هزینه برای این ۶۰ نوع خدمات دامپزشکی استان  پرداخت می شود که چیزی نزدیک به ۵۵ درصد این هزینه ها به صورت یارانه ای است.

وی با تاکید بر اینکه از سال گذشته تاکنون میزان تولیدات گوشت قرمز در استان افزایش یافته است و افزایش قیمت گوشت غیرطبیعی است گفت: قیمت دام زنده بسیار پایین تر از گوشت قرمز عرضه شده در بازار است و میزان افزایش قیمت گوشت در این میان سوداگری های بسیاری انجام می شود.

داهیم با اشاره به اینکه میادین عرضه گوشت قرمز به بخش خصوصی واگذار شود اضافه کرد: با پیگیری ها و تصمیمات اتخاذ شده بحث ساماندهی کشتارگاه ها از شهرستان های شمال استان آغاز خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: بخاطر گرانی گوشت حساسیت هایی ایجاد شده است اما در استان آذربایجان غربی تاکنون موردی در خصوص ذبح و عرضه گوشت غیرمجاز گزارش نشده است.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه حوزه نظارت بر توزیع و عرضه گوشت در استان تقویت شده و کارشناسان این اداره حتی روزهای تعطیل هم در مراکز عرضه و… حضور دارند، خاطرنشان ساخت : با توجه اینکه احتمال مریضی دام های ذبح شده در حاشیه ها جاده ها در ایام تعطیل و خاص وجود دارد از مردم درخواست داریم از حاشیه و اطراف جاده‌ها گوشت نخرند و در تامین گوشت حتما به تاریخ انقضا وقت بشود

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی با خواندن مرثیه ای سنگین از اوضاع اعتباری و حمایتی گفت : متاسفانه به رغم اهمیت و حساسیت های این حوزه در تامین امنیت غذایی و سلامت مردم برای ساماندهی مشکلات کشتار دام در استان حمایتی از این اداره انجام نمی گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست