اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در حالیکه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از عدم تامین به موقع کود و سم و رواج سموم تقلبی در بازار خبر می دهد، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می گوید: تدارک و تامین سموم در سطح کشور و استان بیش از نیاز صورت گرفته و هیچگونه مشکل و یا کمبودی وجود ندارد.

کمبود سموم و کود کشاورزی و افزایش قیمت این نوع از محصولات در استان آذربایجان غربی، مورد اعتراض کشاورزان و روستاییان شده است.

موردی که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دلیل آن را عدم تامین به موقع نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم می داند و می گوید: این روند سبب وفور سموم تقلبی در بازار شده است.

جلال محمودزاده با ابراز تاسف از اینکه بخش کشاورزی در کشور به حال خود رها شده است، بیان می کند: همچنین بخش صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون رها شده و بیشتر مجریان این بخش با ورشکستگی رو به رو شده‌اند.

در حالیکه سموم و کودهای شیمیایی از مهم ترین پایه های کشاورزی هستند و در صورتی که مشکلی در آنان وجود داشته باشد و یا کشاورزان و باغداران از آنان استفاده نکنند، آفت باغات را از بین برده و یا کیفیت مطلوب را نخواهند داشت.

کشاورزان با خرید سموم تقلبی در بازار و به امید اینکه سم مطلوبی را دریافت کرده اند آن را در باغات خود استفاده می کنند اما بعد از مدتی متوجه می شوند آفت تمام محصولات را از بین برده و دیگر نمی توان آن را جبران کرد.

در حال حاضر رواج سموم تقلبی در بازار و کمبود این محصول، پرده از مافیایی به نام مافیای سم برمی دارد و نظارت جهاد کشاورزی در این حوزه به کشفیات موارد تقلبی محدود مانده است.

اما مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی در جریان بازدید از یک انبار کشف سموم تقلبی در مهاباد در ماه گذشته بیان کرد: خوشبختانه تدارک و تامین سموم در سطح کشور و استان بیش از نیاز صورت گرفته و هیچگونه مشکل و یا کمبودی وجود ندارد.

به گفته جعفر وحدت؛ اینگونه سوء استفاده ها توسط افراد فرصت طلب و سودجو که باعث توزیع ترکیبات شیمیایی غیرمجاز در بین کشاورزان می شود، علاوه بر ضرر و زیان جبران ناپذیر به کشاورزان باعث بهم خوردن مسائل زیست محیطی و بهداشتی و به خطر افتادن امنیت غذایی می گردد و پیگیریهای مستمر با هماهنگی های لازم در برخورد با مفسدان اقتصادی و باندهای سازمان یافته با تشدید بازرسی های مداوم صورت می گیرد.

با این اوصاف، امروز معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از دریافت گزارش هایی در خصوص کمبود سموم و کود کشاورزی و افزایش قیمت آنها در استان خبر داد.

بهنام شهدی تاکید کرد: با توجه به اهمیت تولید محصولات با کیفیت کشاورزی در استان ضروری است جهاد کشاورزی استان با کمک دستگاه های نظارتی با محتکران و سودجویان برخورد کنند.

به گزارش کردپرس، کمبود این کالای استراتژیک و اهمیت آن در زنجیره غذایی و کشاورزی استان، در کنار افزایش قیمت ها، فضا را به راحتی برای رواج محصولات تقلبی سموم کشاورزی باز می کند، موضوعی که نظارت بیشتر جهاد کشاورزی را می طلبد.

مافیای بازار نهاده های کشاورزی از این اوضاع سوءاستفاده کرده و  بدلیل داشتن توانایی مالی نسبت به خرید و انبار کردن سموم و نهاده های مختلف، بازار را با کمبود روبه رو می سازند و در کنار آن سود گزافی به جیب می زنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست