اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه گفت: در حال حاضر حدود ۱۶۰ کامیون ترک به قصد ایران و افغانستان پشت مرز ایران، از سوی خود ترکیه متوقف شده و اجازه ورود به ایران را نمی‌دهند که البته هزینه آن را تولیدکننده ایرانی که نیازمند مواد اولیه است، باید بپردازد.

 با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر شرایط اجتماعی و اقتصادی جهان، کشور ترکیه مرزهای خود را در چهارم اسفند سال گذشته بر روی کشور ایران بست و این موضوع مشکلات فراوانی را برای تجار و بازرگانان ایرانی و ترکیه ایی که محموله های صادراتی یا وارداتی در مرز داشتند، ایجاد نمود.

اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، پیگیری‌های زیادی در راستای بازگشایی مرزها انجام داد تا بتواند مشکلات تجار و فعالان اقتصاد را مرتفع سازد، ولی تاکنون این امر محقق نشده است.

خط ریلی برای جابه‌جایی کالا از دوم فروردین سال ۹۹ باز شده است و صادرات و واردات انجام می شود اما تردد مسافران صرفا به اتباع هر کشور مبرای بازگشت به مبدا حدود شده است.

با اینکه صادرات و وارادت برخی کالاها  از طریق حمل و نقل ریلی در حال انجام است، اما رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه معتقد است؛ از روز نخست هم بزرگترین دغدغه ما ادامه تجارت زمینی بود چون ترانزیت ریلی کفاف حجم تجارت دو کشور را نمی‌دهد از همین روی پیشنهاد دادیم که حداقل مرز بازرگان باز باشد که متاسفانه مورد پذیرش قرار نگرفت.

این دو کشور اکنون در حال بررسی برای ایجاد منطقه مشترک مرزی جهت تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی و وارداتی هستند تا بدین وسیله، امکان صادرات و واردات به هر دو کشور میسر گردد و در این راستا، مدیرکل گمرک بازرگان نیز آمادگی این گمرک را جهت ایجاد این ناحیه مشترک اعلام نموده است.

مهرداد سعادت رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌وگو با ایلنا می گوید: در روزهای اخیر رایزنی های از سوی وزیر کشور، رییس دفتر رییس جمهور و رییس سازمان توسعه تجارت با همتایان ترک خود داشته اند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

او اضافه می کند: در حال حاضر نزدیک به ۱۶۰ کامیون ترک به قصد ایران و افغانستان پشت مرز ایران، از سوی خود ترک‌ها متوقف شده و اجازه ورود به خاک ایران را نمی‌دهند که البته هزینه آن را تولیدکننده ایرانی که نیازمند مواد اولیه است باید بپردازد.

سعادت با بیان اینکه پیشنهاد تشکیل منطقه مشترک با ترکیه داده‌ایم، گفت: تمام تلاش ما معطوف بر حل و فصل مشکلات تجاری است از همین روی پیشنهاد تشکیل منطقه مشترک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همانند آنچه در مرز ترکیه و عراق ایجاد شده است را داده‌ایم که البته هنوز پاسخ مثبتی از سوی ترک‌ها دریافت نکرده‌ایم.

اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، در خصوص آخرین وضعیت تردد کالا و مسافر در مرزهای مشترک ایران و ترکیه تا ۳۰ فروردین ماه اعلام کرده بود که در مرز سرو ارومیه صرفا اتباع هر کشور می توانند به مبدا برمی گردند و شرایط در خصوص وضعیت تردد کالاها نیز صرفا به کالاهای کشاورزی اختصاص دارد که به وسیله کامیون های ترکیه ایی موجود در ایران صادر می شود.

در مرز بازرگان ماکو نیز صرفا بازگشت کامیون های ایرانی و ترک (با بار صادراتی ایران و یا بدون بار) به کشور مبدا مجاز است و در مورد اتباع نیز صرفا اتباع هر کشور به مبدا برمی گردند.قرنطینه کامیونهای ترک  نیز در بیمارستان صحرایی در خاک ترکیه به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز برای اطمینان از عدم ابتلا به کرونا انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست