اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس کانون وکلای آذربایجان غربی در نشست خبری هیات مدیره به مناسبت روز وکیل اظهار کرد : امر وکالت از اهمیت بسیار بالایی در دستگاه قضایی برخوردار است، متهم باید بتواند با اختیار وکیلی انتخاب کند که ترسی از عقوبت سخنانی که نزد قاضی یا محکمه می زند نداشته باشد.

محمد صابونچی افزود: در همه کشورهای دنیا اعتبار آرای محاکم قضایی وجود وکیل مستقل است، در طول چند سال اخیر همیشه وکلا با چالشهایی روبرو بوده است.

وی با بیان اینکه، طی دو سال اخیر دو مشکل بزرگ برای وکلا به وجود آمده، ابراز کرد: طرح تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای نگهبان رفت و با توجه به ایراداتی که داشت به مجلس بازگردانده شد و در این فرایند، مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراد دیگری در زمینه مخالفت این طرح با سیاست‌های کلی نظام گرفت و در حال حاضر در مجمع مصلحت، در نوبت رسیدگی و طرح مجدد قرار گرفته است.

صابونچی، بیان کرد: اگر مجلس شورای اسلامی آن ایرادی که ارتباطی با نهاد وکالت ندارد را برطرف کند، به زودی این طرح اجرایی می‌شود و یکی از معایب بزرگی که این طرح دارد، این است که پذیرفته شدگان آزمون وکالت در سالیان آینده با تراز و فرمولی که برای قبولی آزمون، برای آن در نظر گرفته‌اند می‌توانند حتی با معدل‌های ۶ یا ۷ از ۲۰، موفق به اخذ پروانه وکلالت دادگستری ‌شوند.

وی تصریح کرد: در این صورت با همین کیفیت و سطح علمی، از روز پس از اخذ پروانه می‌توانند جان و مال و ناموس مردم را در دادگستری‌ها در اختیار داشته باشند و از سوی دیگر یکی از ایرادات بزرگ نهاد وکالت به این طرح این بود که تراز علمی را به سطح بسیار نازلی تحت عنوان اشتغال‌زایی کاهش داد، در حالی که امروزه نهاد وکالت در عمل، تاوان سیاست‌های غلط نظام آموزش عالی کشور را با این حجم از فارغ التحصیلان به ویژه در رشته حقوق پرداخت می‌کند.

رئیس کانون وکلای آذربایجان غربی تاکید کرد: در رشته حقوق ۹۰ درصد دانشگاه‌ها اقدام به پذیرش دانشجو می کنند و تمام بار این موضوع را بر عهده نهاد وکالت می گذارند.

صابونچی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: در مورد استفلال نهاد وکالت هم با چالش هایی روبرو بودیم، اما در خصوص ارتباط نهاد و کانون وکلای استان در دوران اوج تعاملات مثبت با دادگستری به یمن حضور آقای عتباتی قرار داریم.

وی با بیان اینکه امید است دیدگاه مردم در خصوص نهاد وکالت اصلاح شود، گفت: سالانه یکصد هزار نفر فارغ التحصیل حقوق از دانشگاههای مختلف داریم و در این میان تعداد کل وکلای آذربایجان غربی۱۳۵۰ نفر وکیل پایه یک دادگستری است که ۱۲۱۰ نفر اشتغال به کار دارند.

ناصرالدین حسینی یکی از اعضای هیات مدیره کانون وکلای استان گفت: تعدادی از این ۲۴۰ نفر قادر به تمدید پروانه وکالت خود نیستند و تعدادی هم به دلیل تخلف محروم از فعالیت هستند.

وی افزود: تعداد کارآموزان وکالت ۱۰۴ نفر هستند که در سال ۹۹ باید آزمون می‌دادند در سال ۱۴۰۰ امتحان دادند و الان برای طی دوره کارآموزی مشغول به کار شدند.

این عضو هیات مدیره کانون وکلا گفت: وکلای معاضدتی کانون برای افرادی که ناتوان از پرداخت حق الوکاله هستند تعداد ۴۶۰ فقره مشاوره انجام داده و در ۶۸ پرونده وکیل معاضدتی برای پرونده های حقوقی تعیین کرده است، همچنین تعداد ۱۲۷ فقره وکیل تسخیری داشتیم که اختصاص به پرونده‌های کیفری دارد.

وی ابراز کرد: ۱۴۰ فقره پرونده شکایتی از وکلا در طی یکسال گذشته داشتیم که ۳۹ فقره از این تعداد به محکومیت قطعی منجر شدند و دو فقره تعلیق موقت از وکالت داشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست