اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سالانه ۵۰۰ تن گیلاس از اشنویه به خارج از کشور صادر می شود، گفت: ظرفیت صادرات این محصول باید از طریق شناسایی بازارهای هدف در خارج افزایش یابد.

رسول جلیلی روز چهارشنبه در چهارمین جشنواره سراسری گیلاس اشنویه افزود: هم اکنون ۳۵۰ هکتار باغ گیلاس در اشنویه موجود است که سالانه یکهزار و ۵۰۰ تن از این محصول برداشت و تنها یک سوم آن به خارج صادر می شود.

وی ادامه داد: کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و سایر کشورهای همسایه از مهم ترین مقاصد صادرات گیلاس اشنویه هستند.

جلیلی با اشاره به اینکه اصلاح و جایگزینی برای باغات گیلاس اشنویه در برنامه بلند مدت این سازمان قرار دارد، اضافه کرد: هم اکنون ۲۸۶ نهال در هکتار در باغ های گیلاس کاشت شده که باید این میزان به ۲ هزار نهال در هکتار برسد.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: عملکرد پنج تا هشت تن برداشت گیلاس در هکتار ظرفیت کمی است که با برنامه ریزی و اصلاح اصول کشت این مقدار می تواند به ۲ برابر افزایش پیدا کند.

جلیلی استفاده از علم و تکنولوژی در حوزه های مختلف کشاورزی را از دیگر برنامه های اداره کل برای افزایش برداشت از باغ ها و زمین های زراعی استان دانست که می تواند تغییر قابل محسوسی در میزان تولید محصولات کشاورزی تولید کرد.

به گزارش ایرنا ؛ آیین افتتاح این جشنواره سه روزه با حضور معاون وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی، معاون هماهنگی امور اقتصادی، معاون سیاسی و امنیتی و مدیرکل امور روستایی استاندار آذربایجان غربی، نماینده اشنویه و نقده و نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی و شماری از مدیران کل دستگاه های اجرایی آذربایجان غربی برگزار شد.

در اشنویه در مجموع ۲۹۳ هکتار سطح زیر کشت باغ های گیلاس وجود دارد که از این میزان ۱۴۸ هکتار از این میزان بارور است و به طور متوسط از هر هکتار حدود هشت تن محصول گیلاس برداشت می شود.

محصول گیلاس دارای ارقام گوناگون تکدانه سیاه و صورتی، خوشه ای، زرد دانشکده، سفید و قرمز ارومیه و ارقام محلی زودرس و سایر ارقام بوده و در این میان ارقام خوشه ای و تکدانه سیاه بیشترین میزان سطح کشت را به خود اختصاص داده است.

شفافیت رنگ و طعم و عطر مطبوع این محصول موجب شده است تا گیلاس اشنویه مشتریان زیادی در داخل و خارج کشور پیدا کند.

گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می رود و مقاوم به سرماست؛ درخت گیلاس در مقایسه با سایر درختان میوه های هسته دار، به سرما مقاوم است و زودتر به مرحله برداشت می رسد، عمر اقتصادی یک درخت گیلاس در نمونه های مختلف متغیر بوده اما به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ سال است.

شهرستان مرزی اشنویه در جنوب آذربایجان غربی واقع است و بیش از ۷۴ هزار نفر جمعیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست